• Soffen

Jag vill ev. byta jobb - Hur bra är egentligen utvecklingsmöjligheterna på IKEA?

Jag har idag ett vikariat som myndighetshandläggare. Jag är nyutbildad socionom, fick min examen i juni i år. Jag har sökt ett arbete på IKEA "på golvet" och ska dit på en andra intervju nu snart. Jag trivs väl rätt ok med mitt jobb idag, men önskar bättre utvecklingsmöjligheter och vill prova på lite olika saker att arbeta med eftersom jag känner mig lite osäker på vad jag vill göra.

Nu undrar jag om jag är riktigt klok som vill lämna ett jobb med lön över 20 000 till ett "okvalificerat" jobb med flera tusen lägre lön och dessutom obekväm arbetstid. Har någon erfarenhet av vart IKEA:s utvecklingsmöjligheter kan leda och hur lång tid det kan ta att nå dit?

• Svar på tråden Jag vill ev. byta jobb - Hur bra är egentligen utvecklingsmöjligheterna på IKEA?
  • mamod1

Hej...
    jag jobbar på IKEA Bäckebol i Göteborg och det jag kan säga att om du vill "växa" i ett företag äe ikea ett bra val.
    Om man visar att man vill komma vidare och anammar ikeas värderingar och arbetsätt kan du komma hur långt som hälst!!!
    Det stora kruxet för mig är att alla blivande chefer ska vara flyttbara, det är tyvärr inget allternativ för mig men kanske för dig det finns massor av ikea hus i hela världen.
    Lönen kan man alltid diskutera men vill du göra något nytt kan jag rekomendera att jobba på ikea.

mamod1

• Soffen

Tack för ditt svar. Jag har nu talat med min granne som arbetar på IKEA och hon ger samma svar som du. "Möjligheterna finns där så länge du själv vill satsa". Men eftersom jag har man, barn och hus så känner jag mig inte särskilt flyttbar måste jag erkänna. I alla fall så har jag beslutat mig för att våga ta chansen. Om jag blir erbjuden jobbet så kommer jag att ta det. Egentligen så frågar jag mig varför jag inte sökt mig dit tidigare. Jag är ju en IKEA-junkie ända ut i fingerspetsarna.

• Madicken

Min man jobbar på IKEA och jag tycker att han har avancerat ganska snabbt. Han stormtrivs och verkar ha supertrevliga kollegor. Han går på utbildningar stupe i ett och uppmanas hela tiden att söka nya utbildningar/tjänster.

IKEA har "snott" alla mina kompisar med japansk bakgrund. När de öppnade i Japan så valde i princip alla kompisarna att flytta dit och jobba för IKEA. Det var för 3 år sen och ingen har kommit hem ännu...

• mamod1

Hej.. igen
    Glad att du tar chansen och söker du kommer att få en bra arbetsplats.Tala om hur det går för dig, skulle vara kul att veta vad du tyckte/tycker.

LYCKA TILL!

mamod1

• Soffen

Hej, jag har ändrat mig i frågan. Jag vet ännu inte om jag har fått jobbet, men har beslutat mig för att tacka nej om jag blir erbjuden det. Anledningen är för mycket praktiska bekymmer kring arbetstider, pendling och lägre lön. Jag har beslutat mig för att det är för stort och osäkert steg att lämna den bransch där jag verkar idag, trots de utvecklingsmöjligheter som finns på IKEA. Men vem vet, i framtiden kanske det passar bättre och då söker jag mig kanske dit igen. Tack ändå så hjärtligt för era svar!

Svar på tråden Jag vill ev. byta jobb - Hur bra är egentligen utvecklingsmöjligheterna på IKEA?