• Mimic

Lindring av smärta pga ryggskott?

Har fått ryggskott. Gör så himla ont. Kan inte sitta eller ligga. Finns det något som kan lindra värken? Alvedon hjälper inte. Kommer bli en lång natt Gråter Var akut till kiropraktorn idag men har inte kännt någon lindring. Snarare värre nu.

• Svar på tråden Lindring av smärta pga ryggskott?
  • Mozarts Nachtmusik

ah lider med dej. nyss haft ryggskott ( kunde gå igen i onsdags)
    vet däremot inte nån lindring utom varma bad när man är såpass att man kommer i badet

Det är en olycka när folk varken har förstånd att tala, eller omdöme att tiga
  • Mimic

isisisis

Citodon får man inte tag på apoteket va? Tror jag fick det när jag hade infektion i en tand. Tror det var receptbelagda då men det är några år sedan.

• isisisis

Jag fick dem också nu sist när jag opererade bort visdomstanden!
    De var det krut i!

Man blev lite hög av dem bara ...fniss.

Jag har haft 3 ryggskott.

Sen fick jag diskbråck....efter det läkte har jag aldrig haft ont i ryggen mer...

• isisisis

Ja de är receptbelagda.
    Om jag vore dig hade jag ringt och frågat nån kompis om de har något starkare hemma.
    Paraflex eller vad som....
    Distalgesic

• Mimic

Jag hade också en visdomstand som spökade. Ingen lek det heller. Ska röja i baren och se om jag kan pressa i mig något. Är inte på partyhumör direkt

• Mimic

Ska ringa runt lite nu.. Tack för råden Glad

• Auris

Citodon är receptbelagt. Det bästa du kan köpa receptfritt är nog voltaren/diklofenak (Jag har för mig att de släppt recepttvånget på 10packarna nu). Men har du så ont ska du söka en doktor och se till att få recept. Just ryggont tillhör faktiskt de åkommor som går över fortast om man får ordentligt med smärtstillande och kan röra sig så mycket som möjligt.

• Minimum

Diklofenak, Ibuprofen (båda är antiinflammatoriska medel) Prova att ligga med benen uppåtböjda i höften, tänk dig sittande ställnign fast liggande. Försök att röra dig, man bota ingen ryggvärk med att vila (tyvärr, det gör ont men det hjälper). Be om hjälp från sjukgymnast med övningar som tränar musklerna runt det onda stället som oxå kan hjälpa. Att ta fulldos av smärtstillande är oxå viktigt, dvs om du väljer att ta panodil ta 2 tabletter 4 gånger per dygn, med 6 timmars mellanrum tex kl 06, 11, 16 och 22. Diklofenak tar du 2 gånger 8 och 20 tex. Värme kan oxå hjälpa. Går det inte över så sök dig till sjukvården, för att få hjälp. Var observant på om du får känselbortfall, känner att det domnar på insidan av låren eller i underlivet, eller om det känns som om du fått tandläkarbedövning i benen, då måste du söka direkt! Känselnedsättningen kan annars bli permanent eftersom att nerverna skadas. (Jag jobbar som sjuksköterska på en ortopedisk avd där vi bla ha ryggpatienter)

• Snigel84

Min styvmamma får ryggskott ibland. Hon har en TENS apparat som hon använder. Den funkar kanon! Det brukar gå över på 2-3 dagar. Du känenr ingen som har en sån som du kan låna?

• kjempejente

T.Voltaren finns receptfritt men inte T.Diklofenak.
    Försök att hålla dig i rörelse och hålla dig varm och mjuk.

• Mimic

Nu har det gått ett dygn sedan jag blev helt låst i ryggen. Sov sådär inatt. Helt vaken mellan kl 4-6. Är tyvvär förkyld och fått jobbig hosta på köpet. Varje host känns i ryggen det vill jag lova. Ryggen känns bäst när jag är uppe och rör på mig. Ligger jag ner så känns smärtan som pulserande ryck. Gör riktigt ont om man hamnar lite snett. Är det en nerv som kommit i kläm i ryggen eller vad är det? Inga domningar el stickningar i benen. Bara en molande värk mellan skulderbladen där det onda sitter när jag är uppe och går. Tyvvär så hade ingen bekant citodon så kör med alvedon och det hjälper en liten stund ialf. Ska tillbaka till kiropraktorn på mån. Hoppas på allt snart är över.

• Minimum
    Mimic skrev 2007-10-06 17:52:48 följande:
    Nu har det gått ett dygn sedan jag blev helt låst i ryggen. Sov sådär inatt. Helt vaken mellan kl 4-6. Är tyvvär förkyld och fått jobbig hosta på köpet. Varje host känns i ryggen det vill jag lova. Ryggen känns bäst när jag är uppe och rör på mig. Ligger jag ner så känns smärtan som pulserande ryck. Gör riktigt ont om man hamnar lite snett. Är det en nerv som kommit i kläm i ryggen eller vad är det? Inga domningar el stickningar i benen. Bara en molande värk mellan skulderbladen där det onda sitter när jag är uppe och går. Tyvvär så hade ingen bekant citodon så kör med alvedon och det hjälper en liten stund ialf. Ska tillbaka till kiropraktorn på mån. Hoppas på allt snart är över.
    Lumbago Ichias dvs ryggskott är mycket riktigt en nerv som blivit klämd eller inflammerad. Beroende på var det onda sitter sitter nerven på olika ställen i ryggen att värken sitter uppe mellan skulderbladen betyder att nerven som är engagerad sitter längre upp än vid det klassiska ryggskottet, då sitter det onda i svanken ungefär och strålar ut i skinkan och ner i benet. Du kan kombinera alvedon/panodil och ipren/ibumetin, ta då alvedonen/panodilen så som jag beskrev tidigare 2 tabletter fyra ggr per dygn och 6 timmar i mellan, ipren/ibumetin 3 ggr per dygn i mellan alvedon/panodilen. ex panodil/alvedon kl 7, 12, 17 och 23 ipren/ibumetin 8, 14, 20.
Svar på tråden Lindring av smärta pga ryggskott?