• JenaB

Tanzania och Zanzibar

Vilka är dina egna tips om vad som är bra i Tanzania och Zanzibar? Någon safaritur i Tanzania ni kan rekommendera. Något man absolut inte får missa när man är i Tanzania och Zanzibar. Vi har tänkt oss vara borta i tre veckor och tillbringa ca två av veckorna på Zanzibar.

• Svar på tråden Tanzania och Zanzibar
  • Tintin88

Måste bara säga en sak! Vad avundsjuk jag blir! Jag har varit i Tanzania en gång och det var helt underbart. Se bara till att åka på en safari, det kommer ni inte ångra!

• JenaB

Ja safari är ett måste när man åker till afrika ska verkligen bli jättekul. Du har inga tips om vilken safaritur man ska ta? Har hört att det är billigast att boka turen på plats än att boka hemma, stämmer det?

• Lycaon pictus

på Zanzibar gäller kryddmarknaden.  En vecka på fastlandet är inte mycket. Testa Bahari Beach strand hotell, Kilimanjaro hotel´s Lobster nattetid med utsikt över centrala hamnen eller en god steak på Oyster Bay hotel. Tamarind fiskeresturang i Dar är ägt av indier så man kan få god indisk mat på en av våningarna. Drick Te på Yacht -cluben. Ska ni hinna med safari på några dar är det säkraste kortet att flyga eller bila till Ngorongoro Crater. Djurtätheten är högst i världen på ett begränsat område. *satifation garantueed*. I Serengeti riskerar ni att få åka hem utan att ha hunnit sett så mycket.  Tanzania är inte direkt nån nöjesmetropol som Kenya eller Sydafrika så förök åka med inställningen att se folk , djur och natur så kommer ni få det fantastiskt.

Söt som socker!!!
  • sleipner

Vi bodde de flesta nätterna i Nungwi när vi var på Zanzibar. Helt OK soft ställe. Finns inte så mycket att göra, men vill man bara softa på stranden eller i en hängmatta under tak i en bar och äta massa god mat så är det ett jättebra ställe. Inte så stort, inga affärer direkt, ett riktigt strand-ställe.

Stonetown är mysigt med massa marknader och små affärer.
    Lätt att gå vilse i gränderna dock...

Safariturer i Tanzania kan jag dessvärre inte rekomendera något, eftersom vi åkte arrangerat, med ett engelsk företag-GUERBA (typ rosa bussarna). Jag gillade Serengeti, vi var där i 2 dagar. Föregående "talare" rek Ngorogoro... där kom man verkligen djuren nära, men det finns ju inga giraffer där...
    Försök att hitta någon kombination.. Ngorogoro och något annat....
    1 vecka är nog som sagt lite snålt tilltaget, om man vill se "något" av Tanzania..

Vi reste i Kenya och Tanzania i nästan 3 veckor och avslutade med 10 dagar på Zanzibar. Och då var det verkligen "quickstop" och mycket "åka" på fastlandet...

Lycka till och ha en fantastisk resa!

• Sirlig

Vi var i Serengeti med släktingar som bodde där då, så ngn turkompani kan jag inte rekommendera, men åk dit! Fantastiskt och Ngorongorokratern med! Zanzibar är supermysigt och fint, men inlandet i Tanzania är häftigare och mer Afrika. Dyk och simma med delfiner på Zanzibar - det var fantastiskt!

• JenaB

Tack för alla tipsen!

Vet att vi inte hinner se mycket av Tanzania på en vecka. På denna resa är vi bara ute efter att åka på safaritur och se en massa djur och sedan bara slappa på Zanzibar. Vi brukar ha fullt upp på våra resor men efter denna ska vi vara utvilade när vi kommer hem. Men det lär bli fler resor till afrika.

• zukits1

Den vanliga safarirutten är nog 1 dag i Lake Manyara, 3-4 dagar i Serengeti och 1 dag i Ngorongoro. Serengeti är verkligen fantastiskt. Har safariabstinens!

• Jambosana
    Parker: Mikumi, Selous (vilt och vackert), Ngorongoro crater (garanetart att se åtminstone 4 av the Big 5), Lake Manyara (fåglar och trädklättrande lejon), Tarangire (särskilt om ni gillar elefanter!), Sadaani (enda reservatet med strandkant)

På Zanzibar:
    Stone Town; promenera omkring i gränderna, ät mat nere vid food stalls vid vattnet, checka in Freddy Mercury's barndomshus, Palatset
    Övriga ön; Åk på kryddtur, kolla in röda colobusapor i Jozani forest, dyk/snorkla. Nungwi är mer party, östkusten lite lugnare.    
  • Basilikan

Vi åkte med Temaresor. Jättebra guide men ingen budgetvariant. Terangire var min favoritpark, massor med elefanter! Jag tyckte Ngorongoro hade för mycket turister. 20 bilar runt en stackars lejonfamilj. Serangeti är häftigt men åk dit under migrationen. Vi avslutade på Zanzibar en vecka och det blev jag lite besviken på. Vårt hotell låg för avlägset. Kryddsafari kan rekommenderas. Vill tipsa om en hemsida där det står mycket bra att veta www.savannen.com.

• JenaB

Varför var du besviken på Zanzibar? Vilket hotell bodde ni på? Vilka sida är det finast stränder på Zanzibar?

• Basilikan

Vi bodde på Karafuu hotell på östkusten. Det var fint men det fanns inget i omgivningen. För att komma någonstans behövde man åka en halv timme på jättedålig väg och sedan var det ytterligare en bit till t.ex Stonetown. Nu var man utlämnad till att äta, handla osv på hotellet. När jag är på semster tycker jag t.ex att det är roligt att testa olika restauranger. Här var det buffé tre gånger om dagen. Det var jag inte inställd på.

• Jambosana

Vi bodde in en underbar och liten bungalow på stranden i Paje. Helmysigt. New Twisted Palm tror jag det hette. Andra gången bodde jag inne i Stone Town.

Svar på tråden Tanzania och Zanzibar