• Eldo

Gammaglobulin

Har frågat förr, men passar på att ställa frågan igen.
    Någon som har ett barn som får gammaglobulin? Hade varit kul att hitta fler som är i samma situation.

Min pojke på snart 5 år har en medfödd immunbristsjukdom som gör att hans kropp inte kan producera egna antikroppar mot vissa bakterier. Han har en primär IgG-brist.
    Vi ger honom gammaglobulin hemma (infusioner) en gång i veckan. Varje infusion tar ca 1½-2 timmar.

• Svar på tråden Gammaglobulin
  • sheeba

Hej.
    Min son har haft gamma men slutade med det i juni tror jag. Han har ju också en immunbristsjukdom. Vet inte om han kommer få ta längre fram i tiden beror på stickkontrollerna som de tar på honom.

Hur gör ni då ni ger hemma? För läkaren sa att blir det så att han eventuellt behöver mer så kommer vi få göra det hemma då.

• Eldo

sheeba
    Har läst om din son i andra trådar och vad ni har gått genom. Tufft!

När D får sin gamma så börjar vi med att emla honom på magen. Snett under naveln ungefär. Efter en timme är det dags att sticka in nålen.
    Då har vi förberett genom att suga upp gamman i en "ampull" som sen kopplas till en liten pump. Från pumpen går en slag och i slutet av slangen sitter "nålen" (påminner om ett häftstift). Nålen trycker vi bara rätt ner i huden. Ska INTE in i något blodkärl utan i underhudsfettet.
    Sen stoppar vi ner pumpen i en liten magväska som han bär runt midjan under infusionen.
    Inte svårt alls.
    Vår kille är väldigt aktiv och har inga problem att leka trots pumpen.
    Man kan även sticka i låret, men det har vi aldrig vågat. Känns som om att det är lite mer risk att han ska slå sig där.

Svar på tråden Gammaglobulin