• april79

Känns som något trycker på urinröret - risk för framfall??

Obs, känsligt! Jag känner av att något liksom "trycker på" inuti underlivet efter förlossningen och i synnerhet är den delen där urinröret sitter väldigt svullen och det känns som att det trycker på själva urinröret. Det svider emellanåt och är otroligt obehagligt. Har någon erfarenhet av liknande? Kan det röra sig om ett framfall och vet ni i så fall om det är möjligt att öva bort med knipövningar?? Jag har genomgått gynundersökning men de sa bara att det var svullet, men nu börjar jag misstänka att det är värre än så... :( Men kanske rättar det till sig med tiden. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Känns som något trycker på urinröret - risk för framfall??
  • drS

Hej!
    Jag hade samma men tycker att det känns bättre efter att jag började behandla med Ovesterin (lokalt östrogen, recptfritt på apoteket). Barnmorskan rek det. Svullnaden kring urinrörsmynningen har minskat betydligt med tiden (10 v sen förlossning nu). Jag har fått ett litet cystocele också och ska på läkarbedömning för detta men svedan och trycket på urinröret tror jag berodde på att slemhinnnan var torr och att det var allmänt svullet, cystocelet känns annorlunda.

Hoppas det ordnar sig för sig!

• april79

drS skrev 2007-10-06 17:35:24 följande:

Hej!Jag hade samma men tycker att det känns bättre efter att jag började behandla med Ovesterin (lokalt östrogen, recptfritt på apoteket). Barnmorskan rek det. Svullnaden kring urinrörsmynningen har minskat betydligt med tiden (10 v sen förlossning nu). Jag har fått ett litet cystocele också och ska på läkarbedömning för detta men svedan och trycket på urinröret tror jag berodde på att slemhinnnan var torr och att det var allmänt svullet, cystocelet känns annorlunda.Hoppas det ordnar sig för sig!
    TACK drS! Det känns skönt att höra att du blivit bättre även om det har tagit tid. På vilket sätt känner du av cystocelet?
  • drS

Hej igen!
    Det blir liksom en tyngdkänsla om jag går/står mycket. I början var det värre, kändes som om "allt skulle trilla ut", men nu som sagt blir det mest en tyngskänsla, förutom om jag lyfter något tyngre typ en matkasse(jag vet att man inte ska men ibland måste man ju!) då kan det göra lite ont. Jag försöker verkligen göra knipövningar, tycker det är svårt, men kanske har det haft lite resultat ändå.

• Lilla Pruttan

Känner igen den där känslan av att det är nåt som håller på att trilla ut. Ringde själv till bm och sa att det känns som jag har fått en snopp... Hon undersökte mig och sa att allt var bra, men att slidväggarna är slappa och det är bara att knipa på.

Svar på tråden Känns som något trycker på urinröret - risk för framfall??