• SPECIELL

tvätta fårskinnsfäll??????

Hej.
    Har flera fårskinn  från Ikea och ett som jag vet är äkta vill bara veta hur jag tvättar dom?? Utan att skinnet ska hårdna??

• Svar på tråden tvätta fårskinnsfäll??????
  • Hebbebebbe

Jag har tvättat min äkta fårskinnspäls i maskin. 30grader...Funkar utmärkt...sen kammar du till den lite när den har torkat.
    Har nog tvättat min 10 gågner o den är fortfarande lika fin

• Hebbebebbe

o jag har använt lite tvättmedel men inget sköljmedel

• Hebbebebbe
    SPECIELL skrev 2007-10-05 22:19:18 följande:
    Tvättar du med ngt speciellt tvättmedel??
    Nopp...vanligt hedeligt Ajax
  • Hebbebebbe
    SPECIELL skrev 2007-10-05 22:19:45 följande:
    ok låter du den hängtorka eller??
    Jag har lagt den över hela torkställningen...o sen när den har torkat till sig lite har jag hängt den över en tjockare dörr eller liknande..Om den tar för stor plats alltså..Annars har den fått ligga kvar på torkställningen..så plantorkning är nog det bästa....lägg en handduk under
  • SPECIELL

Då vet jag vad jag ska göra i  morron?? Har nga som legat ute och blivit leriga barnen har haft i sin kojja. Men kan tycka det skulle vara mysigt att ha dom i soffan nu

• Hebbebebbe

Nu öfrtiden ligger hunden på den...så snart är det dax för en runda till i maskinen....men dom blir inte så skitgita som amn tror om dom är äkta....ull har en förmåga att rena sig själv med bara lite hjälp

• LyNxQ

Det finns speciell (?) stålkam och lanolin (ullfett) till fällarna på ex barnvagnsaffärerna.. Om man behöver återfetta den

• Jempa L

Det finns speciella tvättmedel, leta antingen i ridsportbutiker eller på något ställe där det säljs tygblöjor. Man tvättar ju ullbyxor med dessa tvättmedel. De är tvålbaserade. Vid torkning så kan man även "röra" och gnugga skinnet lite så blir det inte så stelt.

Kamma sedan med en stålkam eller en pälskarda så får du finast resultat.

Här finns ett: http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1680

Annars finns det på tex Imse vimses hemsida eller på babyland/barnens hus bland tygblöjorna.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Hebbebebbe
    SPECIELL skrev 2007-10-05 22:21:16 följande:
    Då vet jag vad jag ska göra i  morron?? Har nga som legat ute och blivit leriga barnen har haft i sin kojja. Men kan tycka det skulle vara mysigt att ha dom i soffan nu
    Ja absolut.
    Jag tycker en fårskinn är en rigkit bra sak att ha hemma.
    hade den i barnvagnen när min dotter va liten o om det kommer en nästa bebis få h*n den, men under tiden ligger den vid den öppna spisen som vi inte kan elda i o hunden ligger nedanför.

Den reglerar ju varmt o kallt själv fällen..till en viss del...så hon gilalr den starkt
  • Hebbebebbe

Ja det är klart..Om man rokar kamma o rengöra för hand så finns det massa emdel. Det har jag cokså, men har aldrig använt. Har alltid kastat in min i maskinen på ylletvätt

• Hebbebebbe

Ser på min stavning att jag borde sova..*S*
    Ursäkta min stavning o hoppas det går o tyda ändå

• jerseyko

Finns speciellt tvättmedel du ska använda, nu hittar jag inte på den tråden från ett annat forum där det fanns bild på ett ikea skinn som tvättats i 30 grader "handtvätt" och med vanligt tvättmedel, det vart lys-orange pippigult Förvånad

• Hebbebebbe
    jerseyko skrev 2007-10-05 22:25:32 följande:
    Finns speciellt tvättmedel du ska använda, nu hittar jag inte på den tråden från ett annat forum där det fanns bild på ett ikea skinn som tvättats i 30 grader "handtvätt" och med vanligt tvättmedel, det vart lys-orange pippigult
    Hahahahh
    Okej..INte så snyggt.
    Som sagt...är det helt äkta så går det.
    Sen vet inte jag om ALLA ikeas fårskinn är äkta?!
  • Jempa L

Äsch, länken funkade inte, men det heter genuine sherpa, sök på tvättmedel.

LyNxQ skrev 2007-10-05 22:23:13 följande:
    Det finns speciell (?) stålkam och lanolin (ullfett) till fällarna på ex barnvagnsaffärerna.. Om man behöver återfetta den
    Precis, det finns även återfettning, dvs lanolin. Vet inte hur det funkar på ett helt fårskinn, ullbyxor till tygblöjor blir ganska "feta" i ytan när man ullkurar.
    Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Nikki S

Jag köpte något slags ull-tvättmedel på babyland. Tvättar skinnet på ylle program. Tricket för att få det mjukt och skönt är att torktumla det efter.

Svar på tråden tvätta fårskinnsfäll??????