tvätta fårskinnsfäll??????
Hej.
Har flera fårskinn från Ikea och ett som jag vet är äkta vill bara veta hur jag tvättar dom?? Utan att skinnet ska hårdna??
Hej.
Har flera fårskinn från Ikea och ett som jag vet är äkta vill bara veta hur jag tvättar dom?? Utan att skinnet ska hårdna??
Jag har tvättat min äkta fårskinnspäls i maskin. 30grader...Funkar utmärkt...sen kammar du till den lite när den har torkat.
Har nog tvättat min 10 gågner o den är fortfarande lika fin
o jag har använt lite tvättmedel men inget sköljmedel
Tvättar du med ngt speciellt tvättmedel??
ok låter du den hängtorka eller??
Då vet jag vad jag ska göra i morron?? Har nga som legat ute och blivit leriga barnen har haft i sin kojja. Men kan tycka det skulle vara mysigt att ha dom i soffan nu
Nu öfrtiden ligger hunden på den...så snart är det dax för en runda till i maskinen....men dom blir inte så skitgita som amn tror om dom är äkta....ull har en förmåga att rena sig själv med bara lite hjälp
Det finns speciell (?) stålkam och lanolin (ullfett) till fällarna på ex barnvagnsaffärerna.. Om man behöver återfetta den
Det finns speciella tvättmedel, leta antingen i ridsportbutiker eller på något ställe där det säljs tygblöjor. Man tvättar ju ullbyxor med dessa tvättmedel. De är tvålbaserade. Vid torkning så kan man även "röra" och gnugga skinnet lite så blir det inte så stelt.
Kamma sedan med en stålkam eller en pälskarda så får du finast resultat.
Här finns ett: http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1680
Annars finns det på tex Imse vimses hemsida eller på babyland/barnens hus bland tygblöjorna.
Ja det är klart..Om man rokar kamma o rengöra för hand så finns det massa emdel. Det har jag cokså, men har aldrig använt. Har alltid kastat in min i maskinen på ylletvätt
Ser på min stavning att jag borde sova..*S*
Ursäkta min stavning o hoppas det går o tyda ändå
Finns speciellt tvättmedel du ska använda, nu hittar jag inte på den tråden från ett annat forum där det fanns bild på ett ikea skinn som tvättats i 30 grader "handtvätt" och med vanligt tvättmedel, det vart lys-orange pippigult
Äsch, länken funkade inte, men det heter genuine sherpa, sök på tvättmedel.
Jag köpte något slags ull-tvättmedel på babyland. Tvättar skinnet på ylle program. Tricket för att få det mjukt och skönt är att torktumla det efter.