Vilka ritar husen som inte är arkitektritade?
I husannonser ser man ju ibland att hus är arkitektritade, men alla hus måste ju ha ritats innan de byggas? Vilka är det som ritar de andra husen?
I husannonser ser man ju ibland att hus är arkitektritade, men alla hus måste ju ha ritats innan de byggas? Vilka är det som ritar de andra husen?
det kanske kan vara sådana hus som är byggda efter nån sorts mall - alltså många hus som är lika dana. arkitektritade hus kanske är "specialdesignade". bara en tanke
Ok, det låter ju rimligt. Någon arkitekt har säkert någon gång ritat "mallhusen" också, men sen när de massproduceras så kallar man dem väl inte arkitektritade.
Alla hus är arkitektritade och alla ställen som säljer "katalog" hus har en eller flera arkitekter som arbetar för dem. Jag har haft flera kursare som arbetade med detta under sommaren.
Med ett arkitektritat hus menas att man har en arkitekt som ritar ett hus för just era behov, ett hus som tar hänsyn till vilken miljö det skall byggas på och kringliggande hus. Jag som arkitekt anser att ett hus skall samarbeta med omgivningen och tycker tyvärr att det i Sverige har blivit för vanligt med katalog hus. Många tror tyvärr att det blir dyrare att gå till en arkitekt. (vilket det kanske är i Sverige ,) Nu arbetar jag ju i London och här är det definitivt billigare att anlita en arkitekt.
anna
Många hus ritas av konstruktörer. En del husföretag använder inte arkitekter utan just konstruktörer. Hos vissa husföretag kan man själv komma med ritningar från egen arkitekt och få detta byggt. Vi byggde med VarbergsHus som bygger lösvirkeshus på totalentreprenad. Vi satt ner med säljaren och skissade fram ett helt unikt hus som sedan byggdes åt oss. Ingen arktiekt var inblandad. Rent generellt är det dock aldrig en nackdel om en arkitket är inblandad då de kan tillföra många goda idéer.
Min mamma har ritat ett av deras
Vi har ritat det vi ska bygga själv!
Ailiens?
Vi ritade vårat själva, men en arkitekt har liksom gjort om huset från millimeterpapper till en riktig husritning...tror många ritar själva idag...