• Anonym

*Är gallsten akut eller kan man vänta med

Är gallsten akut eller kan man vänta med att söka hjälp?

Jag har så fruktansvärt ont, har haft det de senaste 6 timmarna och känner mig spyfärdig. Har läst lite om gallsten här och alla symtom verkar stämma. Det känns löjligt att åka upp till akuten för en sån grej, samtidigt som det gör så ont att jag knappast kommer att kunna somna innan det går över. Har haft liknande smärta kanske 10 gånger tidigare efter graviditeten men då har det släppt efter några timmar.

• Svar på tråden *Är gallsten akut eller kan man vänta med
  • ladyhawk

Har du kräkts? Det kommer de att fråga om du ringer akuten.

Jag har haft symptomen två ggr. Kräktes båda gångerna. Första gången var det gallsten och jag låg med dropp tills vita blodkropparna lugnade ner sig. Jag behövde inte opereras.

Andra gången så var det blindtarmen. Då blev jag opererad.

Ring akuten. Har du kräkts så får du nog åka in för undersökning.

• ladyhawk

PS. Det finns flera åkommor som ger samma symtom som gallsten eller blindtarmen. Det kan även vara utomkvedshavandeskap, så de kommer att göra ett ultraljud bl.a.

• Anonym

Nej, jag har inte kräkts än, men det känns som om det sitter en klump i halsen. Kräks sällan när jag är dålig heller, brukar för det mesta få stoppa fingrarna i halsen för att jag ska känna mig bättre.

Hade du flera gallstensanfall innan du åkte in?

• ladyhawk

Om du får riktigt överjäkligt ont så kan du nog inte låta bli att kräkas tror jag.

Det var första gången, som jag fick gallstensanfall. Jag var helt dubbelvikt när jag kom in på akuten. Det var så länge sen så det är svårt att komma ihåg. Iallfall så undersökte de "allt" för att utesluta allt och de kom fram till att det måste vara gallan. En teori som stöder det, är att jag hade svårt att äta fet mat en tid efter. Har man gallstensproblem, så tål man fet mat och kodein sämre.

Andra gången åkte jag in 24.00 och hade då haft smärtor sedan 12.00 alltså i ca 12 timmar. Då var jag säker på att det inte skulle gå över.

Hur länge har du haft ont?

• ladyhawk

Flåt 6 timmar står det ju...

• Anonym

Åh, så ont har jag ju inte, även om jag sitter dubbelvikt mest ändå för smärtan känns lite mildare då. Men jag KAN ju gå normalt även om det gör väldigt ont.

Jag har haft ont i drygt 6 timmar, det började vid 4-5 på eftermiddagen.

• Annapanna

Jag kan bara utgå ifrån mig själv och jag hade ALDRIG kunnat sitta framför datorn under ett gallstensanfall. Jag hade så ont att jag bara ville dö. Kanske finns det olika grad av smärta även när det gäller gallstensanfall?
    Jag fick mkt smärtsamma gallstensanfall ungefär var tredje dag under en dryg månads tid och opererades sedan akut. Sök på gallsten på tex vårdguiden, där står det om en massa andra magåkommor med liknande symptom.
    Om det är gallsten brukar det hjälpa med värme, jag satt hela nätter i duschen med strålen mot magen.

Hoppas det går över snart!

• Anonym

nästan alla symtom stämmer in på det jag har läst... och det står också att endel inte ens märker att de har gallsten, så antagligen kan det vara olika intensivt när det gäller smärta skulle jag tro...

Har läst om magkatarr, magsår och reflux men det stämmer inte in.

Jag har haft det såhär med jämna mellanrum sen förlossningen för ett år sen. Nu var det länge sen sist, men ett tag kom det riktigt tätt. Har svårt för sjukvården och drar mig för att söka hjälp, men har varit på vippen flera gånger att åka upp akut på natten då det varit som värst.

• Annapanna

Ok, ja graviditet är ju en orsak till att man får gallsten, så om det kom i samband med den/förlossningen låter det ju sannolikt....
    Tycker absolut att du ska kontakta vc genast. När jag ringde var det 2 månaders väntetid, nu åkte jag ju in akut till slut, men känner du att du kan leva med det ett tag till så funkar det ju.
    Även om du har svårt för sjukvården så försök komma över det, tänk på att du isåfall faktiskt får hjälp och kanske kan leva ett smärtfritt liv.

• ladyhawk

Annapanna: nä det har du nog rätt i.

Jag skulle nog vänta och se. Det var ju därför jag väntade i 12 timmar med att åka in. Men ring akuten, så ställer de ett antal frågor som kan avgöra om du ska åka in eller inte. Problemet är att det är så segt att sitta på akuten timme efter timme, så då vill man ju hellre vara hemma om det går över.

Svar på tråden *Är gallsten akut eller kan man vänta med