• Kickan 84

Namnteckning - mellannamn

Håller på och ska fylla i ansökan om nytt körkort, har nyligen gift mig och har därmed bytt efternamn. Har behållt mitt gamla efternamn som mellannamn och nu när jag ska skriva min namnteckning vill jag bara använda tilltalsnamn + efternamn, har jag någon skyldighet att i namnteckningen även skriva ut mellannamnet eller hur gör jag?

HJÄÄÄÄLP!

• Svar på tråden Namnteckning - mellannamn
  • MeNoLike

man skriver välan bara för och efternamn

om du hette anna* kajsa nilsson_
    så skriver du ju bara anna nilsson_

så om du heter anna* persson nilsson_
    så skriver du ff bara anna nilsson_
    eftersom kajsa och perssom är "samma sak"

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • CinnamonMai

Jag använder aldrig mitt mellannamn i min namnteckning. Inte på körkortet eller passet heller.

• Kickan 84

Tack för svaren! Då skriver även jag bara förnamn + efternamn trots att mellannamnet står under efternamn på körkortet. De verkar inte riktigt fatta vad mellannamn är

• MeNoLike

man kan ju ha dubbla efternamn också.... har man det så ska man skriva vbåda.. kan ju va lätt å tro att om du har ett efternamn som mellannamn så kan man ju tro att du har dubbla efternamn..

mina barn heter mitt efternamn som mellannamn och pappans efternamn som efgternamn... står alltid mitt och hans efternamn på deras brev...

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • phil
    MeNoLike skrev 2007-10-06 09:45:33 följande:
    man kan ju ha dubbla efternamn också.... har man det så ska man skriva vbåda.. kan ju va lätt å tro att om du har ett efternamn som mellannamn så kan man ju tro att du har dubbla efternamn..mina barn heter mitt efternamn som mellannamn och pappans efternamn som efgternamn... står alltid mitt och hans efternamn på deras brev...
    Nej, man kan INTE ha två efternamn.
  • phil

Kickan 84 skrev 2007-10-06 09:38:36 följande:

Tack för svaren! Då skriver även jag bara förnamn + efternamn trots att mellannamnet står under efternamn på körkortet. De verkar inte riktigt fatta vad mellannamn är
    Mellannamnet står under punkt 1 på körkortet, precis före efternamnet. Det innebär inte att du har två efternamn eftersom man inte kan ha det. Däremot behöver du inte uppge ditt mellannamn nångång om du inte vill det.
    Ibland händer det att namnet sorteras efter mellannamnet, tex. i kurslistor på högskolan, och då hittas ditt namn inte om du inte säger båda namnen, annars är det inga som helst problem.
  • Kickan 84

phil: Nje, vet att man inte kan ha det men det stod nog bara konstigt i pappren jag fått då antar jag!

• Lurvenpajsaren

Nej, det är det man inte kan. Men jag skriver ut båda efternamnen, d v s mellannamn+nytt efternamn för att jag vill det. Det står också skrivet så i alla papper. På mitt körkort till exempel så står det EFTERNAMN: L + L (alltså både nytt och gammalt efternamn), FÖRNAMN: H

MeNoLike skrev 2007-10-06 09:45:33 följande:
    man kan ju ha dubbla efternamn också.... har man det så ska man skriva vbåda.. kan ju va lätt å tro att om du har ett efternamn som mellannamn så kan man ju tro att du har dubbla efternamn..mina barn heter mitt efternamn som mellannamn och pappans efternamn som efgternamn... står alltid mitt och hans efternamn på deras brev...
Svar på tråden Namnteckning - mellannamn