• lillamammsen

gråaktig i ögonvitorna

Undrar om det är någon som vet om det kan vara något speciellt om man ska söka för det..Jag tänkte nog det men vill höra hur ni skulle gjort?

• Svar på tråden gråaktig i ögonvitorna
  • nr3

såååå söt liten mina två sista är födda 6 v tidigt. hm..vet inte om du bör söka, men jag har för mig att ögonvitan åtminstone inte var direkt vita i början..

• nr3

inte jag heller riktigt... fast min yngsta bara är 7 mån..

• jennypennypannkaka

Kan kanske bero på järnbrist?

Hur mycket prematur?

• Heahog

Min son är fortfarande grådaskig i ögonvitorna (bak mot ögonhålan). Tror det är väldigt vanligt hos prematura. Han är 5 mån.

• Pilea

Att man har grå/blåaktiga ögonvitor kan vara tecken på medfödd benskörhet, Osteogenesis imperfecta. Jag har själv den sjukdomen och förmodligen även min son eftersom det är ärftligt, men man kan få det ändå, sk nymutation. Det finns olika grader på sjukdomen och jag har en väldigt lindrig form, men bröt mig mycket fram till puberteten. Sen 12 årsåldern har det varit lugnt på den fronten, men blir nog värre sen när man blir äldre. Nu säger jag ju inte att den lille plutt har det, men det kan vara ett tecken. Sen kan ju barn ha lite grådassiga eller blå ögonvitor upp till 3 årsåldern utan att det behöver betyda något.

• lillamammsen
    jennypennypannkaka skrev 2007-10-05 23:39:21 följande:
    Kan kanske bero på järnbrist?Hur mycket prematur?
    han är född i v.35
  • lillamammsen
    Heahog skrev 2007-10-05 23:40:28 följande:
    Min son är fortfarande grådaskig i ögonvitorna (bak mot ögonhålan). Tror det är väldigt vanligt hos prematura. Han är 5 mån.
    ok, a precis det är mer när han tittar åt sidan liksom..
  • lillamammsen
    Pilea skrev 2007-10-06 19:52:53 följande:
    Att man har grå/blåaktiga ögonvitor kan vara tecken på medfödd benskörhet, Osteogenesis imperfecta. Jag har själv den sjukdomen och förmodligen även min son eftersom det är ärftligt, men man kan få det ändå, sk nymutation. Det finns olika grader på sjukdomen och jag har en väldigt lindrig form, men bröt mig mycket fram till puberteten. Sen 12 årsåldern har det varit lugnt på den fronten, men blir nog värre sen när man blir äldre. Nu säger jag ju inte att den lille plutt har det, men det kan vara ett tecken. Sen kan ju barn ha lite grådassiga eller blå ögonvitor upp till 3 årsåldern utan att det behöver betyda något.
    ok, jag ska ta up det på bvc på tisdag..Håller tummarna för att det är något som bara är vanligt för prematura barn, färgen alltså.
  • Camilla J

Mina killar födda i vecka 30 hade gråa ögonvitor i flera veckor men de är helt normalt sa läkaren. Nu har de vita fina ögonvitor.

Svar på tråden gråaktig i ögonvitorna