• Brunnsbo

glutenfritt för barn i thailand?

hejsan

ska åkt till thailand med familjen i januari och undrar om någon har erfarenhet av hur det är med glutenfri mat där.
    tycker ju att det mesta borde finnas - men vad skall man undvika. min tjej är 4 år och vill helst äta vårrullar som sin friska storasyster....

• Svar på tråden glutenfritt för barn i thailand?
  • CarlHerman

Det jag har hört är att gluten inte alls används på samma sätt (så mkt alltså) i thailand som i sverige. Vanlig thaimat är nog inga problem att äta, men det kanske en fyraåring inte äter å andra sidan. Ska ni till phuket finns det ju många restauranger där en eller flera i personalen talar svenska och då är det ju inga problem att ta reda på vad maten innehåller.

• Ann Lee

Det ska tydligen gå ganska bra att få tag på glutenfri kost där. Vissa saker fungerar ju förstås inte men det blir ju en hel del ris som tillbehör där. Såser reds väldigt sällan med mjöl.

Ett tips är att skriva ut ett översättningskort på thailändska på www.celiaki.se och ta med sig. Den kan man visa upp på restaurangen så att de vet vad som inte passar en person med glutenintolerans. Min bror berättade dock att personalen på en av restaurangerna var jätterädda att göra fel så de stekte en biff åt honom som han fick med ris och ketchup?!

Svar på tråden glutenfritt för barn i thailand?