• Mikka82

När kan man börja med minifom???

Som rubriken lyder Tror våran lilleman behöver det men vet inte om han är för liten! Han blir en vecka på söndag...

• Svar på tråden När kan man börja med minifom???
  • Britha

började det från 2v ålder, tror inte det finns nån gräns. När dom behöver det helt enkelt. Vid 2v. ålder så fick vi rådet från bvc att börja med minifom iaf. Nu när han är 4 mån så behöver han det inte längre

Mamma till lilla Theodor (31 maj 2007)
  • jezzzica

vi började när han var 7 dagar ungefär...och slutade när han var 2 mån

• Heahog

Jag tycker du ska prata med Bvc först & ev boka tid, men man kan nog börja med minifom när de bara är några dagar gamla.

• snowflake76

Jag började med det redan på bb med min yngsta.Det är inte ens ett år sedan.

• Blå Flygare

Minifom hjälper vissa barn, men de flesta kvittar det vilket. Och eftersom det innehåller konserveringsmedel som är skadeligt för bäbisar ska man vara försiktig med att använda det.

I första hand ska man justera sin egen kost, att undvika gasbildande mat, lök, vitlök, äpplen, choklad, mjölk, ägg, kryddig mat osv kan man komma riktigt långt.

Att amma rätt och rapa efter varje mål ger också reslutat.

Sedan kan man fundera på att andvända sempers magdroppar och ge magmassage.

Och sen kan man fundera på minifom.

• Mikka82

Ok, då vet jag.
    Jag kan inte göra så mkt åt ammningen då jag inte ammar och han har jättesvårt att få ur sig rapar efter måltiderna med NAN.

• Blå Flygare

Mikka82: En del barn blir bättre av att byta ersättning. Har du testat semper, lemolac eller någon annan sort? Vilken temperatur ersättningen har, hur ofta han äter, hur han suger på flaskan, vilken flaska (storlek på hål, luftande) etc spelar också roll för hur mycket luft som sväljs.

Hur rapar du? Jag blev förvånad när jag upptäckte att min lill-jänta rapade mycket lättare om jag smekte ryggen än om jag buffade i rumpan. Eller så gick jag runt och "hoppade" henne, det funkade också bra.

• snowflake76

Jag började ge min minstig direkt på bb. Han slutade med dom när han var ca 3 månader. han blir 1 år nu den 25.-de =)

Svar på tråden När kan man börja med minifom???