• snirkan

Kan barnet bli stressat i magen?

Hej hej

Jag undrar om det är någon som vet om barnet kan bli stressat i magen? Bebisen har typ hållt på och sparkat i hur många timmar som helst nu, har kanppt sovit något alls i natt, har aldrig hållt på så här förut. Känner mig lite orolig. Har precis gått in i v 38.

• Svar på tråden Kan barnet bli stressat i magen?
  • allesandra

du behöver nog inte oroa dig......du vilade när den höll på att leka i lådan, så den är inte stressad, bara pigg!!!!

• snirkan

Ja, jag hoppas det. Mår lite konstigt, men det kan ju bero på för lite sömn.

• marika o Oliver

min son blev helt tokig i magen när jag drack kolsyrat, och när hans pappa kom hem från jobbet=) det är helt normalt, tror jag=)

• Kim och Mike

Åk in o be om att få göra en ctg om du är orolig, o ja barnet kan bli stressat i magen...

• Hallontårta

I boken mammapraktikan står det:

"Din bebis känner när du är upprörd eller stressad. Det frigör stresshormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet. Detta kan leda till att barnets hjärtfrekvens ökar och att "hon" börjar sparka. Om du vill kan du se om "hon" lugnar ner sig genom att du försöker slappna av eller vaggar kroppen från sida till sida." (s.60)

Men har du inte varit stressad själv så är det mycket möjligt att bebisen helt enkelt har det rysligt roligt själv därinne.
    Min lille kan hålla på hela nätter ibland känns det som, varje gång jag vaknar håller han igång. Andra nätter sover han som en stock. Det är så olika det där.

• snirkan

Tack för svaren. Vart nog lite stressad själv i natt, klockan bara gick och så visste jag att min 2-åring vaknar tidigt. Så det kanske var därför. Nu har bebisen vart lugn ett litet tag i alla fall.

• Annicapannika

Ja, ditt barn kan bli stressat i din mage.... så jag tycker att du ska åka in och kolla det.

• kajko

När mitt vatten gick BF +11 så såg de att vattnet var mekoniumfärgat, dvs att han hade bajsat i fostervattnet. Detta var pga att sonen blivit stressad och det var tydligen inte alls bra. De var tvungna att hålla extra koll på honom då...vet inte om det är först då vattnet gått eller om det är "farligt" för bebben att ligga i sådant vatten....

• Annicapannika

Barro: Jo, det är farligt för barnet att ligga i sånt vatten. Min dotter dog i v.26 pga hon bajsade i vattnet.

• Thisisthestoryofmylife

Min bebis har lugna dagar och "vilda" dagar! Ibland känner jag inte av bebis mer än nån gång om dagen och ibland under hela dagen och ibland på nätterna! så jag tror bara att din bebis har massor med energi som h*n vill göra av med!

Visst kan dom bli stressade i magen, men bara om du själv vart stressad och de mår nog inte dåligt av det om du inte stressar varenda dag 24/7!!
    Ta det bara lite lungt så blir det nog bra!

• Konvaljen

min bebis är fullt i gasen vissa perioder och sparkar och vrider sig. Jag tolkar det som något positivt, den har väl helt enkelt roligt och tränar på att röra sig och sparka. Om du är stressad och bebisen är stressad så är det ju ändå bäst att vila, det är ju det de kommer säga på förlossningen ändå

• M plus J
    Annicapannika skrev 2007-10-06 17:19:07 följande:
    Barro: Jo, det är farligt för barnet att ligga i sånt vatten. Min dotter dog i v.26 pga hon bajsade i vattnet.
    Börjar med att beklaga vad som hände din bebis    En dum fråga men hur gör bebisarna annars om inte bajsar i vattnet? Dom gör inte det i vanliga fall eller?  Har jag aldrig funderat på, usch nu fick man nått mer att va orolig för...
  • Annicapannika

M plus J: Bäbisar brukar INTE bajsa i vattnet, kanske då när förlossningen startat men det är oftast ingen fara. De klarar av att ligga i sånt vatten i ett par dagar utan att det är fara för bäbisens liv. Kissar gör de i vattnet, men det är ofarligt.

Du ska inte vara orolig för att din bäbis bajsar, det är så extremt ovanligt så jag vet inte om de varit med om det förut på förlossningsavdelningen jag födde på, jag är i alla fall inte orolig för det själv, orkar inte. Njut istället av ditt barn i magen.

Svar på tråden Kan barnet bli stressat i magen?