• Anonym (Flickvänne)

Hur behandla svamp på man??

Jag tror min sambo fått svamp i ljumsken det kliar som tusan säger han och jag har tittat och det är ett illrött avlångt område där.
    Han har varma kläder när han jobbar och de sitter ganska tätt.
    Märket är bara på ena sidan, visst låter det som svamp?
    Hur behandlar en kille det receptfritt?

Snälla svara om någon vet// Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur behandla svamp på man??
  • mamsen76

Pevaryl kräm tex

På sophögen låg en giraff......
  • Max mamma

Salvor finns på apoteket!

• olpansfamilj

pevaryl har en kräm som både kvinnor och män kan använda! Tänk på att svamp kan smitta. Partnerbehandling brukar rekommenderas. Finns canesten också. Båda på apoteket.

• Anonym

När min son hade svamp i ljumsken fick vi rådet att använda daktacort (som är mot fotsvamp) av bvc. Finns receptfritt på apoteket och det fungerade för oss.

• Anonym (Flickvänne)

Tack för era svar. Då ska jag behandla oss båda snarast.
    Finns det någon kräm vi kan använda båda två? Jag har aldrig haft svamp men har en kort period tyckt att det kliat något hejdlöst vid själva hålet alltså innanför blygdläpparna. Ett par dagar sen har det gått över kan det vara svamp också?

Tack för era snabba svar.

• Anonym (Flickvänne)

Men nu undrar jag lite svamp är väl ingen könsjukdom? Han kan väl ha fått det av sej själv så att säga men att det ändå kan smitta till mej?

• Anonym (Flickvänne)

Chansar på att puffa upp för att få svar på mina följdfrågor.

• MariaE

svamp är ingen könssjukdom. det kan man få av åtsittande kläder som inte andas. svettiga områden drabbas hårdast om man säger så...

• Anonym (Flickvänne)
    MariaE skrev 2007-10-06 10:34:17 följande:
    svamp är ingen könssjukdom. det kan man få av åtsittande kläder som inte andas. svettiga områden drabbas hårdast om man säger så...
    Tack för ditt svar. Jag blev bara lite fundersam när det skrevs att de smittar. Generad Haha dumt kanske.
    Men kan vi behandla oss med samma kräm?
  • MariaE

ja det smittar och man kan ha samma svamp.
    alltså kan nån av er få svamp utav luften, svettigheten och sen smitta den andra... inte så att han måste ha vart med nån annan liksom...

• BettanB

Tycker inte att du skall behandla om du inte har några besvär; jag har alltid fått lära mig att man INTE skall använda liknande salvor i onödan.

• Anksan

Smidigast är det att fråga på apoteket. Jag skulle rekommendera lamisil kräm till herrn. Och ingen till dig. Har du aldrig fått konstaterat svamp förut ska du göra det innan behandling. Och lite klåda runt hålet är inte tillräcklig symtom för svampinfektion ocg går det ändå bort strax av sig själv så. Vanligare med bakterieobalans som också kan ge klåda. Att behandla svamp i onödan är en liten risk att du senare inte svarar på pevaryl/canesten behandlingen. Testa hellre med t.ex lactal gel om du får klåda sådär. (återställer balansen i slidan)

• Anonym (Flickvänne)

Tack tack för era svar. Vad gjorde man utan FL
    Men då följer jag rådet att hoppa behandling av mej då. Tusen tack för svaren, alltid lättare att få killar gå med på saker om man kan säga vad som är fel och hur det åtgärdas.

• Ireth Elanessë

Pevaryl eller daktakort är bra att använda vid svamp i ljumskarna. Jag har själv använt daktakort för svamp i ljumskarna och det var ordinerat av läkare. Om han använder pevaryl salva så finns det också ett talk till som är bra att använda. Det är jätteviktigt att han torkar torrt ordentligt efter dusch och om han svettas så det inte hålls torrt i ljumskarna så bör han sätta kompresser där. I övrigt, försök lufta så mycket som möjligt. Du bör inte behandla dig om du inte själv lider av svamp, det är totalt onödigt.

Svar på tråden Hur behandla svamp på man??