• Ödlan

Förklaring på stickmönster

Jag hade tänkt att sticka ett par sockor till min 2,5 åring men jag skulle behöva lite hjälp med att förstå stickmönster.

Vad betyder detta?

24 m x 34 v på st 2,5 och slätst = 10 x 10 cm.

Resår: * 2 am, 2 rm *, upprepa från *-*.

Och detta? VAd står 44-60-68 för?

Sockor: Lägg upp 44-48-52 (56-60-68) m på strumpst 2,5 med Karisma. Sticka resår i 12-13-14 (16-17-18) cm. Nästa v stickas så här: 22-26-26 (30-30-34) m resår - starta och sluta med 2 am (= mitt på foten) och 22-22-26 (26-30-34) m slätst till häl. Sticka slätst fram och tillbaka över endast hälmaskorna i 4-4,5-5 (5,5-6-6,5) cm. Sätt 1 märktråd mitt på st - härifrån mäts den färdiga fotlängden.

Hoppas att någon förstår vad jag menar! Det kanske finns någon pedagog därute som kan förklara detta på ett smart sätt

Tack tack

• Svar på tråden Förklaring på stickmönster
  • stenfalk

24 m x 34 v på st 2,5 och slätst = 10 x 10 cm är stickfastheten. Att följa stickfastheten är viktigt för att få rätt storlek. Och man bör (även om man inte alltid orkar) sticka en provlapp för att se om det stämmer. Sticka en lapp i det garn och med de stickor du skall använda. Dessutom skall du helst sticka den runt eftersom det är sockor du skall sticka, och man ofta har olika stickfasthet om man stickar runt eller fram och tillbaka. Mär sen hur många maskor det går på 10 x 10 cm. Får du för få maskor stickar du för löst och bör gå ner en storlek på stickorna, och får du för många stickar du för hårt och bör gå upp en storlek. Helst ska du nu göra en ny provlapp. Jobbigt. Japp, jag vet.

Resår: * 2 am, 2 rm *, upprepa från *-* betyder att när det står att du ska sticka resår i mönstret så ska du hela tiden sticka 2 aviga, 2 räta, 2 aviga, 2 räta osv. så att de aviga maskorna hela tiden kommer att hamna på aviga maskor från förra varvet, och räta hamnar på räta. (Men det gör de utan att du behöver fundera på det, kan dock vara bra som koll att man är rätt)

VAd står 44-60-68 för?
    Mönstret är skrivet för olika storlekar. I början brukar det finnas en definition på vilka storlekar det är: Stolrke A-B-C (D-E-F) eller något liknande. Du väljer vilken storlek du skall sticka, tex storlek B, och stickar sen efter maskantal som står just på den platsen i raddan av siffror.

Hoppas det klaranar lite.

• Ödlan

Tackar tackar! Du kunde inte förklarat det bättre!

• stenfalk

Så bra Lycka till med stickandet nu då!

Svar på tråden Förklaring på stickmönster