• mimmi 1

hur länge kan man flytta perenner??

Är det för sent att flytta perenner nu?? Zon 5-6.....
    vissa påstår att det går bra ända tills jorden är frusen, medan andra säger att de måste hinna rota sej ordentligt i nya miljön, och då är det väl för sent när allt är gul-rött och vissnat ??? Nån med erfarenhet ?? alltså Zon 5-6 ( Umeå trakten)
    Och kan man plantera träd så här sent?? ( vanliga enkla, typ rönnar)

• Svar på tråden hur länge kan man flytta perenner??
  • isisisis

Är det krukodlat så går det bra.
    Du kan flytta perenner också.Se bara till att få ordentliga jordklumpar och vattna efteråt,så går det bra.

• mimmi 1

De jag tänker flytta är inte krukodlade.....

det är gamla perenner som jag tänker flytta från ett ställe till ett annat.... och här uppe är det minusgrader på natten nu och då.....

• isisisis

Jag menade om du skulle plantera träd!
    Trodde inte du skulle gräva upp träden och flytta dem,utan köpa nya!

• mimmi 1

NEJ, alltså.... det var två frågor... den ena var om jag kan flytta perenner nu, så här sent på hösten, perenner som växer på annan plats .... den andra frågan var om det går att plantera träd sent på hösten , (och väljer man tex. rönn, så blir det ju att gräva upp dem från skogen! ) det var så jag menade....

• isisisis

Nä precis!
    Det var därför jag svarade så.
    Först svarade jag på om det gick att plantera träd så här års.
    Svar ja,ännu bättre om de är krukodlade.

Sen svarade jag på perennfrågan!

Jag är trädgårdsmästare för övrigt.

• veera

Jag håller på och gröver upp och planterar om en stor rabatt just nu. Jag bor ganska så mitt emot dej, mimmi 1, här på finska sidan. Det bästa med att plantera om nu är att man inte behöver vattna så mycket. Visst måste man vattna men växterna förbrukar inte så mycket vatten nu. Sen plantorna har vissnat och är i viloperiod så tar de inte heller skada av att flyttas. Plantorna väntar bara på nästa vår då.  Nu är det också dags att plantera tulpan- och övriga lökar.

• mimmi 1

va bra veera, och även isisisis, då vet jag lite mer... då provar jag med att flytta mina "nävor" i morgon.
    jag har inhandlat lite vårlökar åxå, som ska ner.....

sen får jag se om det blir någon höstplantering av träd... har inte bestämt mej än vad för sort det blir....

en fråga till isisisis som är trädgårdmästare....
    Är blodlönn svår ?? på en plantskola sa dom att den är känslig och behöver väldränerat för att klara sej... men sen har jag sett massor som har den på vanliga gräsmattor, och verkar trivas bara bra... vi har en aning lerhaltig jord, och som bekant så hjälper det ju bara ett tag med att blanda i sand, för med tiden äter ju leran upp sanden och det är lika hårt igen....vad har du för åsikt om blodlönn??

• veera

Mimmi 1- Jag tror vi helt enkelt får räkna med att lite känsligare träd kan klara sej bra här men då det kommer temperaturer ner mot - 40 så stryker en hel del träd med.
    Det är väl över 5 år sen vi hade -39 grader och då dog ett plommonträd och en 30 år gammal vanlig lönn här hos oss och så gott som alla blodlönnar här i trakten. 
    Nu har vi inte haft många gånger under -30 de senaste åren så alla mina experiment har klarat sej, vingnöt, päron- och plommonträd, katsura, magnolia, korstörne och de flesta av mina 120 olika äppelsorter. Kanske vi får tacka växthuseffekten för de milda vintrarna.  
    Om du vill ha en blodlönn så köp en och testa hur det går. Du kan höja upp odlingsplatsen ca 20 cm, minst en meter i diameter gärna mer, och blanda med lite grov sand och väl brunnen kompost så lämnar inte vattnet kring rötterna på vintern. Det funkar med alla växter, om du odlar i upphöjda bäddar så kan växter som egentligen inte klarar vår zon klara sej. Kanske...

• isisisis

Håller med veera.

Du kan även lägga lite större sten i rabatterna.
    De värms upp av solen och håller undan den värsta kylan

• mimmi 1

Tack för bra tips...
    Veera, du verkar ha en gigantisk trädgård!!!
    och modig som testar.... träd är ju inte så billiga, och så vill man ju ha lite storlek på dom, och då är det ju så trist när de dör efter flera år...

Vi har ett nytt hus, och till våren ska trädgården färdigställas... vi har bara sått gräs, och gjort iordning runt om huset med sten. och så en rätt stor murad rabatt vid entrén .. så jag är såå sugen. vi har en sluttnings tomt, så det ska bli både vattenfall och damm, hoppas att vintern går fort!!!!
    Men massor med tips vill jag ju ha... så tack igen !!

Svar på tråden hur länge kan man flytta perenner??