• Moonbride

Bruten svanskota! Tips?

Hej!

För två veckor sedan så föddes vår underbara dotter Alicia!

Under förlossningen bröt jag svanskotan. Det gör så fruktansvärt ont! Var på röntgen i går och väntar besked på vilket sätt som den skadats.

Finns det fler som brutit svanskotan vid förlossningen och som kan berätta hur lång tid det tog tills det blev bättre? Tips? etc. Jag kan inte sitta alls, eller ligga på rygg. Kan bara stå korta perioder och har ständig värk. Det påverkar även tarmen vilket gör att det är svårt att gå på toa. Det ställer också till det vid amningen, måste alltid amma på sidan. Är det vanligt att knäcka svanskotan vid förlossningen?

Snälla någon som vet...? 
    Hjälp mig med råd...?
    ♥ Bf 27 sep ♥
  • Svar på tråden Bruten svanskota! Tips?
  • Blå Flygare

Det finns specialdynor för om man brytit svanskotan. Ta kontakt med diskriktsarbetstearpeut för att prova ut sittring eller annan dyna.

• Joje

Usch vad jobbigt... lider med dig!

Jag bröt inte min svanskota, men den fick ett rejält tryck och eventuellt en liten spricka. Det var SKITJOBBIGT, rent ut sagt, att röra på sig, speciellt att sätta/resa sig och amma ska vi inte tala om.... usch vad ont det gjorde. Jag åt Alvedon i högsta dosen (6 st/dygn) de första 3 veckorna. Sedan gick den akuta smärtan över... nu kan jag fortfarande få ont om jag suttit länge eller på ett konstigt sätt... fick barn för 5½ månader sedan!!

Det är bara att stå ut... försöka underlätta så mycket som möjligt. Hitta en ställning som inte gör så himla ont....

Grattis till er lilla Alicia (såååå fint namn, om vi fått en tjej skulle hon heta det... fick en Liam istället )

• Moonbride

Tack för tipsen och gratulationerna!

Blå myran>> Jag fick en sittring av läkaren idag, den är inte anpassad efter mig utan det är en standard ring. Om det inte blir bättre så ska jag göra som du skrev kolla med en diskriktsarbetstearpeut för att prova ut en annan. Tack för tipset!

Puff>> Jag gör som du gjorde äter maxgräns av Alvedon. Fick även Citadon, men vill helst inte äta så starka tabletter när jag ammar. Skönt att veta att det kommer bli bättre och att jag inte är ensam i världen om att ha fått en knäck på svanskotan. Min bm sa att det är ovanligt att bryta svanskotan under förlossningen och att man inte gör något åt det, sen var det inte mer med det. Jag blev utskriven och åkte hem.... Men igår så pallade jag inte längre utan gick till Vårdcentralen. Vad jobbigt för dig att du fortfarande har problem att sitta...  Var det något speciellt som gjorde att du knäckte svanskotan? För mig berodde det på att de var tvungna att pressa ut henne, trycka på magen för jag var så värksvag. Kul att du gillar Alicia!! Tack för gratulationen!

♥ ♥
  • Maria med 3

Åkte pulka som höggravid (idiotiskt jag vet) och slog i svanskotan. jag fick den röntgad flera år efter, men man kunde inte se ifall den varit bruten eller inte, men den pekar numera rakt framåt.

Mitt tips är också att be om en speciell dyna, Sittringar i all ära, men de är inte lika bra som dynorna. Jag fick en dyna som var fylld med kulor. Den var min bästa kompis i flera år.

• Moonbride

Maria med 3>> Tack! Aj, det måste verkligen gjort ont, speciellt att vara gravid samtidigt!Ska verkligen kolla upp det med dynorna. Hur går jag tillväga, genom vårdcentralen eller ska man söka privat? Bor i Sthlmsområdet. (om du har någon aning)..

♥ ♥
  • Maria med 3

Du kan ringa din VC så vet de vilken arbetsteurapeut du "tillhör".

• Moonbride
    Tack Maria med 3 ! Ska göra det!
    ♥ ♥
Svar på tråden Bruten svanskota! Tips?