• Moonbride

Bruten svanskota vid förlossningen??

Hej!

För två veckor sedan så föddes vår underbara dotter Alicia!

Under förlossningen bröt jag svanskotan. Det gör så fruktansvärt ont! Var på röntgen i går och väntar besked på vilket sätt som den skadats.

Finns det fler som brutit svanskotan vid förlossningen och som kan berätta hur lång tid det tog tills det blev bättre? Tips? etc. Jag kan inte sitta alls, eller ligga på rygg. Kan bara stå korta perioder och har ständig värk. Det påverkar även tarmen vilket gör att det är svårt att gå på toa. Det ställer också till det vid amningen, måste alltid amma på sidan. Är det vanligt att knäcka svanskotan vid förlossningen?

Snälla någon som vet...? 
    Hjälp mig med råd...?

♥ Mamma till underbara Alicia, född den 22 september ♥
  • Svar på tråden Bruten svanskota vid förlossningen??
  • Miiiaaa

Jag hjälper dig att puffa tråden.

Jag bröt svanskotan i februari, och den har inte hunnit läkt än. BF om en månad. Är LIVRÄDD att bryta den under förlossnignen, då det har varit vidriga månader sen februari, eftesrom jag inte kunnat ta någon smärtlindring som hjälper...

• Moonbride

Tack Miiiaaa: Vad jobbigt! Hoppas verkligen inte att du bryter den igen! Risken att bryta den ökar om de trycker ut barnet. I mitt fall var det så. Jag hade svaga värkar så de var tvungna att pressa på magen för att lilltösen skulle komma ut. Vilket tydligen ökar trycket på svanskotan. Har du några tips för att underlätta vardagen? Jag fick en sittring av läkaren idag, men det hjälper knappast.

♥ ♥
  • Majsan70

Jag bröt inte svanskotan, men jag fick en spricka i den när jag födde mitt andra barn. Mina värkar avtog när hennes huvud stod mitt för svanskotan o bara stampade. Detta stampande orskade en spricka och om de inte fått igång värkarbetet snabbt igen så hade den troligen gått av helt.

Det tog många månader innan jag var helt bra. Skulle jag sitta så fick jag göra det rakt upp oner o gärna på en kudde som vadderade för svanskotan. Det resulterade i att jag hade svårt att röra mig oxå.

• yndra

Jag bröt svanskotan under förlossningen och hade ont lääääänge!
    Men det läker, fast jag har numera en "vädersvanskota" Får ont i den när det blir omslag i vädret, hur dumt som helst

• Moonbride
    Majsan 70>> Det var lite samma för mig. Jag blev värksvag och hon kom inte ut så de fick pressa ut henne genom att trycka på magen. Hon låg på samma ställe i ett par timmar innan hon kom ut. Fy vad jobbig tid man har att vänta sig! Är du helt bra nu?

yndra>> Då vet jag vad jag har att vänta mig! "Vädersvanskota" hi hi låter intressant!
    ♥ ♥
  • Majsan70
    Moonbride skrev 2007-10-06 19:35:53 följande:
    Majsan 70>> Det var lite samma för mig. Jag blev värksvag och hon kom inte ut så de fick pressa ut henne genom att trycka på magen. Hon låg på samma ställe i ett par timmar innan hon kom ut. Fy vad jobbig tid man har att vänta sig! Är du helt bra nu?yndra>> Då vet jag vad jag har att vänta mig! "Vädersvanskota" hi hi låter intressant!
    Jag är helt bra nu o har så varit i många år. Dottern fyller strax 13 år nämligen. *S*

Några timmar var det inte tal om för mig eftersom hela min förlossning bara tog 4,5 timma. Men jag hade en BM som var snabb nog att fatta ett beslut att ge mig värkstimulerande ganska så direkt. Bara ett par minuter efter den sprutan så föddes dottern oerhört inensivt. Hon nästan flög ut när BM höll på att förbereda ett värkstimulerande dropp om i fall att.

Jag hoppas verkligen att du snart kommer att bli frisk, för det är inte roligt att gå med de smärtorna, o dina måste ju vara ännu mer än för mig som bara hade en spricka.
  • Pia J

Jag fick någon form av problem med svanskotan, förvridning spricka lr så.
    Jag hade svårt att sitta på ett bra tag (ett par mån) även att gå på toaletten gjorde ont ett tag...
    Men här har det inte blivit nån vädersvansskota!
    Krya på dig och hoppas du mår bättre snart!

• Norrlandsviol

Jag bröt den vid första förlossningen, tog ca 1 år innan det blev helt bra. Bröt den igen vi andra förlossningen, denna gång har det inte blivit bra trots att det gått snart 12 år.....
    Hoppas det går över för dig!!

• lillsmurfen

Herregud det gör så ont i mig när jag läser denna tråden. HAr bara slagit i svanskottan rejält en gång och det gjorde SKIT ONT! Käkade voltaren som hjälpte något. Men du/ni har ju BRUTIT den! Fy f** va ont det måste göra! Tycker uppriktigt sagt synd om er som råkat ut för detta.

• maribel

Jag bröt svanskotan vid förlossningen och kunde i stort sett inte röra mig första tiden hemma. Men efter2 månader var jag återställd

• Miiiaaa

Moonbride skrev 2007-10-06 18:51:10 följande:

Tack Miiiaaa: Vad jobbigt! Hoppas verkligen inte att du bryter den igen! Risken att bryta den ökar om de trycker ut barnet. I mitt fall var det så. Jag hade svaga värkar så de var tvungna att pressa på magen för att lilltösen skulle komma ut. Vilket tydligen ökar trycket på svanskotan. Har du några tips för att underlätta vardagen? Jag fick en sittring av läkaren idag, men det hjälper knappast.
    Tyvärr har jag inga bra tips. Försök undvika att spänna dig och att sitta för snett. Det gjorde jag, vilket resulterade i en rejäl muskelinflammation i flera muskler runt bäckenet. Det var ju härligt, jag är som sagt gravid, och har inte kunnat äta antiinflammatoriska mot detta, så jag pinas på.
    Hela grav har blivit ett h-vete pga denna svanskota!
  • hoppasblimamma

Jag har också skadat svanskotan. Vet inte om jag brutit den eller om jag bara fått en spricka. De ville inte undersöka mig. På BB sa det att "det är nog bara en hemorrojd" när jag klagade över ont i svanskotan (hade ingen aning om att man kunde bryta svanskotan då) och när jag var på återkoll på mvc så sa hon att den nog kan vara bruten men det är ändå inget man gör nåt åt så det är ingen idé att röntga...

Det har nu gått snart 6 månader och jag har fortfarande ont, men det är bättre...

Smärtan har också gjort det svårt för mig att göra mina knipövningar, hade superdålig knipförmåga när jag var på återkontrollen.

• mamman73

Jag bröt också svanskotan vid förlossning, eller om det blev en spricka. Det har aldrig undersökts riktigt då jag också fick beskedet att man ändå inte kunde göra något åt det. Min förlossning gick väldigt snabbt och eftersom min dotters hjärtljud blev dåliga mot slutet så fick de "trycka ut henne" med hjälp av en barnmorska som låg över magen. Jag tyckte inte det var så jobbigt just då, men efteråt... Otrolig och svårdefinierad smärta. Jag hade svårt att sitta, att tex sitta och amma gick inte alls. Jag kunde bara ligga och amma i början vilket begränsade mig väldigt. Nu har det gått över två år och det är fortfarande inte helt bra tyvärr. Längre bil-/tåg-/flygresor är jobbiga. :(

Hoppas det inte blir lika långdraget för dig!

• göteborgslärare

verkar inte vara helt ovanligt att skada svanskotan. Jag skadade den oxå men i vilken grad vet jag inte eftersom de inte undersöker sådant. Jag hade väldigt ont i en månad. Nu efter 7 månader är jag näsdtan bra. Har ont om jag sitter stilla länge och kan inte träna på riktigt samma sätt men det blir bättre och bättre. Lycka till!!

• Neko

Har bara fått en spricka i den och det tog typ 2 år innan det var helt som innan igen...

• CeeJay

Jag vet inte helt säkert att jag bröt/fick en spricka på svanskotan vid första förlossningen - men jag misstänker det! Har dessutom haft foglossning kvar flera år efteråt så jag har svårt att känna skillnaden på smärtorna.. MEN jag har nu efter 3,5 år efter första förlossningen (födde ett barn till för snart 2 år sedan) blivit nästan helt bra.

Har fått sjukgymnastik med hemövningar och dessutom på senare tid gått hos kiropraktor. Kiropraktor är nog nödvändigt senare för dig eftersom det är väldigt lätt att man felbelastar kroppen vid en sådan skada.

Jag kan dock bli "stel" och får en känsla av "förlamning" runt svanskotan när jag sitter på en för hård stol under en längre tid.

• Kramis79

Jag skadade också min svanskota vid förlossningen. På två veckor kunde jag absolut inte sitta och en låång tid var jag tvungen att bita ihop tänderna (och ibland säga några fula ord) när jag skulle stiga upp från en stol. Svinont. Nu ser jag att i många fall i den här tråden verkar bm ha tryckt på magen och att det kan ha bidragit till den brutna svanskotan, men min bm tryckte aldrig på min mage och jag krystade inte forcerat heller. Någonstans läste jag att epiduralen kan göra att man krystar för hårt och att det då finns risk för att svanskotan bryts.

Min läkare undersökte mig 6 mån efter förlossningen och sade att den hade läkt bra och att orsaken till att den bröts var antagligen att min son var för stor för mig. Han vägde "bara" 3.590 g men hade ett huvudomfång på 37 cm. Min skräck är att bryta svanskotan igen och att den inte blir bra. Just nu är den nästan helt återställd, kan smärta till ibland. Sonen är nu 1 år 4 månader. Men vågar man skaffa fler barn och riskera att svanskotan bryts igen??

Svar på tråden Bruten svanskota vid förlossningen??