• Anonym

Ursäkter för att vara borta från jobbet??Hjälp!

Hej! Jag är i jobbsökartagen och har nu blivit kallad till intervju. Men varje gång jag är borta från jobbet måste jag ringa till min chef och be om en ersättare eftersom jag sitter i en reception/växel som inte kan var obemannad. MEN, jag vill ju inte säga till chefen att jag ska iväg på intervju eftersom mitt löneförhandlingsläge sjunker rejält om jag nu skulle bli kvar på jobbet jag har :( Grejjen är att jag var på två läkarbesök på riktigt förra veckan, och idag damp det ner ett mail om jag kunde komma med kort varsel på en intervju nu på tisdag. Jag är ju väldigt intresserad av jobbet. Men jag måste ringa min chef på måndag och be om ersättare med kort varsel...Vad ska jag ha för ursäkt?? Hjälp till med lite troliga bortförklaringar, snälla!

• Svar på tråden Ursäkter för att vara borta från jobbet??Hjälp!
  • Poena

Ta en semesterdag? eller en halv?
    Annars kanske du kan ta intervjun på den tiden du brukar ta lunch (eller ta ut din lunchtid den tiden som intervjun är) alt. före eller efter jobbet?

• Anonym

Ja, nej jag kan inte flytta min lunch...Måste vara bemannat under fasta tider på jobbet. Ta ut semesterdag och fråga dagen innan då känns det som chefen kan säga nej...Alternativet är ju att sjukskriva sig...Fast missa en hel dag för att jag behöver gå en timme tidigare...Hmmm...Sen känns det jobbigt att hålla på och krångla och be om intervjutid före 08 eller efter 17... Det är väl jag som får anpassa mig och visa intresse om jag vill ha jobbet... Klurigt :(

• Alltid

Akut tandläkartid kanske? Skyll på tandvärk och att du måste gå....

• Ia Lia

Kör vidare med läkartid. Vet chefen varför du var hos doktorn? Det kan ju vara återbesök eller återfall eller medicintest...

• Anonym (linn)

Jag tycker inte alls att du hamnar i ett sämre löneförhandlingsläge om du säger som det är. Tvärtom faktiskt. Är du en bra anställd som chefen värdesätter och vill ha kvar så sitter du ju med trumf på hand eftersom chefen vet att du söker annat och vill hon/han inte förlora dig så är hon/han säkert medgörligare vid löneförhandlingen.

Så nej, du hamnar inte i ett sämre läge utan samma eller bättre.

• kommande år

Jag håller på Ia Lias förslag, det kan han ju aldrig neka till att du får läkarvård.

• Anonym

Jag är inne på återbesök till läkaren...Kan ju säga att medecinen jag fick inte fungerade eller att jag fick biverkningar och att jag måste tillbaka för att få ett nytt recept...

Att säga som det är vågar jag inte. Är anställd av en mindre bemanningsfirma... Har visserligen fast anställning där, men om hon säger att hon inte har mer uppdrag åt mig så kan hon ju bara låta mig gå...Och får jag inte det nya så står jag ju utan jobb. Chefen jag har nu är inte direkt känd för att hålla sig till regelverket över hur man får göra med personal och ändå åker hon aldrig dit... Sjukt att hon kommer undan. Bland annat får man bara ta två veckors semester på sommaren trots att lagen säger något helt annat osv. Hon bestämmer när personalen ska ta ut sin komptid så det blir ofrivillig ledighet osv. Jag har ingen komptid att ta ut, så det är ingen lösning! Som sagt jag måste bara bort från arbetsgivaren jag har nu.

• Anonym (byt tid?)

Du har ju uppenbarligen svårt att komma ifrån ditt nuvarande jobb, varför inte säga det till nya potentiella arbetsgivaren? Du är jätteintresserad av jobbet, men har svårt att komma ifrån nuvarande arbete. Det visar att du är ansvarsfull mot den arbetsgivare som du har. Det borde inte vara negativt?

• Anonym (jojo)

Be snällt om ledigt för privata ändamål. Ifall du skulle få jobbet listar ändå chefen ut att du tagit ledigt för att gå på intervjuer och då kan han/hon bli lite sur. Du vet aldrig när du har glädje av att ha goda relationer med en ex-chef.:)

• Anna Paulita

Har du barn??? Då kan du ju alltid skylla på dem på något sätt??

• Flindran

Att hon bara beviljar 2 veckors semester på sommaren strider mot lagen och det kan hon inte komma undan med om man skulle driva frågan, konstigt att ni inte har gjort det, ett sidospår kanske men reagerade på det orimliga bara

• Anonym

Nope inga barn. Ska köra på återbesök hos läkaren har jag bestämt mig för. Men jag är så sjukt dålig på att ljuga, tur att det blir över telefon för något pokerface har jag inte heller :)

Nej, det är ingen som strider mot hennes konstiga regler. Jag var inte fast anställd när det var semester och sitter man inte tryggt vågar man inte säga emot eller ställa till med problem. Dessutom bestämmer hon när man ska ta semester. Har hört att man kan få ersättning från arbetsgivaren om man inte får välja när man ska ta semester själv... Men ja, ja får hoppas att detta snart är historia och att man får ny arbetsgivare snart :)

• proxyma

säg att du har tandvärk och att du fått en akuttid.. =)
    Lycka till

• Anonym

Det löste sig, jag får komma på intervju efter jobbet :) Så jag slipper ljuga för nuvarande chefen. Så nu kan jag börja oroa mig för själva intervjun istället :) Men tack för alla tips!

• Anonym

Tjoho! Tänkte bara säga att jag fick jobbet :) Tur att första intervjun var efter arbetstid, för efter ett par dagar vart jag kallad på andraintervju och då tog jag läkarbesök och ny penecillinkur som ursäkt eftersom den var under arbetstid :) Ska säga upp mig i början av nästa vecka... Härligt :)

Svar på tråden Ursäkter för att vara borta från jobbet??Hjälp!