• morsan2007

Infekterat öga, tips på hur man behandlar?

Hej alla erfarna mammor och mödrar!

Hjälp en vilsen förstagångsmamma som inte får hjälp från den svenska sjukvården!

Jag har en tvåveckor liten kille här hemma som har fått någon slags infektion i ögat, han varar ganska rejält och är röd runt ögat och även i ögat. Vi torkar hela tiden men det kommer hela tiden nytt var. Vet någon därute vad man ska göra? Jag ringde självklart sjukvårdsrådgivningen men kände mig inte direkt hjälpt av dom.... de bad mig ringa bvc på måndag och dom får man ju inte heller tag i, så.... tips emottages tacksamt.

Tack på förhand från orolig förstföderska....

• Svar på tråden Infekterat öga, tips på hur man behandlar?
  • timberhochmandie

Tvätta med ljummet vatten på en bomullstuss med rörelser från yttre ögon vrån och in mot den inre. (Olika tussar till de båda ögonen.) Byt sängkläder hos lilleman. Var noga med handhygienen. (Kanske även nån extra dusch om du ammar..?) Har det inte blivit bättre på måndag så ring vårdcentralen så att han kan få ögonsalva.

Lycka till!

• Fia85

Jag har hört att Bebisar kan vara väldigt kladdiga i ögonen pga att deras tårkanaler inte är fullt utvecklade.

Ett gammalt hurkurstips mot ögoninfektioner är tro det eller ej, olivolja. Har ej povat på min lille kille, men min lillasyster hade problem med ögonen som liten och då använde mamma olivolja och det blev bättre. Så om du vill testa, ta lite olivolja på en bomullsrondell och torka utifrån och in, ta en ny för varje öga.

Ligg på luren till Bvc, lämna medelanden och terrorisera, de är till för att hjälpa dig!

Lycka till!

• Lisa1980

Han har inte bara en trång tårkanal???
    Min lille kille (2mån) är kletig mest hela tiden och vi får torka han med ljummet vatten stup i kvarten. Han har haft det sen han föddes. Det är rätt vanligt hos nyfödda. Det ska växa bort så småningom. Men tror ni det är ögoninflammation så be bvc titta på det. Men tvätta det med ljummet vatten och så ring bvc på måndag. 

~Mina Underbara Barn Pontus 4 och Saga 2 och Lille Casper~
  • L jung

ögoninfektion är ju inget att leka med... smittar så otroligt lätt till andra också. Var försiktig med dina egna ögon. HANDHYGIEN ok....

JAG skulle åkt till helgöppen läkarmottagning för att få ögonsalva, då blir det bättre snabbare. 
    Ögat ska också baddas med ljummet vatten, men man ska INTE använda samma bomullsbit till båda ögonen. Inte heller torka med samma bomull eller handduk till båda ögonen. Torka utifrån och in försiktigt.

Lycka till...

• Lisa1980

Just det...torka ögat på det sättet som timberhochmandie beskriver.

Är det en trång tårkanal kan massage hjälpa också (massera under och fram till ögonvrån)

~Mina Underbara Barn Pontus 4 och Saga 2 och Lille Casper~
  • mothermary

Vår lilla hade lite gult kladd i ögat från födseln och upp till c:a sex veckor om jag minns rätt. Jag torkade och torkade... Fick tipset att massera (se ovan) och droppa i lite bröstmjölk, och då tyckte jag att det blev bättre. Helt försvann det inte förrän hon helt enkelt vuxit till sig lite. Men om det är rött i ögat kanske man ska kolla upp det på BVC.

• trulsan

Torka ur ögonen ( ofta ) med bomullstuss doppad i Kamomill te är jätte bra! Har provat på båda mina pojkar. Men det är inte varje gång det har hjälpt.

Som andra oxå har påpekat är det mycket smittsamt! God hand hygien och personliga handukar.

• Mallyx

jag brukar använda na cl. istället för ljummet vatten, och kompress , ett drag- byt, ett drag- byt, osv.. man kan få hålla på ngr dagar, MEN också som andra nämnt är det superviktigt med din handhygien, och babyns- tänk på att lillens näve åker upp och ner, in och ut överallt... och byt sängkläder.. jag gillar inte de där antibiotikasalvorna som folk använder i tid och otid.. men om de absolut behövs är de ju en välsingnelse....

• Påskkyckling

Det är vanligt att små bebisar har igentäppt tårkanal och det är inte alltid frågan om infektion, men om ögat är rött, alltså om ögonvitan är röd, så är det nog det. Då finns det antibiotikasalva man kan ta, och det är viktigt att fullfölja hela kuren.

• morsan2007

Tack för alla snabba svar,

det känns lite tryggare att se att det är fler än vi som har detta problem med ögonen, vi tar absolut till oss alla goda råd och ska försöka så gott det går här hemma fram till måndag, då vi tänker hänga på luren på bvc.
    Han har ju haft problemet sen dag ett, men inte alls i samma mängd som idag och det gick så fort från nästan ingenting till helt svullet runt ögat och ganska mycket mer var.

Det med hygienen är något vi verkligen tänker på konstant, problemet är ju som någon nämnde att han själv far omkring med händerna från munnen in i ögonen, vilket är ett problem som är svårare att kontrollera.

tack igen för alla snabba svar, mvh oroliga förstagångare =)

• Nenny o Joppe

Våran son hade också variga ögon när han var nyfödd...vi kokade 1 dl vatten med 1 tsk salt...lät de svalna o torkade hans ögon med pads...försvann snabbt!!

• Loppan25

Vår son hade ögongegga när han va nyfödd, och ett par vekor fram, det är trånga tårkanaler, tvätta med saltlösning :
    1dl kokat vatten blandat med 1kryddmått salt, svalna tvätta utifrån och in!

Går det inte över eller blir värre...gå till barnläkare, vi fick någon salva att smörja ögat med, som hade antibiotika i salvan.
    Lycka till!!!!

Svar på tråden Infekterat öga, tips på hur man behandlar?