• xxmeyaxx

Hip Hip Hora. Bra budskap?

TV4 visar just nu filmen "Hip Hip Hora", en svensk dramafilm från 2004.

Sofie, Emma och Amanda har varit kompisar sedan de var små och nu ska de börja på högstadiet. De ser med spänning framemot att börja sin nya skola, framförallt är de nyfikna på skolans coolaste killar, Mouse, Jens och Sebbe. Men för Sofie blir det inte alls som hon tänkt sig. På en fest dricker Sofie så mycket att hon blir medvetslös, ett tillstånd killarna inte är sena att utnyttja. Förnedrande bilder på Sofie börjar cirkulera i skolan och alla vänder henne ryggen, till och med hennes två bästa vänner. Sofie inser att det är upp till henne själv att göra något åt situation och bestämmer sig för att slå tillbaka.

I rollerna: Amanda Renberg, Björn Kjellman, Ellen Fjaestad. Regi: Teresa Fabik.

Ni som sett filmen, vad tycker ni om den? Är den bra? Dålig?
    Har den något bra budskap?

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Svar på tråden Hip Hip Hora. Bra budskap?
  • Verkligen

Jag tycker att den är bra. Den speglar ju lite hur det var när man var i den åldern. Folk utropades till slampor efter att ha vart först med att kyssa en kille eller haft sex. Det är sådär det går till i en hel del ungdomskretsar och därför är väl budskapet bra eftersom det uppmärksammar det hela.
    Jag tycker att filmen är bra, men jag gillar verkligen fjortisfilmer..

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • Pormoicheia

Jag tycker att den är bra på det sättet att den är realistisk i sin handling.
    Nåt slags budskap har den nog.
    "Stå på dej" till ungdomar i den åldern, och en liten påminnare och ögonöppnare för dom något äldre som glömt den tidiga ungdomens "charm"(?).

Men i övrigt så har jag inte så mycket till övers för "fjortis-filmer"

Apprentice Moraltant
  • hejhå

SÄg att du älskar mej tycker jga är bättre, tycker nästan Hipp Hipp hora är lite larvig. Visst den går att se men nej....

• Emerald88

Tycker dom flesta av dagens svenska filmer bara är brutala och väldigt hemska! Filmen: Säg att du älskar mig. Fy fan, inte bra alls den var bara hemsk och det är filmen hip hip hora också. Och filmerna är ju rätt så realistiska också.

• Ellpi

Urkass budskap enligt mig! Nu var det längesedan jag såg den så jag minns inte exakt men den här tjejen blir alltså utsatt för övergrepp när hon är redlös. Filmen slutar med att hon häller mat på förövaren i matsalen. Ingen polisanmälning eller något sådant alls.

• Marlean

Jag gillade starkt filmen, visar tonårsliv som det är utan att överdriva.

Svar på tråden Hip Hip Hora. Bra budskap?