• Mill06

Bilstol-sova med hängande huvud..?

Har nyligen köpt en "stor" bilstol till vår 11-månaders tjej.
    Men när hon somnar tippar huvudet fram så långt, det ser inte särskilt skönt ut..

Nu är det så att vi ska åka 42mil imorgon.. Finns det någon som har något bra tips hur hon kan sitta bättre o sova??

• Svar på tråden Bilstol-sova med hängande huvud..?
  • Susidus

Kan du ändra lutningen på stolen? Med bibehållen säkerhet såklart. (Kolla bruksanvisningen). Annars får man palla upp med kuddar. Brukar själv "tippa" tillbaka dotterns huvud och lägga det på sidan med hennes gossedjur mellan axeln och hakan...

• Mill06
    Susidus skrev 2007-10-06 21:16:24 följande:
    Kan du ändra lutningen på stolen? Med bibehållen säkerhet såklart. (Kolla bruksanvisningen). Annars får man palla upp med kuddar. Brukar själv "tippa" tillbaka dotterns huvud och lägga det på sidan med hennes gossedjur mellan axeln och hakan...
    Ja vi får testa det! Hoppas det funkar! Tack för svaert! :D
  • nelie

jag brukar luta sonens huvud mot en liten kudde (gosedjur eller mjuk boll). alltså åt sidan och kudden mellan stolens kant och huvudet. var visst lite svårt att förklara... annars kan man ju använda en sån där nackkudde (u-formad) fast bak-å-fram så att man stöttar upp hakan.

• nelie

ja, som susidus skrev menar jag. bättre förklarat

• versan

Vi har samma problem! Jag tog min mjuka långa skarf och knöt försiktigt runt babyskyddet och huvudknoppen så hon inte tippade fram hela tiden.
    Våran tjej har ett stort huvud så jag trodde det berodde på tyngden.
    Sen sydde jag en liten krage som jag sätter på runt halsen så vi slipper huvudtippningen vid framtida resor.

• miniGrynet

Vi har en sån nack-kudde till Elise.
    Funkar väl oftast rätt bra, man tycker att det ser lite obekvämt ut när dom sover sådär i stolen.

Prova att lägga en liten handduk eller filt istället och luta huvudet mot den åt sidan eller så.
    Om det inte går att luta stolen mera?

Hoppas ni lyckas.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mill06

Ja det får nog bli en investering i en nackkudde tror jag!

Har prövat att lägga gosse o dylikt på sidan, men hon glider ändå ner med huvudet! Låter bra att vända nackkuddden bak o fram!

Hittar man såna på babyproffen/babyland??

• miniGrynet
    Mill06 skrev 2007-10-06 21:31:02 följande:
    Ja det får nog bli en investering i en nackkudde tror jag! Har prövat att lägga gosse o dylikt på sidan, men hon glider ändå ner med huvudet! Låter bra att vända nackkuddden bak o fram!Hittar man såna på babyproffen/babyland??
    Japp, vi köpte vår på Babyland och har sett dom på många andra babybutiker!
    Finns i lite olika storlekar för barnen.

Hoppas ni hittar nån som blir bra!
  • cicci85

nackkudde kan man ju även köpa på icamxi elelr coop, på mackerna brukar det oxå finnas!
    vilken bilstol har ni?

• MiniPyret

Precis det problemet hade vi med !
    Fungerade inte med nack kudde heller, tippade fram ändå!
    Nu har vi bytt bil och stolen har fått en annan lutning och barnen kan sova hur bra som helst!

• Mill06
    cicci85 skrev 2007-10-06 21:38:56 följande:
    nackkudde kan man ju även köpa på icamxi elelr coop, på mackerna brukar det oxå finnas!vilken bilstol har ni?
    Acta Graco, cosmic comfort tror jag modellen heter.
  • cicci85
    Mill06 skrev 2007-10-06 21:53:57 följande:
    Acta Graco, cosmic comfort tror jag modellen heter.
    Med den kan man väl ändra ställning på även när barnet sitter i? Vi ahr en duoflex oxh på den finns ju en lutningsindikator, det borde väl finnas på cosmicen oxå? Så luta stolen så mycket det går och hoppas att huvudet inet tippat framåt!
    Lycka till!
  • miniGrynet
    cicci85 skrev 2007-10-06 21:38:56 följande:
    nackkudde kan man ju även köpa på icamxi elelr coop, på mackerna brukar det oxå finnas!vilken bilstol har ni?
    Tyvärr är väl just dom nackkuddarna rätt tjocka, för äldre barn?

På barnaffärerna så finns det såna som är mycket tunnare, som passar på en lite mindre.
    Vi har både en tjock "vanlig" barn-nackkudde och en tunnare variant, och den tjockan kan inte dottern ha alls ännu.
  • Evangeline72

Om bebisen sitter fram kan det räcka att skjuta bak sätet för att få en bättre vinkel.

• Mill06

Tack för alla svar!! Vi tippade på stolen lite, det räckte inte med att skruva på ratten på stolen, men dottern sov jättebra i bilen! :)

• join

samma problem här vi har en akta gracco el hur det stavas =) Och huvudet tippar fram hela tiden fasst det går att ställa in till viloläge men det blir inte bättre =/

• Stolt Farssa

Vad för stol? Vi har en acta graco duoflex, har haft i snart ett år.
    Tog bort huvudstödet ganska snart när jag kom underfund med att huvet kom längre bak efteråt,- låg kvar bakåt mot stolen lättare då.

Svar på tråden Bilstol-sova med hängande huvud..?