• Anonym (undrande)

Någon som blivit av med sin sociala fobi

Jag bara undrar hur man kan "bli av" med sin sociala fobi! Jag har haft svår social fobi i 25år. Har provat alla läkemedel man kan tänka och terapi i olika former.
    Jag börjar tro att mitt liv alltid kommer att vara så här fruktansvärt svårt och att ångesten alltid kommer att vara min följeslagare
    Lever just nu med hjälp av Aurorix och benzodiazepiner men jag lever ett hyfsat bra liv. Har ett jobb och en underbar dotter och jag sköter mitt liv exemplariskt.. Vad jag skulle önska är att må bra! Enda gången jag var utan symtom (och utan mediciner) var när jag var gravid. Det var en enorm lycka men jag kan ju inte vara gravid resten av livet
    Någon som undrar över vilka symptom jag har så är det i princip alla enligt DSM IV web.telia.com/~u50103696/social.htm

• Svar på tråden Någon som blivit av med sin sociala fobi
  • Kim och Mike

vad har du ätit för mediciner ? Jag lider oxå av social fobi och panikångest, jag äter just nu seroxat och mår väldigt bra av denna medicinen.. du kanske kan testa nån annat ssri?

• Anonym (blygis)

Har du testat att gå till en psykolog då? DÄr får du ju utsätta dig för det som är jobbigt fast i små oh kotrollerade former.
    Jag har oxå social fobi och går till en psykolog just nu, äter inga mediciner, tycker det verkar otäckt.

• Anonym (träna..)

Jag har haft social fobi.. Har en släng av det fortfarande i bland.. För mig hängde den ihop med min djupa depression.. Har gått i terapi och ätit mediciner.. Jag utsätter mig själv hela tiden för situationer som känns obehagliga.. Har märkt att ju längre tid det går mellan att jag måste vara social desto svårare blir det nästa gång..
    Tex efter en helg.. Och jag kommer tillbaka på jobbet igen.. ..
    Semester, sjukfrånvaro.. Jobbar inom vården. Det bästa är att "hålla" igång..
    Jag har gjort något så läskigt som att hålla ett föredrag på en stor jobbmässa framför flera hundra personer. Det trodde jag aldrig när jag hade det som värst. Då när jag var riktigt sjuk. (deprimerad)..
    Då hade jag en person som kom hem till mig en gång i veckan så att jag kom ut på en promenad och vi tog en fika.. Hon följde med mig när jag skulle ta bussen till min terapi också ett tag.. Jag var hennes "vårdtagare"...

• Anonym

Jag har blivit nästan helt bra och klarar mig utan mediciner. Jag kommer väl alltid att vara lite blyg men jag får inte panik när jag ska göra saker.

Har tagit upp mina studier och klarar att delta aktivt i seminarier (blir nervös men kan handskas med det) och redovisningar.

Jag har varit så dålig att jag inte kunnat handla i affärer, åka buss mm.

KBT-terapi funkade för mig.

• Anonym

Jag har nog aldrig fattat riktigt varför just jag e så konstig, jag har gärna mörka kläder på mig för annars syns svettfläckar under armarna. jag hatar att åka bort och vill fort hem, tycker det känns jobbigt att sitta vid ett bord att fika och även om det e med folk jag känner. Först känns det som att jag ska svimma sen blir jag aldeles varm i ansiktet och jag tycker det e så pinsamt att bli röd i ansiktet. Min sambo vet inte om hur jag mår, men en gång när vi var på mc-donalds så satt vi och åt och rätt var det var så kände jag bara att jag måste härifrån fick panik och sen kände jag bara hur röd i ansiktet jag blev. Då säger sambon såg du nått snyggt eller? Detta är jätte jobbigt särskilt när man har barn och är gravid...Hur går man tillväga för att få medicin?

• Anonym (rödbetan)

Anonym - vad jobbigt det måste ha varit för dig att sitta på McDonalds dsådär och sambon dessutom kommenterade det.

Jag har det ofta sådär. Bl a kan jag inte köra bil med någon bredvid mig eftersom jag får panik över att jag inte kan fly nånstans och blir verkligen blodröd i ansiktet (så jobbigt!)

• Anonym

Anonym.. det e så skönt att höra att det finns fler i samma situation, har alltid känt mig ensam med mitt problem.. Har du sökt hjälp? jag tycker det e så pinsamt att söka hjälp och därför drar jag ut på det..

• Anonym

Jo anonym kan tilllägga att min sambo inte vet att jag har socialfobi och kunde väll inte föstå varför jag blev så röd i ansiktet. Hur brukar du tänka när anfallen är på gång? jag brukar ta djupa andetag, men det hjälper bara lite..

• Anonym (undrande)

Jag har gått hos psykologer och terapeuter större delen av mitt liv pga detta och gör det fortfarande. Har provar KBT och andra former av terapi utan effekt. Provat alla tänkbara läkemedel men inget hjälper. Det blir heller inte bättre av att utsätta sig för det jobbiga utan ju mer jag gör detsto mer ångest har jag, det blir värre för varje gång. Som sagt jag har provat allt som sjukvården har att erbjuda och ville bara höra om det fanns någon annan med SVÅR social fobi som blivit bra och hur. Jag har inte ångetattacker som går över utan hela min vakna tid är en ångestattack som blir värre i sociala situationer och möten med männinskor. Under ca 1,5år (graviditet och efter) var jag helt symtomfri och om KBT skulle hjälpa mig hade ångseten troligtvis inte kommit tillbaka eller åtminstone minskat i styrka efter det eftersom jag inte ens tänkt på det under lång tid, men icke......

• Anonym (blygis)

Anonym (undrande) skrev 2007-10-07 16:12:55 följande:

Jag har gått hos psykologer och terapeuter större delen av mitt liv pga detta och gör det fortfarande. Har provar KBT och andra former av terapi utan effekt. Provat alla tänkbara läkemedel men inget hjälper. Det blir heller inte bättre av att utsätta sig för det jobbiga utan ju mer jag gör detsto mer ångest har jag, det blir värre för varje gång. Som sagt jag har provat allt som sjukvården har att erbjuda och ville bara höra om det fanns någon annan med SVÅR social fobi som blivit bra och hur. Jag har inte ångetattacker som går över utan hela min vakna tid är en ångestattack som blir värre i sociala situationer och möten med männinskor. Under ca 1,5år (graviditet och efter) var jag helt symtomfri och om KBT skulle hjälpa mig hade ångseten troligtvis inte kommit tillbaka eller åtminstone minskat i styrka efter det eftersom jag inte ens tänkt på det under lång tid, men icke......
    Men hur kom det sig att det var borta under graviditeten o efter?
  • Anonym (socialfobi)

Hej
    Jag lider också av socialfobi. Har testat KBT men det hjälpte inte mig, började istället äta sertralin som funkade jättebra, fobin försvann helt. Nu äter jag dock inte tabletterna, ville klara mig utan dem, jag är lite bättre än innan tabletterna men har fortfarande problem. Det är värre när jag varit osocial ett tag, så jag försöker ta mig ut och sätta mig i situationer jag tycker är jobbiga, stora middagar, fester mm. Jag funderar ibland när det känns som värst på om jag ska börja med tabletterna igen. Det är iallafall skönt att veta att det finns något som hjälper mig.
    Skönt att läsa om andra som har samma problem, trodde länge att jag var ensam.
    Kram

• Anonym (undrande)

Ja du blygis, det vet ingen varför jag blev symtomfri under min graviditet men många med psykiska sjukdomar blir symtomfria under greviditeten och kan vara utan alla läkemedel. Kanske kroppens sätt att skydda fostret, vad vet jag?!
    Det stärkte i alla fall min teori att i alla fall inte jag kommer att blir bra med KBT. För då hade jag ju inte fått tillbaka min sjukdom.

• Anonym (undrande)

Tyvärr funkar inte sertralin på mig....har ätit Zoloft, cipramil, cipralex, fontex, edronax och nu aurorix. Aurorix är det enda som fungerade på min bästa vän som också har svår social fobi. Den hjälpte i ca 1.5år, sen kom allt tillbaka trots medicinering.Tyvärr verkar den inte fungera på mig heller

• Anonym

Min sociala fobi hängde också ihop med djup depression.
    KBT hjälpte mig, men jag har fortfarande problem ibland.

Du var symtomfri under graviditeten? Det låter ju som du skulle behöva tillskott av någon hormon som man har under graviditeten!
    Speciellt eftersom du varit sjuk så länge.
    Det måste ju gå och lösa i så fall!! Har du talat med någon läkare om det?

• Anonym (undrande)

Mmm jag börjar också tro att det inte hänger ihop med tankar som KBT skulle kunna råda bot på utan att det helt enkelt är brist i hjärnan av nåt slag......Min läkare vet om det men jag ska träffa henne snart igen och höra vad hon har att säga nu när inte denna medicin hjälper heller....

• Brunnsbo

jag har hela livet haft socialfobi och panikattacker.

äntligen har jag fått reda på vad det beror på - att jag har adhd och jag kommer få annan medicin.

hela livet har varit kaos. helst när jag är stressad och får ångest.

kanske borde du undersöka om det kan ligga något annat bakom?

• Anonym

Om din läkare inte hittar någon tycker jag att du ska kolla med en annan. Det låter ju helt klart som en brist av något hormon (östrogen?)!!

Tänk vad enkelt i så fall. Käka en tablett med ett tillskott och du mår bra igen (synd bara på alla åren).

Nu låter jag kanske som du kommer bli frisk imorgon.. men jag tror verkligen att det är hormoner!!! Vad ananrs kan det vara eftersom du blev helt frisk under och straxt efter graviditeten?

Kommer du ihåg hur långt efter förlossningen som du var frisk?
    Ammade du? Hur länge i så fall?

• blommanigbg

Social fobi har inte med hormoner att göra. Under en graviditet är man ofta så upptagen med alla tankar som rör det kommande barnet. Att man faktiskt glömmer bort sig själv. Det gäller vid många psykiska diagnoser.. Visst hormonerna spelar in. Men så enkelt som att ta ett hormonpiller och bli botad är det inte..

• Anonym (undrande)

blommanibg. så enkelt är det nog inte heller....Symtomen av min sociala fobi försvann och jag började då fundera på hur det kom sig eftersom jag just då inte åt några läkemedel och upptäckte då att jag var gravid Så symptomen förvann innan jag fick reda på att jag var gravid.

• Anonym

Nä asså jag blir mer o mer övertygad. Gud hoppas verkligen att dom hittar något sånt "fel" så du blir frisk!!

Jag åt förresten eh..vad var det nu då.. fluanxol, stesolid och surmontil och inget av läkemedlerna hjälpte mig. De var i o för sig mot depressionen.

Det är ju rätt vanligt att migrän försvinner när man är gravid och när man ammar, i vissa fall kommer det aldrig tillbaka också. Min försvann och har 6 månader efter förlossningen ännu inte kommit tillbaka (ta i trä).

Det måste väl ändå bero på något fysikt i kroppen?

Svar på tråden Någon som blivit av med sin sociala fobi