• Anonym (Undrande)

Någon som lyckats behålla vårdnaden p g a samarbetssvårigheter?

Ni som haft vårdnaden innan och där pappan startat en tvist  eller om ni haft gemensam vårdnad och ni sökt ensam vårdnad och vunnit... Hur små/stora är oddsen?

Det går absolut inte att samarbeta i nuläget, är öppen för gemensam vårdnad men det måste fungera med samarbetet först, nu är det katastrof och samtal på familjerätten har inte hjälpt...

• Svar på tråden Någon som lyckats behålla vårdnaden p g a samarbetssvårigheter?
  • Tessa17

Hej, jag ligger i vårdnadstvist just på grund av samarbetssvårigheter och vi skall på förhandling till TR snart.Som jag vet idagens läge så är det jätte svårt att få EV .Man måste ha riktiga grunder för det med vittnesses och bevis.

• Gilga

I vårt fall utreddes allt av familjerätten,på order av Tingsrätten,och dom kom fram till att vi har så stora samarbetssvvårigheter,och dom såg inte att vi skulle kunna samarbeta i framtiden,så dom rekommenderade starkt att jag skulle få ensam vårdnad..och det fick jag..

Många säger sig ha sett en ängel..jag har hållit en i min famn..
  • ädelfisken

Vi hade en utredning från soc. där dom tyvär såg våra samarbetssvårigheter som skäl att inte flickan skulle få bo växelvist med mig.
    Det fanns som dom såg det ingen anledning till att ändra på umgänget...
    Jag lyckades övertyga juryn (de var eniga) att jag kämpat för att få ett fungerande samarbete men att mammman spelede på vårt dåliga samarbete som argument..
    En annan sak som gjorde att vi vann tror jag var ett väldigt arbete före på att vara förberedd på vad mamman skulle argumentera med.
    Gammal skåpmat som blev lätt att motbevisa på grund av att vara väl förberedd.
    Jag tror mig veta att det finns en hel del mammor som låter sitt hat mot pappan bli till en livslång tagg i barnets hjärta för att mamman motarbetar ett gott umgänge till pappan.
    Naturligtvis fattar jag att det finns svin till pappor som inte skulle få ansvaret att vara förälder, men dessa är en stor minoritet!! Vi ska vara rädd om våra små ädelstenar ; )

• AlexandraLuleå

tyvär så har det ju numera blivit lättare att motverka gemensam vårdnad, efetr ett beslut i juli 2006 (tror jag det var) så sägs det att om man har samarbetssvårigheter så skall en förälder ha hela vårdnaden, just pga att det är många som har stora problem att komma överens om ens minsta lilla bagatellartade lilla sak...

så om det är så att ni har samarbetssvårigheter, se till att få det dokumenterat av tex FR, det är en stor hjälp om det nu är ensam vårdnad du vill ha!

• annbom

Men vi har ingen jury i sverige i vanliga mål, bara i tryckfrihetsmål. Jag bara måste kommentera det för att många tror faktiskt att det är som på amerikanska filmer.

ädelfisken skrev 2007-10-07 17:59:04 följande:
    Vi hade en utredning från soc. där dom tyvär såg våra samarbetssvårigheter som skäl att inte flickan skulle få bo växelvist med mig.Det fanns som dom såg det ingen anledning till att ändra på umgänget...Jag lyckades övertyga juryn (de var eniga) att jag kämpat för att få ett fungerande samarbete men att mammman spelede på vårt dåliga samarbete som argument..En annan sak som gjorde att vi vann tror jag var ett väldigt arbete före på att vara förberedd på vad mamman skulle argumentera med.Gammal skåpmat som blev lätt att motbevisa på grund av att vara väl förberedd.Jag tror mig veta att det finns en hel del mammor som låter sitt hat mot pappan bli till en livslång tagg i barnets hjärta för att mamman motarbetar ett gott umgänge till pappan.Naturligtvis fattar jag att det finns svin till pappor som inte skulle få ansvaret att vara förälder, men dessa är en stor minoritet!! Vi ska vara rädd om våra små ädelstenar ; )
  • annbom

Jag tycker att det är en bra lagstiftning som har kommit. GV är inte alltid det bästa och massor med umgängesföräldrar vill faktiskt jävlas med sina ex och det går ut över barnen. Den nya lagen utgår mer efter barnets bästa än utifrån föräldrarnas rätt.

AlexandraLuleå skrev 2007-10-07 18:03:13 följande:
    tyvär så har det ju numera blivit lättare att motverka gemensam vårdnad, efetr ett beslut i juli 2006 (tror jag det var) så sägs det att om man har samarbetssvårigheter så skall en förälder ha hela vårdnaden, just pga att det är många som har stora problem att komma överens om ens minsta lilla bagatellartade lilla sak...så om det är så att ni har samarbetssvårigheter, se till att få det dokumenterat av tex FR, det är en stor hjälp om det nu är ensam vårdnad du vill ha!
  • Marcupilami

Fick ensam vårdnad i tingsrätten pga samarbetssvårigheter. Sen överklagade exet till hovrätten. Där satt han och ljög och sa att det inte alls var samarbetssvårigheter. Det hade inte rätten gått på om de hört vad han sa i tingsrätten. Ja här vände han helt taktik, så vi får se vad domslutet blir. Jag hänvisade till bevisning och tingsrättens dom. Skulle inte förvåna mig om hovrätten dömer tillbaka till gemensam vårdnad, för de verkade anse att det "ska vara så".

dator heter det. datOR...
  • annbom

Det är ganska ovanligt att de ändrar en TR dom i vårdnadsmål så jag hoppas att det blir så i ert falla också.

Marcupilami skrev 2007-10-08 15:36:13 följande:
    Fick ensam vårdnad i tingsrätten pga samarbetssvårigheter. Sen överklagade exet till hovrätten. Där satt han och ljög och sa att det inte alls var samarbetssvårigheter. Det hade inte rätten gått på om de hört vad han sa i tingsrätten. Ja här vände han helt taktik, så vi får se vad domslutet blir. Jag hänvisade till bevisning och tingsrättens dom. Skulle inte förvåna mig om hovrätten dömer tillbaka till gemensam vårdnad, för de verkade anse att det "ska vara så".
  • Marcupilami
    annbom skrev 2007-10-08 16:17:39 följande:
    Det är ganska ovanligt att de ändrar en TR dom i vårdnadsmål så jag hoppas att det blir så i ert falla också.
    Både jag och min advokat kände taskiga vibbar... nästan direkt sa domaren att han ansåg att det inte borde finnas hinder för gemensam vårdnad. När mitt vittne pratade så satt domaren och pratade om annat med kollegan bredvid nästan hela tiden. ...
    dator heter det. datOR...
  • annbom

Trist, men han är ju inte ensam om att bestämma så det kan ju vara så att nämndemännen tycker anorlunda. HOPPAS!!!

Marcupilami skrev 2007-10-08 16:18:59 följande:
    Både jag och min advokat kände taskiga vibbar... nästan direkt sa domaren att han ansåg att det inte borde finnas hinder för gemensam vårdnad. När mitt vittne pratade så satt domaren och pratade om annat med kollegan bredvid nästan hela tiden. ...
Svar på tråden Någon som lyckats behålla vårdnaden p g a samarbetssvårigheter?