• Anonym (satans uvi)

Uvin kommer tillbaka. Jag behöver alla tips som finns.

Nu är jag så himla trött på detta. Har ätit antibiotika i mängder. Direkt jag slutar med en kur kommer den tillbaka varpå jag får börja med nästa. Även fått äta en sort under 4 månader varje dag för att få nån bukt med detta. Men likförbannat kommer urinvägsinfektionen tillbaka. 6 månader sen sist nu men nu var det dags igen. Den förstör mitt liv! Jag vågar knappt resa bort. Jag vågar inte bada. Jag vågar snart inte alls kissa för att jag är så rädd att känna av att den är på gång igen.

Vad ska jag göra?

Jag kissar efter sex. Har inte sex under antibiotika behandlingen. Jag torkar mig rätt väg osv. Jag vet inte vad mer jag ska göra. Läkarna gör ingenting förutom ger "goda" råd och recept på antibiotika. Dom står som handfallna och tycker jag får skylla mig själv som inte tar hand om mig själv och hygienen. Men jag gör ju allt jag vet för att inte dra på mig uvi!

Jag vågar inte ens föreställa mig vad läkarna tror att jag pysslar med när jag drabbas gång på gång.

Finns det nån som har tips på hur jag ska slippa detta jävla elände??!

• Svar på tråden Uvin kommer tillbaka. Jag behöver alla tips som finns.
  • Anonym

Är du alldeles säker på att det är UVI? Det finns något som heter Uretrit som drabbar kvinnor och som känns som UVI och även kan innehålla bakterier. Gör ett test. Ta ett sånt där urinprovsrör, kissa i det och kolla sedan om urinen är helt klar eller om den är grumlig och "flockig". Alltså om det är som slemtrådar som åker omkring. Då kan det vara Uretrit. Tyvärr känner inte alla gyn till denna sjukdom men du kan ju prova dig fram. Behandling finns i form av töjning av urinröret och jag brukar även använda mig av vetekudde så fort jag har minsta känning.

• LillaÄrtan

Tyvärr finns det väl inte allförmycket att göra åt saken. Jag har haft jättemycket problem med UVI under årens lopp... Sedan när jag väntade min dotter fick jag äta penicillin i 20veckor + ett par veckor efter förlossningen. + att jag fick gå med kateter & blåsträna.

Jag gick för sällan på toa, blåsan blev uttänjd och kroppen kunde aldrig pressa ut de sista små dropparna iom att blåsan var så "stor". Därmed grodde ju grunden för UVI hos mig..
    Nu är min tjej snart 2 år och jag har inte haft en enda UVI sedan dess fram till nyss, är gravid igen och ska föda inom ett par veckor så jag drog naturligtvis på mig en UVI såhär i sista stund. Jag vet att du lider och jag vet hur jobbigt det är.... Risken finns ju att det går upp i njurarna dessutom, och då blir man ju hiskeligt dålig

Försök drick massvis med tranbäsrjuice då det skall natrulisera urinen. Vatten med citron är också bra...

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
  • Odessa

Jag har likadant och det är SÅ jobbigt! Nu har jag dock fått in "bra vanor", så jag har sluppit det länge.

Har alltid gjort det du redan gör också- toa efter sex, torka sig rätt och sköta hygienen. Däremot började jag dricka mer, och köpte tranbärsbrustabletter (naturapoteket). De var superbra! Jag märkte att jag behöver två sådana per dag, en till frukost och en på kvällen, för att slippa besvär. Missade jag en dag så kom känningarna nästa dag..

När jag ätit några rör sådana hade jag fått in vanan att dricka, så jag bytte tabletterna mot citronvatten. Minst två glas per dag, helst fler, och det har hjälpt hittils. *peppar peppar* Direkt om jag får känningar hinkar jag i mig mer för att mota bort det.

Jag hörde om nåt som verkar superbra, tranbärstabletter som ska vara otroligt effektiva mot uvi. Finns på naturapoteken och jag ska definitivt köpa sådana, speciellt om mina besvär förvärras det minsta. Nu är jag dock gravid och lämnar prov med jämna mellanrum, hittils har det sett bra ut.

• Anonym (satans uvi)

Nu sist vaknade jag ju på natten av att jag höll på att kissa ned mig. Iväg på toa och den välbekanta svedan & trängningarna var tillbaka. Hinkade i mig tranbärsjuice tills jag spydde. Det är inte kul det här.

Uretrit har jag ingen aning om... Får ju göra urinprov och hälften av gångerna har det ju varit massor vita blodkroppar och sånt och på odlingen har dom sett ecoli bakterier. Dom andra gångerna har dom inte direkt sett nåt på provet man lämnar på vårdcentralen. Lite blod i urinen och så men inte nån direkt infektion. Trots att jag känner att det är Uvi. Men det är väl i början av uvin det inte visar nåt på urinprovet.

Men iallafall enl läkarna är det blåkatarr uvi så jag måste ju lita på dom.

Ska besöka nån hälsokost affär och köpa ett storpack av dom där tranbärstabletter.

• Nyfiken gul

uvi kan också bero på att man har för lite östrogen i kroppen så slemhinnor o sånt blir sköra pga det o lättare infektionskänslig som plåster på det...

många av oss med diagnosen PCO drabbas ofta av uvi pga att vi har för lite av dom rätta hormonerna i kroppen.

Likaså kvinnor i klimakteriet kan få jobbigt med uvi pga för lite östrogen.

Har dom kollat dina hormonhalter och övrig kroppslig hälsa??

Jag har hört talas om att man kan få urinblåsan spolad med silvernitrat för dom med kronisk uvi - kanske något att fråga om?

Sen i övrigt gäller ju det att följa precis alla goda råd som finns:

*inga stringtrosor - bakterier från ändtarmen ger uvi

*håll rumpan varm - klä på dig ordentligt och sitt inte kallt ute

*drick mycket surt tex tranbärsjuice, citronvatten, lingondricka osv. Ju mer socker = värre uvi-känningar. O drick MYCKET. När jag får uvi-känning dricker jag 2 glas i halvtimman. Dygnet runt i princip.

*kissa så fort du är kissnödig - håll dig inte i onödan eftersom bakterierna får bättre grepp då.

*kisa alltid efter sex - även vid onani

*använd inte tvål  i underlivet då det kan reta slemhinnor och urinrör o ge sveda o värk.

*byt trosor ofta

*sov naken på nätterna så underlivet får luftas

*vid mens byter du skydd så ofta du kan - använd helst tampong. Jag har i alla fall märkt en betydligt stor skillnad när jag använder tampoing istället för binda. Jag får mer besvär med en blodig binda än om jag har tampong o underlivet får luftas.

*raka inte bort könshåret, det ger naturlig luftning o svett o bakterier får mindre fäste.

• LillaÄrtan
    Anonym (satans uvi) skrev 2007-10-07 15:06:25 följande:
    Nu sist vaknade jag ju på natten av att jag höll på att kissa ned mig. Iväg på toa och den välbekanta svedan & trängningarna var tillbaka. Hinkade i mig tranbärsjuice tills jag spydde. Det är inte kul det här.Uretrit har jag ingen aning om... Får ju göra urinprov och hälften av gångerna har det ju varit massor vita blodkroppar och sånt och på odlingen har dom sett ecoli bakterier. Dom andra gångerna har dom inte direkt sett nåt på provet man lämnar på vårdcentralen. Lite blod i urinen och så men inte nån direkt infektion. Trots att jag känner att det är Uvi. Men det är väl i början av uvin det inte visar nåt på urinprovet. Men iallafall enl läkarna är det blåkatarr uvi så jag måste ju lita på dom.Ska besöka nån hälsokost affär och köpa ett storpack av dom där tranbärstabletter.
    Be alltid att dem skickar på odling när du lämbar urinprov!!
    På mig har det ALDRIG synats på stickan den tar på VC osv.. när jag haft UVI utan det har alltid krävts att dem odlat och letat bakerier på de sättet....
    ~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
  • Brittan

Jag har en bok med gamla husknep i och det står bland annat att det är bra att äta vitkål för att hålla borta uvi.

• Anonym (satans uvi)

Nyfiken gul: Nej, jag har inte blivit undersökt alls. Får bara mina antibiotika sen är det hejdå. Ingen uppföljning med nytt urinprov heller.

Som tur är ska jag på utredning för barnlöshet snart och då kommer dom väl förmodligen att kolla upp mina hormon nivåer. Ska ta upp min uvi då också! Verkar ju finnas ett samband.

• Anonym (satans uvi)

puffar

Fler tips?

Svar på tråden Uvin kommer tillbaka. Jag behöver alla tips som finns.