• Troll1

Resa till Koh Lanta med baby....

Fråga: Hur är det att åka till Koh Lanta med en baby på 4 månader??

Sambon ska vara på arbete där och på Filippinerna i 7 v och jag vill gärna följa med ett par v i alla fall just till Koh Lanta. Dessutom vill han knappt åka utan oss. Min dotter på 8½ år ska också med i så fall.

Vilka sprutor etc måste jag ta? Jag hel-ammar... Och hur är det för 8-åringen??
    Ska vi dricka Havrix och eller ta sprutor??
    Klarar sig babyn på sina två omgångar sprutor genom BVC?

Hur funkar det att flyga så långt? Till saken hör också att jag är lite flygrädd och har problem med värk i öronen vid start/landning.

Tacksam för tips, vi åker i så fall redan den 30 oktober!

Jag vill ju så gärna men vet så lite om detta.
    Sladdis igen...
  • Svar på tråden Resa till Koh Lanta med baby....
  • estrell

Du skall ta Haverix och det tar man i sprutor, dock inte babyn då dessa inte får ges till barn under 1 år enligt svensk lag. Det är alltid en risk att åka med så små barn eftersom de inte har fullgoda vaccinationer, men dock brukar de klara sig bra då de ammar och får skydd därigenom. Undvik att låta lokalbefolkningen/barnen ta på barnet bara. Din 8 åring skall ta sprutor han med, men detta måste ni göra ganska omgående, annrs har de ingen effekt tills ni ska åka.

• helenajoanna

Vi har varit på Koh Lanta, dock utan barn Där var det ju otroligt lugnt och stilla o härligt, heeeelt underbart o fantastiskt resmål! Många svenska barnfamiljer har ju typ flyttat dit, har man sett o läst...

Jag har hört av många att om allt funkar bra med amning och om bebis o mamman mår bra ska just den perioden vara bäst att resa i väg med litet barn. Spädbarnet behöver ju bara bröstmjölken, och sover kanske fortfarande mycket.

Flygresan tar väldigt lång tid, det ska man ju vara inställd på. Men som jag "sett" så sov dom flesta bebisarna nästan hela tiden när vi flög, och dom får ju egen liten säng ofta!
    Låter jättespännande! Precis vad jag skulle vilja göra! Lycka till med allt, och prata med MVC om detaljer vad som är bra för barnen. Allt vad det gäller vaccin & vätskeersättning osv.

Lycka till nu!

• Troll1
    Estrell: Enl BVC -sköterskan så var det helt ok, med skyddet hon får genom sprutorna där. Ska få sin andra "omgång" den 19:e oktober. Men jag får nog kolla upp det noggrannare. Min stora tjej och jag får väl uppsöka ngt ställe som utför vaccinationerna snarast, som du säger. Det kanske blir svårt att hålla barnen/boende helt borta från babyn? efter vad jag har hört så är de sålda på babysar...
    Varför kan vi inte dricka Havrix? Det skulle sambon göra.

Är det mkt myggor på orten?

tack för tipsen, även till dig helenajoanna!

Fler med erfarenhet??
    Sladdis igen...
  • Troll1
    Estrell: Det var kanske Twinrix han skulle dricka?! Fundersam Snurr, snurr...
    Det finns även ngt som heter Beriglobin som ska skydda mot Hepatit A i 3 månader.

Grymt sa grisen: Jag får kika in där...
    Sladdis igen...
  • Troll1

Förresten, vad tar man med sig för vagn? Hon behöver ju ligga och jag vill inte ta vår nya, fina BRIO med på resan. Eller?

Sladdis igen...
  • estrell

Nej ta med en resevagn med fullt liggläge och en madrass, vi hade en vi köpte på Jysk som fungerade super, billig o bra, men min grabb e ju lite äldre än din, så jag skulle rekomendera att ha en lift i resevagnen. Tänk på att det är GRYMT VARMT, blöja och myggnät räcker!!!! Koh Lanta har jag inte vart på, men Koh Samui 3 ggr Koh TAO  och Phuket, men ju längre norrut dessto mer mygg, och ju mer regn dessto större risk för mygg och de sjukdomar de sprider. Själv åkte jag på Dengue feber i sommras av mygg, och det är dödligt 2a gången man får det så eftersom man då utvecklar blödarsjukan. Detta myggvirus är jätte ovanligt i turistorter, men jag fick det trots allt så man kan aldrig gå säker. Ta inte med blöjor, det finns superbra där att köpa på LOTOS!!

Smörj er med myggmedel hela tiden!!! Det är viktigt, speciellt på kvällar o till natten. Dessutom måste du ha myggnät till spjälsängen!!

Nä, haverix tar man i sprutor vad jag vet, malaria vaccin drickker man. Haverix måste man sedan ta om, om man vill att det ska räcka hela livet.

Lycka till

• Troll1

Tack, Estrell!

Ja, det är lite kort om tid eftersom det kom hastigt på.

Sladdis igen...
  • Troll1

Jag puffar lite...
    Hur gör man med babyskyddet? Ska det med?
    Vad får man egentligen ta med i planet? Babylift?

Sladdis igen...
  • Troll1

Hur är det med myggor på Koh Lanta?
    Är Denguefeber ngt man bör skydda sig mot?

Sladdis igen...
Svar på tråden Resa till Koh Lanta med baby....