• Tessa17

Ni som kör med automatisk växellåda.

Hej, jag skulle köra en tjänste bil i dag på jobbet och det var med automatisk växellåda.Kan någon hjälpa till med betäkningarna på lådan P- park, R-reverse N-neutral D- drive. Men vad betyder L och 2 ? Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Ni som kör med automatisk växellåda.
  • Mama72

Det är lägre växlar än på drive... man använder sällan dom.

• Tessa17

Vilket läge skall man ha när man börjar köra? Är det D ? Och N när man stannar bilen tillfälligt t.ex vid stoppljus? Stämmer det?

• Såpbubblan

Jag har alltid vår automatare i D=Drive. Även när jag står still vid ett stoppljus. Bara man håller på bromsen så är det smidigast tycker jag. Att slippa "växla" så fort det blir ett litet stopp. På vår har vi betäckningarna S/C som står för sport och comfort. Kör alltid i comfort. I läget sport växlar den senare, dvs varvar mer.
    Kommer alltid att ha bil med automatare, så smidigt att köra...

• Oneleg Jämtland

D använder man vid vanlig körning, sen vid korsningar bara trampar man på bromsen så man står still, lägg inte i 0. Sen då du ska iväg bara släpper du bromsen o kör iväg.

Automat är så lyxigt i stadstrafik! Saknar den... kör numera manuellt växlat.

En vanlig tabbe som folk brukar göra som inte är vana automat är att man försöker trycka ner kopplingen vid korsningar, dvs stampar på bromsen som om man skulle trycka den i botten... försök undvika det *L*

När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • Jennaz

Driven, D har du i hela tiden när du vill att bilen ska frammåt. Vid ett rödljus håller du på bromsen. Blir det ett längre stopp så lägg i N, neutral eller P, park.
    Står det inte 1 och 2? Det är iaf så att om du väljer dessa lägen så är det bara 1;ans resp 2;ans växel som är i. Bra att ha om man ska dra tungt eller komma upp i en isig backe tex. Om det nu står L borde det betyda Low för lågvaxel, alltså lägsta vaxeln, 1. Men som sagt, du behöver bara använda D. Ska bilen stå stilla eller åka långsamt använd bromsen för att ljustera hastigheten. Detsamma för R, reverse allar backen. Reglera hastigheten med bromsen.

• K J N

Jag har en vanlig PRND-låda, alltså Park (parkering), Reverse (back), Neutral (friläge) och Drive (framåt).

Modellen heter TH400 (Turbo Hydramatic) och är främst känd för enorm stryktålighet och livslängd.

Lådan växlar med tre steg men dagens moderna lådor har oftast fler steg alternativt överväxel (en separat knapp).

Många lådor har även 1 & 2 på lådan, alltså att lådan spärrar så att den inte växlar upp över första respektive andra steget.

Många bilar har också växelväljaren på golvet eftersom man har två framstolar istället för en soffa, då kan det vara knepigt att se symbolerna för varje läge.

Min växelväljare har en skala utformad ungefär som en låg solfjäder på rattstången framför instrumenten som visar vilka lägen som används.

Tvåan ("2") brukar användes som lastväxelspärr, alltså för motorbromseffekt när det är halt eller när man trailar.

Ettan (ibland "L" (=Low)) är främst till för när man winchar eller drar överlass i skogen.

Om lådan har överväxel så lägger man lämpligtvis ur densamma när man trailar eller kör i stadstrafik så att inte lådan måste jobba hela tiden med att växla i och ur.

Håll alltid nere bromsen i botten och motorn på tomgång när du flyttar växelväljaren och låt växellådan komma upp i värme innan du trailar tungt, typ över 2-3 ton.

• Tessa17

Tack så jätte mycket för Ert hjälp, jag har blivit lite klokare nu,och kommer att lite övnings köra tjänstebilen så fort jag får chansen.

• Siili

Ett annat bra tips (som nog Oneleg Jämtland var inne på också) är att bara köra med höger fot. Håll den vänstra borta från pedalerna!
    Det brukar finnas en liten "kloss" långt till vänster som man kan lägga foten på, den använde jag i början för att inte råka trycka på bromsen med vänsterfoten.

Svar på tråden Ni som kör med automatisk växellåda.