• kramizar79

Beräkning hur stor bebisen kommer va när den föds? Går det?

hej! E i v35 å börjar fundera på vissa saker bla på om BM kan göra en ca bedömmning om hur stor bebisen kommer va när den föds!? Å isf när görs det??

• Svar på tråden Beräkning hur stor bebisen kommer va när den föds? Går det?
  • Tossan74

Ja för mig stämmde dom beräkningarna inte alls

• Tossan74

här e det när vi får sista ultraljudet nån gång runt v 34 typ

• Smurflovve

fick beräkning i v.30 men detta av UL....lite annat än att BM kan uppskatta ananrs har BM aldrig uppskattat på mig....båda gångerna....

En olycka kommer sällan ensam
  • kramizar79

oj vi har inga sånna UL här i Göteborg! Vi får ett i UL i v18 tror ja det va..

• Tossan74

men barnmorskan går ju efter dina sf mått ligger du under eller över brukar dom ju kolla det ändå med tillväxtultraljud

• hejhejhej

Om SF-måttet inte ökar på 3-4 mätningar mot slutet av graviditeten så brukar man få göra ett tillväxtUL. Då kollas flödet från navelsträngen, samt att man gör en viktuppskattning av bebisen. Vikten räknas ut genom att mäta bebisens buk och huvud-diameter så får datorn fram ett uppskattat värde - med betoning på uppskattat. Min son vägde ett halvkilo mer än den uppskattade vikten. Men det ger iallafall en hint om hur det står till därinne.

• Kickan 84

Tillväxt UL görs oftast bara om man misstänker att bebisen inte har "normalstorlek" eller om det finns medicinsk orsak, t e x att man måste förlösa bebisen i förtid eller annat.

På mig gjordes tillväxtultraljud i v. 37+6 eftersom jag skulle sättas igång p g a havandeskapsförgiftning, sonen beräknades väga kring 2800 gram, han föddes fyra dagar senare i v. 38+3 och vägde då 3530 g, alltså stämde beräkningen inte särskilt bra. Dessa beräkningar är väldigt ungefärliga och inget att förlita sig på.

Genom enbart S/F-mått och annat kan man INTE ge någon uppskattning om bebisens födelsevikt.

• Pumpilumpan

Vi var på ett rutinmässigt tillväxtUL vecka 34. Går hos en privat mottagning så jag är inte helt säkert om det är rutin i hela Skåne...

Läkaren mätte olika kroppsdelar på barnet och kollade sedan i en tabell hur stor bebisen var just den veckan (ungefär). Enligt honom kan man inte uppskatta födelsevikten när man inte vet bebisens riktiga längd.

• Junior J

jag frågade i v.35 om BM kunde göra en bedömning, hon trodde mellan 3500-4000
    rätt så stor bredd. när sonen kom vägde han 3045, så det var inte i närheten.

• kozzan

jag fick göra ultraljud och kolla storleken varannan vecka så då kunde man se på kurvan på ett ungefär hur stor hon skulle vara i v 40. Mig kollade de från början pga havandeskapsförgiftning och ett väldigt stort SF-mått sen fortsatte de kolla pga att min dotter hade en väldigt snabb tillväxt vilket inte alltid är så bra för barnets hjärta. Hon beräknades att väga 5500gr i v40 men vägde "bara" 4700gr.

• Alina 76
    kramizar79 skrev 2007-10-07 17:26:17 följande:
    oj vi har inga sånna UL här i Göteborg! Vi får ett i UL i v18 tror ja det va..
    Jag tror inte de gör det här i onödan heller, bara om nåt är konstigt. För mig gjorde de tillväxtbedömning med ultraljud vecka 37, eftersom SF mått var låg (30 cm i vecka 35). De sade att barnet var 2700g då (normal är 3000 g plus minus 25%), så det var bara bra. Men hur precis de kan säga vet jag inte.
  • Amye

På både Ebba och My gjordes UL dagen innan igångsättningen På Ebba stämde det på My var det hel fel

Ebbas gjordes i v 41+1

Mys i v 39+6

Stolt mamma till två töser kärlek
  • Jessica24

Jag litar inte speciellt mycket på tillväxt-UL.
    Vår son var beräknad, i vecka 36, att väga ca 4200g. Då han föddes vägde han 5090g och var 56cm. Skrattande

Hade inte graviditetsdiabetes och gick inte heller upp speciellt mycket i vikt.

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
Svar på tråden Beräkning hur stor bebisen kommer va när den föds? Går det?