• tropical girl

Romantisk middag för två?

Jag behöver hjälp med att planera en romantisk middag.
    Tips och recept önskas!

• Svar på tråden Romantisk middag för två?
  • tropical girl

Inga tips.

Går alla ut och äter på resturang? eller firar inga ex. årsdagar!?

• Agni

Har du plankor? Gör hemgjord plankstek i så fall? Jag brukar göra med kyckling. Spritsa mos runt om plankan. Slägg en halv tomat i ena hörnet. Ställ in plankan i ugnen på ca 200 grader medans du steker på köttet. När köttet är genomstekt så lägger du även det på plankan, häll på beasås (eller nån annan om du hellre vill det) och stoppa in i ugnen tills moset fått färg. För snabbare färg på moset så pensla med lite ägg.
    Tänkte du köra trerrätters kan du kanske fixa en liten toastskagen till förrätt. Varför inte ta en franskbröd, skär det till ett hjärta med en pepparkasform. Rosta och ha på tex lite skagenröra och en kvist dill.
    Till efterrätt finns det ju så många alternativ. Kanske en enkel kladdkaka med jordgubbar och lite grädde?
    Och själklart ett gott vin till kalaset! Hoppas det var nåt du gillade!

Jag är så jävla grym
  • levandecharader

Rostat bröd med ishavsröra, lite lax(gravad el rökt), räkor fiskrom och citron.

Eller....

Tunnbröd med creme fraiche paprika/chili utbrett på och rökta lax skivor, rulla ihop, låt stå kallt ett tag, skär i lite tjockare skivor och servera med några gröna blad.

En god köttbit med couscousallad och tzatziki

Panacotta

• tropical girl

tack

jag har inga plankor. toastskagen till förrätt, låter gott! och kladdkaka som efterrätt

• Mickaann

En efterrätt att imponera med som är lätt att förereda innan och ta fram när det är tajm!

Vaniljpannacotta med limetäcke!
    4 dl grädde
    1,5 st gelatinblad
    1 msk philadelphiaost
    25 g choklad, vit
    0,25 dl socker
    0,5 st vaniljstång
    1 st stjärnanis
    5 st kardemumma kärnor
    1 bit(ar) kanel

Limetäcke
    1 st limefrukt(er), saft och rivet skal
    1,5 st gelatinblad
    1,5 dl vatten
    1 msk florsocker
    2 droppe(ar) grön karamellfärg

Tillagning:

1. Pannacottan: Blötlägg gelatinen till pannacottan i kallt vatten.

2. Koka upp grädde, socker och kryddor i en kastrull.

3. Drag kastrullen från värmen och rör ner osten, choklad och urkramade mjuka gelatinblad.

4. Fördela smeten i vackra dessertglas(Martiniglas). Låt pannacottan stelna i minst 60 min i kylskåp.

5. Limetäcke: Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten. Gör undertiden limetäcket. Riv skalet av en limefrukt och pressa ner limesaften från båda limefrukten i en kastrull tillsammans med skalet.

6. Tillsätt vatten och socker och ge lagen ett uppkok. Drag kastrulle från plattan och smält sedan ner gelatinbladet. Låt limelagen svalna innan det hälls ovanpå den stelnade pannacottan.

7. Låt limetäcket stelna i kylskåpet ytterligare ca 60 minuter innan servering.

Imponerande och gott!!

• minibulan

Min man har en riktigt gott rätt som gör mig lätt förförd.

En ristimbal med riven västerbottenost och kantareller i
    , till detta
    helstekt oxfile (gärna brasiliansk) med hemmagjord rödvinsglace och ett gott rödvin till.

Efterrätt, grekisk yoghurt med rostade pinjenötter eller solroskärnor.

• Mamsingen

Förrätt: Toast skagen
    Huvudrätt: Fläskfilégryta med ris och en god grönsallad
    Efterrätt: Mintchokladtårta med after eight

Fläskfilégryta

Fläskilé skuren i bitar, stek lite lätt
    Champinjoner (färska eller på burk) stek med i 3-4min
    1 lök i finhakad (kan uteslutas)
    Salta och peppra

på med lite vatten 1/2-1dl och i med en buljon tärning, låt små puttra 5min
    häll på grädde (gärna visp) små puttra 2min häll på reding på mjöl och vatten rör till lagom tjock/krämig

Smaka av med kryddor du gillar, servera med ris.

Mintchokladtårta med after eight

Ca 16 bitar:

200 gr mörk choklad
    200 gr margarin
    3 ägg
    2,5 dl socker
    3 dl vetemjöl

Chokladglasyr:
    25 gr margarin
    1 dl vispgrädde
    20 plattor after eight

Sätt ugnen på 175 grader.
    Smörj en form med löstagbar kant (ca 25 cm i diameter).
    Bryt chokladen i bitar och smält tillsammans med margarinet i en kastrull på svag värme. Rör om då och då.
    Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt den smälta chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.
    Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska inte vara helt genomgräddad.
    Låt kakan svalna något innan kanten på formen lossas. Låt kakan därefter kallna.
    Blanda margarin, grädde och after eight till glasyren i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning. Låt blandningen kallna och bli trögflytande.
    Bred glasyren över kakan och låt den därefter stelna i kylskåp.
    Garnera med after eight på tårtan, gärna vit.

• molly 81

jag hade bjudit på färska musslor med purjolök vitt vin och grädde. Tar lång tid att äta och man hinner prata en hel massa! Baguettebröd till för att få upp såsen=)

• Petra 1972

Vi gillar rökta och färska räkor med aioli och grekiskt lantbröd! Och champagne eller mousserande vin till! Funkar ju även som förrätt. Annars brukar jag göra egen klyftpotatis (med skalen på!), rostas (nästan som oxfilé men billigare) och en god sås, t ex kantarell, champinjon, rödvins, bearnaise. Vi är inte så mycket för efterrätter men någon god ost kanske eller camenbert med hjortronsylt, MUMS!

Lycka till och ha det så mysigt!

Svar på tråden Romantisk middag för två?