• Beautyflie

Mycket sammandragningar i v. 33?

Är i vecka 33 (32+1), och de senaste dagarna har jag haft otroligt mycket sammandragningar. De kommer både när jag rör på mig, men även när jag sitter still och gör ingenting, och de gör itne ont. Kommer relativt regelbundet, var 10:e minut ungefär. Ska till BM på tisdag, så jag ska prata med henne, men jag bara funderar om det kan vara ett tecken på att bebis kanske kommer tidigare?

• Svar på tråden Mycket sammandragningar i v. 33?
  • helenajoanna

Jag vet inte riktigt, men det jag har hört är att sammandragningarna inte ska mola som mensvärk. Jag har också fått väldigt mycket sammandragningar på sistone. Är i V. 34 och dom kommer på natten, när jag sitter på jobbet, och när jag är ute och går...Hela tiden och magen blir stenhård! Lite jobbigt, men min BM säger hela tiden till mig att det är normalt och att livmodern tränar in för förlossningen. Så jag tolkar det som någonting bra...

Men kolla med din BM om var tionde minut är normalt? Kanske kan vara att du måste ta det lugnare eller kanske få någon spruta som jag hört att vissa får när dom får för mycket sammandragningar! Lycka till!

• pulmones

UVI var min första tanke. det kan tom starta en förlossning.

Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • Lussekatten87

urinvägsinfektion.det kan orsaka sammandragningar.

~.:Vecka 24:.~
  • pulmones
    helenajoanna skrev 2007-10-07 20:12:41 följande:
    UVI? Vad är det?
    urinvägsinfektion.
  • Beautyflie

Känns som att jag nog ska kolla upp det här ordentligt. Men borde det inte kännas om jag har UVI?

• pulmones
    Beautyflie skrev 2007-10-07 20:29:44 följande:
    Känns som att jag nog ska kolla upp det här ordentligt. Men borde det inte kännas om jag har UVI?
    Jag hade värkar i vecka 33 och åkte in till Huddinge. De tog urinprov som visade GBS och sen gav de min furudantin och bricanyl för att stoppa värkarna. Det funkade i 1½ vecka sen kom pluttan .

jag hade vanliga sammandragningar som blivit aningens hårdare. Inget svid, inge oftare kisserier......inget.
  • Beautyflie
    pulmones skrev 2007-10-07 20:32:27 följande:
    Jag hade värkar i vecka 33 och åkte in till Huddinge. De tog urinprov som visade GBS och sen gav de min furudantin och bricanyl för att stoppa värkarna. Det funkade i 1½ vecka sen kom pluttan.jag hade vanliga sammandragningar som blivit aningens hårdare. Inget svid, inge oftare kisserier......inget.
    Åh... Det var som tusan...
  • pulmones
    Beautyflie skrev 2007-10-07 20:35:22 följande:
    Åh... Det var som tusan...
    du borde iaf berätta för din bm om dina påtagliga sammandragningar så kommer hon säkert vilja ta en urinodlig på dig.
  • Beautyflie
    pulmones skrev 2007-10-07 20:37:21 följande:
    du borde iaf berätta för din bm om dina påtagliga sammandragningar så kommer hon säkert vilja ta en urinodlig på dig.
    Mmm, det ska jag göra. Tack för svaret!
  • M plus J

hade inte heller några känningar alls vid min uvi för nån vecka sen. hade däremot gbssom ja nu äter kåvepenin emot 

• SvenThorstens

Om du har så mycket sd och så pass regelbundna skulle jag ringa till förlossningen och be o få komma på en koll! Om det är så att livmodertappen börjat påverkats kanske man kan ge dej något för att stoppa upp sammandragningarna så att bebis, med VILA från din sida, stannar tiden ut i magen! Den har det mycket bättre där ett tag till!!! Man kan även få kortison så att bebisens lungor utvecklas i förtid om dom tror att den är på väg att vilja komma ut!
    Vänta inte till i morron utan ring nu tycker jag!!! Bättre att komma in i tid o det inte är nåt på G än att komma för sent när det kanske är bebis på G!
    Lycka till, Kram

• Beautyflie

Har försökt få tag på min BM nu, men hon var upptagen så hon skulle ringa upp...

• SvenThorstens

Va bra...hur känns det idag då?

• Beautyflie

Fortfarande samma. Pratade med BM nu, och jag ska lämna urinprov när jag kommer imorgon så ska hon kolla upp så det inte är UVI, och så sa hon att om det börjar göra ont eller trycka på mer neråt så skulle jag ringa förlossningen.

• pulmones
    Beautyflie skrev 2007-10-08 09:49:58 följande:
    Har försökt få tag på min BM nu, men hon var upptagen så hon skulle ringa upp...
    du kan ju ringa förlossningen om råd också. jag tycker sven thorstens förslag är bra.
  • Rowanda

Jag är i vecka 33 och har mycket sammandragningar. Har sjukskrivit mig denna vecka. Fick komma på förlossningen på koll i fredags. Allt var ok med bebis och livmodertapp och jag fick inga mediciner. Däremot var urinstickan inte helt ok så jag fick lämna en urinodling. Jag har haft UVI i denna graviditet utan att känna av det, tills jag kissade blod. Min bm sa att man ska kolla sig för man kan inte känna om man håller på att öppna sig, det måste kontrolleras. Ring förlossningen och rådgör där också, det gjorde jag!

• SvenThorstens

Känner du dej fundersam eller orolig tycker jag du ska ringa förlossningen...dom brukar vara angelägna om att bebisen ska få stanna i magen tills det är dags på riktigt! Dom kan kolla med ultraljud oxå på tappen...dessutom är deras prover prioriterade som akuta och de får därför provsvar snabbare än din BM! lycka till!

• Skorpan

Ta alltid sammandragningar på allvar säger jag. Jag blev inlagd när jag väntade min son och var i vecka 30 pga sammandragningar. Min livmodertapp var kraftigt förkortad och det avr i princip bara en halv centimeter kvar. Jag fick dropp och de lyckades förhindra en födsel. Han föddes 4 dagar för tidigt. Nu är jag gravid i vecka 29 igen och det är likadant. Jag har sammandragningar så fort jag gör något. Magen står ut som ett spjut och det trycker neråt. Jag är sjukskriven på heltid. Dock hade det inte skett nåt med livmodertappen än, men man måste ändå vara rädd om sig.

Kram

Svar på tråden Mycket sammandragningar i v. 33?