• mollanbollan82

måla träpanel i gillestuga

har ett problem. vi har furupanel på väggarna i vår gillestuga. jag vill ha ljusare där nere så jag vill måla dom. det är visst svårt att måla så det blir bra helt vitt men helst vill jag ju det men så funderar vi på om vi ska köpa gips och sätta upp och sedan tapet på. har tre alternativ. vilket tror ni blir bäst?
    1: måla helt vitt, så inga kvistar syns igenom. (blir ganska dyrt då det ska på målartvätt, kvistlack, grundfärg o sen väggfärg)
    2: betsa (Det blir vitt men kvistar syns igenom, kan måla 2-3 gånger så det blir så vitt som möjligt. relativt billigt då vi endast behöver målartvätt och bets. är egentligen inte så förtjust i detta på möbler och annat men det kanske kan bli bra ändå beroende på vad vi har för möbler, just nu står det gammalt matsalsbord från min mammas mormor tror jag i mörkt trä och vita hyllor från ikea och soffa i mörkgrönt och en tv-bänk)
    3: vi sätter upp gips och tapetserar (ganska dyrt med då bara gipset går på 1500 kr ung)

tips och råd! om ni har några :)

• Svar på tråden måla träpanel i gillestuga
  • bambigirl

Vi har målat vår panel i taket på övervåningen. Målartvätt struntade vi i, bara torkade av taket med vatten, kvistlack, grundfärg och takfärg. Blev jättefint!

• Jennie Brunflo

MÅLA vitt!

Shellak är inte dyrt. Ni klarar er med en LITEN burk till hela rummet - garanterat.

Färg är drygt.
    ETT lager grundfärg och ETT lager vanlig färg räcker.

Lycka till!

• mollanbollan82

vad är shellak?
    vad kostar grundfärg och vanlig färg då?
    väggarna är totalt 41 kvm som vi ska måla.

• bambigirl

Tror iofs att ni behöver tvålager täck-ärg.När vi målat har det lsyt igenom lite efter ett lager (+1 lager grund)

• mollanbollan82

ok, det är svårt det här. jag kikar in hos er alla o kollar om ni har lite bilder. själv har jag inga utlagda.

• Jennie Brunflo

Shellack = lacken som du lackar på kvisthålen för att de inte ska gulna igenom den vita färgen.

Allt jag målat grundfärg + vanlig färg har räckt med ett lager grund och ett lager vanlig. Men det ser du väl när det är dags.

Det är LÄTT att måla.

Snälla....sätt inte upp gispskivor allafall!

• tingelingelingan

jag har frågat på två olika affärer, båda säger samma sak.
    man ska först täcka kvistarna med kvistlack.
    se ska man måla med oljebasserad grundfärg,
    och slutligen vanligt oljebasserad färg

• bambigirl

Vi har bara använt vattenbaserad färg. En grundfärg avsedd för trä och en vanlig takfärg på det.

• omis78

Vi har målat vår gillestuga helt vit. Vi använde en (färg)som heter spärrgrund istället för att kvistlacka. Man slipper dutta varenda kvist. Sen målade vi både väggar och tak med grundfärg för trä. Det blev jättebra, vi ville inte ha det så blankr. Bild finns i galleriet.

• Sencha

Finns bilder i mitt galleri och beskrivning i min blogg av vad vi gjort. Vi har målat med linoljefärg.

• Gittan58

Vi har målat träpanel med oljebaserad färg, det måsta man när det är ett "gammalt" trä sa de här i färgaffären, vi fick måla nåra gånger eftersom vårt trä var så gult

Svar på tråden måla träpanel i gillestuga