• Anonym (fundersam)

Lägenhet med betalningsanmärkning

Hej!
    Går det att få hyra en lägenhet fast man har betalningsanmärkningar?
    Jag och sambon ska flytta isär och vi har en dotter ihop.
    Har en tillsvidareanställning och kan betala för mig.

Vill inte ha några synpunkter på att jag har anmärkningar för dessa beror på att jag inte har fått pengar förut i flera månader från en viss myndighet eftersom de ansåg att jag kunde jobba fast jag inte kunde tvätta mig själv. Och från socialen fick jag inte eftersom de ansåg att jag hade ett jobb.

• Svar på tråden Lägenhet med betalningsanmärkning
  • Amacor

Där jag jobbar går det inte, vi kräver fast jobb och inga anmärkningar.
    Men det är ju olika från bolag till bolag.
    Lycka till!

• Anonym (tips)

Hej!

Om din sambo inte har någonm anmärkning kan det vara lämpligare att han söker nytt och du bor kvar. Den som bäst behöver lägenheten ska få den enligt sambolagen.

Om ni aldrig haft problem med att betala hyran så sök hos samma värd du har nu eller skaffa ett intyg från värden på att du skött dig klanderfritt som hyresgäst och försök förhandla med andra hyresvärdar.

Ett anant alternativ är att helt enkelt köpa en bostadsrätt. På många orter är det aboslut inte dyrare än att hyra utan tvärtom. Lån till bostadsrätt kan du få trots anmärkning hos flera långivare.

Det brukar bli lite högre ränta men bättre än att vara bostadslös ju!

• Anonym (fundersam)

Jag har inte råd att bo kvar i den här lägenheten själv så det är inget alternativ tyvärr. Får prata med värden och höra ifall jag kan få någon annan lägenhet.

• Anonym

det beror kanske på vart i landet du bor, men hos de stora komunala värdarna brukar det gå ifall du har en inkomst så det räcker. Min kille fick sin lägenhet hos Svenska bostäder trots att han har flera anmärkningar men han hade ett okej betlat jobb, de ville bara att hyran skulle betalas via autogiro för att försäkra sig, så jag tror det ordnar sig. Men de mindre privata värdarna brukar vara lite griniga.

• Anonym (fundersam)

Pratade med den kommula värden idag och där var det ett blankt nej. Får ta och ringa socialen då och höra hur jag ska göra. Jag och barnet kan ju inte bo på gatan.

Svar på tråden Lägenhet med betalningsanmärkning