• Thulda

barn fram i bilen?

Kan man ha barn fram i bilen på kudde?
    Har sökt på polisens sida efter svar men hittar inget.
    Någon som vet vad lagen säger?
    Vi har ingen airbag. Hon är 5½ år och sitter på kudde som har ryggstöd. (heter det bältesstol?)
    Vet flera som har sina barn fram som är yngre än min dotter,men vill veta vad lagen säger.
    Hon har fått sitta fram i bland, men det vore retfullt om polisen stoppar oss och säger att det är förbjudet.

• Svar på tråden barn fram i bilen?
  • lia76

De kan sita fram i bilen...

Sen är det ju en fråga om vilken plats som är säkrast...
    Lagligt åker de oavsett var de sitter, fram som bak.

Vilken plats som är säkrast beror på vilken olycka du tänker råka ut för. Och det vet du inte i förväg. Det du vet är att alla platser i bilen åker lika fort, så kraften i krockögonblicket är lika stor överallt. Därför är det lika viktigt att sitta korrekt fastspänd var man än sitter. Däremot är risken att skadas av föremål som tränger in i bilen något större för den som sitter i framsätet.

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • Carony

Om du har airbag ska barnet vara minst 130cm för att det inre ska vara farligt vid en krock...

• Carony

Oj, såg inte att du skrivit att du inte hade det... Då ska det inte vara någon fara..

• myskatt
    Carony skrev 2007-10-08 13:13:49 följande:
    Om du har airbag ska barnet vara minst 130cm för att det inre ska vara farligt vid en krock...
    140 cm!
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Loppan 6603

NTF Konsument > Frågor och svar > Bilar > Krockkuddar

Fråga:
    Barn i framsäte med krockkudde
    Kan ett barn sitta i framsätet med bälteskudde om bilen är utrustad med krockkudde?

Svar:
    Ingen under 140 cm eller i bilbarnskydd får sitta framför en airbag. Den måste i så fall först kopplas ur av en auktoriserad verkstad. Man kan inte öka längden genom att till exempel sitta på en bälteskudde.
    (FrågeID: 31)

• lia76

Jo men nu har hon ingen airbag vid passagerarsätet.
    Hon undrar om barnet kan sitta där på en bälteskudde.
    Om det är lagligt...

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • Loppan 6603

I mitt svar står det att man i inte kan öka längden genom att till exempel sitta på en bälteskudde.

Det var en fråga som jag kopierade från NTF:s hemsida, de jobbar med trafiksäkerhet och borde känna till lagarna. Det går ju att maila NTF. Tror inte att det är olagligt men det är inte lika säkert för barn att sitta fram som bak om barnet är under 140cm (att färdas som vuxna i framsätet).

www.vv.se har också endel om barn i bil

• Loppan 6603

NTF Konsument > Frågor och svar > Barn i Bil > Placering i bilen

Fråga:
    När får barn sitta framåtvända i framsätet
    Finns det någon lag som anger minimiålder för att sitta framåtvänd på passagerarplatsen fram?

Svar:
    Nej, det finns ingen lag som säger att man måste ha uppnått en viss ålder för att få sitta i framsätet.
    Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte. Barn under 7 år ska dessutom använda en särskild skyddsanordning ? babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.
    Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde upp till 10-12 års ålder.
    Föraren ska se till att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.

Många bilar är utrustade med krockkudde på passagerarsidan fram. NTF rekommenderar att barn som är kortare än 140 cm inte ska sitta på samma plats som en krockkudde, om denna inte kopplats ur av en auktoriserad verkstad. Detta för att det finns risk för att personer under 140 cm skadas av krockkudden om den löser ut.

I bilar utan passagerarkrockkudde finns det dock flera positiva effekter med att placera barnet där. Dels är det större utrymme än i baksätet vilket leder till att barnet kan åka bakåtvänt längre. Dels kan man som förälder ha bättre uppsikt över sitt barn och på ett enkelt sätt få ögonkontakt - en viktig social apsekt.

• jela1982

vi har airbag och hon sitter fram är 118cm men vi kan själva koppla bort airbag

• Thulda

Tack, för alla svaren.
    Tycker det är lite otäckt att ha henne fram, för det känns ju så oskyddat.
    Men, då vet jag i alla fall att det inte är olagligt.
    Men hon får nog sitta bak ett tag till.

Svar på tråden barn fram i bilen?