• KristenTjej84

Min katts mun luktar rutten råtta!!

Hej, jag märkte när jag gosade med min lille gulleplutt katt idag att hans andedräkt luktar rutten råtta och höll på att kräkas..så härmed undrar jag
    1. Finns det speciella tandborstar/tandkrämer till katter? isåfall, varifrån får man tag i dem?
    2. Kan han ha hål i tänderna och därför stinker han i munnen?
    3. Hur mycket kostar det att ta en katt till tandläkaren?
    4. Finns det kattgodis som gör att de luktar bättre i munnen?

• Svar på tråden Min katts mun luktar rutten råtta!!
  • Dora

Har inte svaret på alla dina frågor men jag tycker du bör ta den till en veterinär som kan ta bort tandsten. Vi har gjort det med våra katter ett par gånger. (Fast de luktar skunk ändå). Gå till en mindre klinik typ en ensam veterinär. Där brukar det gå att diskutera priset. Behöver inte kosta så hemskt mycket då.

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • Jempa L

Har han synlig tandsten? Det syns som en brun beläggning upp mot tandköttet. Tas enklast bort hos veterinär, minns inte vad det kostar men de brukar behöva söva katten för att avlägsna tandstenen effektivast. Om de har hål så brukar man dra ut tanden om den är riktigt illa däran.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • CarlHerman

Det är garanterat tandsten/tandlossning. Tandlossning luktar ju så även på människor. Man brukar få ta katter regelbundet till veterinär för att ta bort tandsten under narkos.

• MRSVi

Det finns små tandborstar man kan sätta på fingret, o borsta kisses mun, fast om de stinker är det inget kul jobb... Våra katter har bättre andedräkt o bättre tänder sen vi gick över till bara torrfoder, kanske du kan prova det.

• KristenTjej84

Han ser inte ut att ha tandsten:P bara bruna smala korta strek som nästan ser ut att kunna tvättas bort..de är inte ens nära tandköttet!! är det tandsten fortfarande?

• asul

1. Finns det speciella tandborstar/tandkrämer till katter?isåfall, varifrån får man tag i dem?

Ja det finns det. I en djuraffär

2. Kan han ha hål i tänderna och därför stinker han i munnen?

Troligare med tandsten

3. Hur mycket kostar det att ta en katt till tandläkaren?

Du kan gå till en vanlig veterinär. Priset beror på vad som behövs göras. Ska de skrapa tandsten, så kan katten behöva sövas.

4. Finns det kattgodis som gör att de luktar bättre i munnen?

Ja, Greenies heter de. Det finns också munspray!

Mitt första tips är att se över fodret! Se till att ge ett torrfoder med bra proteininnehåll. Proteinet ska vara till största delen animaliskt. Burkmat ger ofta dålig andedräkt, även torrfoder som är spannmålsbaserade gör det. Läs ingredienserna och se till att de första fem ingredienserna inte är veg protein av något slag. Du kan gärna tala om vad det står så kan jag tolka, för det finns många kryphål!

• dekad

Bäst att kontakta veterinär som andra redan sagt. Sen är det en väldigt bra idé att få in vanan att borsta tänderna på katten några gånger i veckan, precis som man gör på hundar. Finns ett medel på apoteket, bucacat, som man kan ge varje dag, det tycker dom är jättegott.

Ang. torrfoder: jag har då aldrig sett ett torrfoder som inte innehåller vegetabilier som nåt av dom första fem, oftast kommer animaliska produkter som tredje-fjärdeingredens.
    Oavsett om man ger torrfoder eller blötmat kan katten få tandproblem, för precis som med människor har olika katter olika sammansättningar på saliven. Oavsett vilket foder man ger ska man kontrollera och eventuellt borsta katten tänder några gånger i veckan. Sen kan man också ge råa köttbitar och kycklingvingar, eller tugg-grejer. Kontrollera bara så det inte finns något som kan vara skadligt för katter i tillskottet (t.ex. för mycket salter).
    Sök runt efter "tandsten hos katt" så ska du se att du kommer finna mycket info.

• Sol invictus

Min katt hade blivit biten, i munnen. Upptäckte det genom att han började lukta så fruktansvärt illa ur munnen. Så vi åkte till veterinären, som fick söva, och först då kunde vi se hur illa biten han var.

Det jag såg på hakan, som såg ut som en litet ytligt sår, var genomgående, rakt in i munnen.
    Det vart drän, tratt, och antibiotika för honom.

Så det skulle kunna vara ett sår i munnen som luktar illa.

• goldcoast

Tycker du ska boka en veterinärs tid.

Dels kan det vara tandsten eller så kan det vara en halsinfektion.

• asul
    dekad skrev 2007-10-07 22:56:33 följande:
    Bäst att kontakta veterinär som andra redan sagt. Sen är det en väldigt bra idé att få in vanan att borsta tänderna på katten några gånger i veckan, precis som man gör på hundar. Finns ett medel på apoteket, bucacat, som man kan ge varje dag, det tycker dom är jättegott.Ang. torrfoder: jag har då aldrig sett ett torrfoder som inte innehåller vegetabilier som nåt av dom första fem, oftast kommer animaliska produkter som tredje-fjärdeingredens. Oavsett om man ger torrfoder eller blötmat kan katten få tandproblem, för precis som med människor har olika katter olika sammansättningar på saliven. Oavsett vilket foder man ger ska man kontrollera och eventuellt borsta katten tänder några gånger i veckan. Sen kan man också ge råa köttbitar och kycklingvingar, eller tugg-grejer. Kontrollera bara så det inte finns något som kan vara skadligt för katter i tillskottet (t.ex. för mycket salter).Sök runt efter "tandsten hos katt" så ska du se att du kommer finna mycket info.
    Jag kanske var lite väl optimistisk med de fem första. Läs hela listan och försök tolka vilken typ av protein som är största delen. Det finns flera foder där både första och andra ingrediensen är animaliska. Det finns tom foder som är spannmålsfria! Anledningen till att jag ger det här rådet är att för lite animaliskt protein ger fel ph i magen. Det kan orsaka hemska lukter i båda ändar!

Låter inte helt orimligt att det kan vara ett sår. Vad det än är så är veterinärvård det bästa!
  • KristenTjej84

Jag köpte kattgodis tabletter som är bra för tänderna..det tyckte han och min andra katt mycket om! borstade också den äldste kattens tänder med bebis tandborste..( inte populärt) men det gick inte att få bort smuts ränderna!! är smuts ränderna kanske tandsten?? eller? hittar inga bilder på hur tandsten ser ut någonstans..bara information:P
    Just nu känns det för mig som det skulle kännas för en person som har ett visst sorts blåmärke, att höra att ett sorts blåmärke kan vara farligt, sen inte kunna avgöra det pga brist på bilder!

Svar på tråden Min katts mun luktar rutten råtta!!