• Anonym

Någon som är/har en partner som är svetsare ??

Min man funderar efter sin sjukskrivning (pga depression) på att sadla om och bli svetsare. Jag tycker det låter bra, men vill gärna ta reda på så mycket jag kan om yrket, möjligheter osv. Tycker det verkar kul. 

Någon som kan berätta lite? Vadsomhelst - vad som krävs för utbildning, hur man går tillväga för att bli svetsare, lön, jobbmöjligheter mm? Intresserad av all info
    (Anonym av respekt för min man)
  • Svar på tråden Någon som är/har en partner som är svetsare ??
  • Anonym

Och en sak till..

"Måste" man utbilda sig eller går det bra att gå som lärling?
  • Anonym (LC)

Min man jobbar som svetsare.
    Han har gått på Lernia och utbildat sig.
    Svetsare är väldigt eftertraktade och ju fler licenser du har desto bättre lön och möjligheter.
    Hans lön ligger på cirka 11 efter skatt varannan vecka. Men då är det traktamente och milersättning pålagt. Han reser en del inom jobbet.

• Anonym

Min pappa är svetsare och han började som lärling (Fast han har varit mekaninker så svetsa är la hans grej) Å han tjänar ungefär 13 efter skatt.

• TyraPaloma

Hejsan! Mina barns pappa är svetsare.

Han har läst industriprogrammet på gymnasiet samt lite på Lernia. Han tjänar ca 21-22tusen kronor före skatt (inte helt hundra) och jobbar då dagtid måndag till fredag. Dvs inga ob-tillägg eller liknande.

Han hade svårt att hitta jobb med enbart gymnasieutbildning och fick kämpa hårt för att få läsa lite på lernia. Dock fick han inte fullfölja sin utbildning där pga besparingar från arbetsförmedlingen men det räckte ändå för att få jobb.

Att utbilda sig privat på lernia är jättedyrt, men det är inte omöjligt att ams ger utbildning. Speciellt om gymnasiekompetens (alltså gymnasiebetyg från gymnasiet oavsett utbildning) saknas.

Lärling går ju också men jag tror (läs tror!) att det kan vara svårt att hitta en plats. Kan inte heller räkna med betalt under denna tid.

Ingenting är dock omöjligt. Vill man så kan man bli svetsare.

• timberhochmandie

Svetsare är eftertraktade, men det gäller att du har en licens.

• Anonym (svetsarfru)

Svetsare är ett kanon jobb!! Det tycker i alla fall min sambo. Han jobbar som svetsare inom fjärrvärme. Han gick en grundkurs på lernia och har sedan fått vidare utbildning där han är annställd nu. Han jobbar borta en del (aldrig mer än fem dagar i rad) och tjänar därför bra pga traktamenten. Han har ut minst 25.000/mån å då har han inte ens jobbat ett år än plus att han har firmabil. Svetsare är alltid eftertraktade, det är ju tydligen brist på dem nu också...

Lycka till!

• jenny99

Min bästa vän och hans pappa jobbar som svettsare.
    Min vän får ca 150 kronor per timme,jobbar sen länge i den stad han bor i.
    Hans pappa får ut mycket mer,men han reser..han är borta 5-10 dagar och jobbar i ett,kommer hem och är ledig en längre period.

Det behövs mycket folk inom detta yrke.

• Dessie

Min man är svetsare, gick 3-årig linje på gymnasiet - jag vet dock inte vad linjen heter (TROR att det är verkstadslinje).
    Han jobbar 7 - 16 alla helgfria vardagar, tjänar ca 23 000 kr innan skatt.

• kattengustav

Är själv utbildad svetsare, men jobbar inte med det. Men jag gick en kurs på Lernia där dom utbildar svetsare. I Sverige är det lite olika med jobben, men i Norge finns det en hel del om man klarar proven. Lönen är nog lite olika, men det är ingen dålig lön om man säger så.

Svar på tråden Någon som är/har en partner som är svetsare ??