• Anonym

Någon som är/har en partner som är svetsare ??

Min man funderar efter sin sjukskrivning (pga depression) på att sadla om och bli svetsare. Jag tycker det låter bra, men vill gärna ta reda på så mycket jag kan om yrket, möjligheter osv. Tycker det verkar kul. 

Någon som kan berätta lite? Vadsomhelst - vad som krävs för utbildning, hur man går tillväga för att bli svetsare, lön, jobbmöjligheter mm? Intresserad av all info
    (Anonym av respekt för min man)
  • Svar på tråden Någon som är/har en partner som är svetsare ??
  • Anonym

Och en sak till..

"Måste" man utbilda sig eller går det bra att gå som lärling?
  • Anonym (LC)

Min man jobbar som svetsare.
    Han har gått på Lernia och utbildat sig.
    Svetsare är väldigt eftertraktade och ju fler licenser du har desto bättre lön och möjligheter.
    Hans lön ligger på cirka 11 efter skatt varannan vecka. Men då är det traktamente och milersättning pålagt. Han reser en del inom jobbet.

• Anonym

Min pappa är svetsare och han började som lärling (Fast han har varit mekaninker så svetsa är la hans grej) Å han tjänar ungefär 13 efter skatt.

• TyraPaloma

Hejsan! Mina barns pappa är svetsare.

Han har läst industriprogrammet på gymnasiet samt lite på Lernia. Han tjänar ca 21-22tusen kronor före skatt (inte helt hundra) och jobbar då dagtid måndag till fredag. Dvs inga ob-tillägg eller liknande.

Han hade svårt att hitta jobb med enbart gymnasieutbildning och fick kämpa hårt för att få läsa lite på lernia. Dock fick han inte fullfölja sin utbildning där pga besparingar från arbetsförmedlingen men det räckte ändå för att få jobb.

Att utbilda sig privat på lernia är jättedyrt, men det är inte omöjligt att ams ger utbildning. Speciellt om gymnasiekompetens (alltså gymnasiebetyg från gymnasiet oavsett utbildning) saknas.

Lärling går ju också men jag tror (läs tror!) att det kan vara svårt att hitta en plats. Kan inte heller räkna med betalt under denna tid.