• Joline

Bruttolöneskuld????!!!

Har fått ett brev från jobbet om att de vill att jag betalar in min bruttolöneskuld!!

ARVID 041214 & OSKAR 070407
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-08 02:41:22:
    Vad är det?!
    Beloppet är på x antal tusenlappar, inte alls så kul. Detta ska de ha inom 25 dgr, annars kommer kronkalle!
    Kan ej hitta att jag fått dessa pengar utbetalade till mig så jag förstår ingenting!

Hur ska man gå till väga?!
  • Svar på tråden Bruttolöneskuld????!!!
  • Shadilly

Ring och prata med lönekontoret och be att få veta när dessa pengar skulle ha betalats ut till dig, så du kan kolla upp det med din bank först.

Har du fått dem utbetalade är det inte mycket annat att göra än att betala tillbaka, men oftast går det att göra en avbetalningsplan.

• Butterscotch

Det verkar ju lite taskigt att de ska ha pengarna så snabbt, det borde ju gå att få till en avbetalningsplan.

De enda anledningarna jag kan komma på till varför du har en bruttolöneskuld är:
    - lönekontoret har av misstag betalat ut för mycket i lön
    - du har fått förskott på lönen någon gång
    - du har fått förskott på din semester (på mitt jobb får vi betald semester från dag 1, men om man slutar inom 5 år måste man betala tillbaka semesterdagarna från det första året).

Hoppas att det löser sig!

• knudden

har själv fått detta när jag gick på min sjuk skrivning isamband med min graviditet och det blir då något knasigt med att du får din lön och sjukkassa men ring lönekontoret för de vet

• Joline

Tack snälla för era svar!

Har inte kunnat nåt lönekontoret än, det är på kurs till kl 13.00, det är ju fint det , när det ska behöva få svara på en massa sura telesamtal...

De har verkligen rott till det med fp, sjukskrivning o lön. Sjukskrivningsdagarna är
    färre hos dem än vad FK gett mig, fel... De står "föräldraledig" på hela mars, fast jag blev
    sjukskriven from 070312, de har inte heller gett mig ngn lön för de dagarna i mars...

Forsättning följer, gogglar man på "bruttolöneskuld" så står det att det brukar regleras när personen är tillbaka på jobb igen, hm!

• jeli79

Jag har oxå varit med om samma sak alldeles nyligen. Jag har varit hemma och vabbat hela sommaren eftersom min tös bröt benet och lämnar man då in tex sjukintyg för 2 månader frammåt så drar de båda månaderna på samma lön. Finns det inte då pengar på den lönen så måste de "låna" från nästkommande lön för att jag inte ska få ett lönebesked där det står att jag ska betala tex 2200:-. Då lånar dom de 2200;- från nästkomande lön och då får jag en lönebruttoskuld på den summan. För står om du inte belv ett dugg klokare av detta.... tog ett bra tag innan jag fattade vad de menade. Samma sak var det för mig att jag tyckte de hade strulat i hop allt eftersom jag innan haft semester + varit mamma ledig... men det var rätt när allt kom omkring.. Så försök att få tag på lönekontoret och be dem förklara exact för dig så alla frågetecken uppklaras.
    Lycka till!

• Joline

Tack jeli79!

Förstår något sånär vad du menar...

Går ej att få tag i dem nu, hela gruppen sitter i sammaträde till kl. 14.15,
    gaaaaaaaahhh... Vi måste snart gå till dagis o hämta storebror!

Så jag hoppas jag kommer fram i eftermiddag o att det inte är
    sammanträde resten av dagen...

• Joline

Hej allihopa!

Nu har jag pratat med lönekontoret o de har gjort ett jättefel!!!
    De har dragit mina avdrag 2 ggr, + dragit 100%!
    Jag har jobbat 75% fram till föräldraledigheten, så nu kommer jag
    få en saftig lön av dem i stället för att jag ska betala tillbaka!

Hädanefter ska jag alltid lusläsa lönespecen...

Ha d gott!

• Shadilly
    Joline skrev 2007-10-12 00:24:52 följande:
    Hej allihopa!Nu har jag pratat med lönekontoret o de har gjort ett jättefel!!!De har dragit mina avdrag 2 ggr, + dragit 100%! Jag har jobbat 75% fram till föräldraledigheten, så nu kommer jag få en saftig lön av dem i stället för att jag ska betala tillbaka! Hädanefter ska jag alltid lusläsa lönespecen...Ha d gott!
    Hehe, det ska man ALLTID göra. För några år sedan fick jag en hemsk ledinflammation i hela kroppen och blev sjukskriven i c:a 6 månader. Varenda jävla gång lyckades lönekontoret betala ut min lön i alla fall. De första två månaderna märkte jag det inte, eftersom min dåvarande chef var ett ägg och inte hade behagat skicka in några papper till FK om att jag var sjuk... Min lön utan OB var därför på ett ungefär vad man kunde vänta sig att få av FK, inte tänkte jag på att jag inte fått några gröna kontoutdrag...
    Sen skulle de ha tillbaka pengarna, det gick bra. De skickade en fullmakt på att få dra tillbaka det aktuella beloppet.
    Nästa månad får jag en ny lön. Jag ringer, de skickar en ny fullmakt. På FEL belopp. Stollen på lönekontoret föreslår att jag ska ändra beloppet med bläckpenna (?!?!!). Gnäller en massa när jag visar mig ovillig till att delta i urkundsförfalskning, men skickar en ny fullmakt på rätt belopp.

Efter att ha ringt dem om och om igen får jag till jul ytterligare en lön. Den här gången tycker lönekontoret att jag ska betala tillbaka inte bara lönen, utan också den skatt de har betalat in för den felaktigt utbetalda lönen.
    Så kommunen anser alltså att jag, som är sjukskriven, ska låna dem 5000 spänn för att de inte kan se till att sköta sina löneutbetalningar.

Då blev jag förbannad och sade åt dem att det inte finns några skattepengar att hämta hos mig efter ett halvårs sjukskrivning, men att de var välkomna att bevisa i domstol att de betalat ut den här sista lönen. Rättegången lär väl knappast bli före skatteåterbäringen, och då kan jag gärna ge dem pengarna, när jag har fått dem.

Oj, DÅ gick det minsann att lösa det med skattekontoret.

*morrar*
Svar på tråden Bruttolöneskuld????!!!