Joline skrev 2007-10-12 00:24:52 följande:
Hej allihopa!Nu har jag pratat med lönekontoret o de har gjort ett jättefel!!!De har dragit mina avdrag 2 ggr, + dragit 100%! Jag har jobbat 75% fram till föräldraledigheten, så nu kommer jag få en saftig lön av dem i stället för att jag ska betala tillbaka! Hädanefter ska jag alltid lusläsa lönespecen...Ha d gott!
Hehe, det ska man ALLTID göra. För några år sedan fick jag en hemsk ledinflammation i hela kroppen och blev sjukskriven i c:a 6 månader. Varenda jävla gång lyckades lönekontoret betala ut min lön i alla fall. De första två månaderna märkte jag det inte, eftersom min dåvarande chef var ett ägg och inte hade behagat skicka in några papper till FK om att jag var sjuk... Min lön utan OB var därför på ett ungefär vad man kunde vänta sig att få av FK, inte tänkte jag på att jag inte fått några gröna kontoutdrag...
Sen skulle de ha tillbaka pengarna, det gick bra. De skickade en fullmakt på att få dra tillbaka det aktuella beloppet.
Nästa månad får jag en ny lön. Jag ringer, de skickar en ny fullmakt. På FEL belopp. Stollen på lönekontoret föreslår att jag ska ändra beloppet med bläckpenna (?!?!!). Gnäller en massa när jag visar mig ovillig till att delta i urkundsförfalskning, men skickar en ny fullmakt på rätt belopp.
Efter att ha ringt dem om och om igen får jag till jul ytterligare en lön. Den här gången tycker lönekontoret att jag ska betala tillbaka inte bara lönen, utan också den skatt de har betalat in för den felaktigt utbetalda lönen.
Så kommunen anser alltså att jag, som är sjukskriven, ska låna dem 5000 spänn för att de inte kan se till att sköta sina löneutbetalningar.
Då blev jag förbannad och sade åt dem att det inte finns några skattepengar att hämta hos mig efter ett halvårs sjukskrivning, men att de var välkomna att bevisa i domstol att de betalat ut den här sista lönen. Rättegången lär väl knappast bli före skatteåterbäringen, och då kan jag gärna ge dem pengarna, när jag har fått dem.
Oj, DÅ gick det minsann att lösa det med skattekontoret.
*morrar*