• Toker

Allergisk mot fläskkött?

Tjena!

Nu vet jag inte om jag är skum eller nåt, men får samma symtom efter jag ätit fläskkött varje gång! Kramp i magen och jätteont. Det slår aldrig fel! Någon som har nån koll på detta? Har inte tänkt på att kolla upp för det är ju inget som stör nämnvärt eftersom det är bara att undvika att äta det men ibland glömmer man ju bort sig.

Någon mer som har som jag?

• Svar på tråden Allergisk mot fläskkött?
  • evaviola

Allergisk mot kött är du inte. det är skillnad på allergi o överkänslig.

• Toker

Så det heter överkänslig? Varför kan man inte vara allergisk mot kött? Är det definitionen på allergisk som inte stämmer då? Förklara gärna om du har tid och lust

• CyberHarmony

Jag reagerar det samma, plus att jag mår illa varje gång jag ätit fläskfärs, blandfärs eller vanlig färs.. Har aldrig kollat upp det men jag antar det är överkänslighet...

(¯`°?.¸ ♥ Problem är till för att lösas ♥ ¸.?°´¯)
  • evaviola
    Toker skrev 2007-10-08 08:50:38 följande:
    Så det heter överkänslig? Varför kan man inte vara allergisk mot kött? Är det definitionen på allergisk som inte stämmer då? Förklara gärna om du har tid och lust
    Kan försöka förklara i runda slängar Måste först bara byta bajsblöja på sonen, kommer snart
  • Toker

CyberHarmony - Blir det samma när du ätit blandfärs, fläskfärs och nötfärs? För jag kan äta nötfärs utan att få reaktionen.

Nu i helgen åt jag fläskfile´ och fick den reaktionen...

• MaddeMamman

fläskkött innehåller stora mängder urinsyra och det kan göra mag/tarmsystemet irriterat. sök "IBS" på nätet

• Toker

Innehåller qorn gjord på svamp också urinsyra? Det blir exakt samma reaktion på det också. Annars inget annat... men har man IBS är man väl känslig mot ganska mycket? Men ska kolla upp det

• MaddeMamman

jag uttryckte mig lite slarvigt, IBS har nog inte med syran att göra, det var två tänkvbara anledningar till att du reagerar på kött

• MaddeMamman

intollerant- kroppen saknar det "medel" som krävs för att bryta ner livsmedlet
    ex laktos- kroppen minskar produktion av enzymet som bryter ner mjölksocker.

evaviola skrev 2007-10-08 09:14:28 följande:
    www.abigo.se/rwdx/files/Camusin_broschyr.pdfOm matintolerans.Kortfattat kan man säga att vid allergi så reagerar imunförsvaret, vid överkänslighet vet man inte riktigt vad det är som reagerar.
  • k girl

Ja, min syster har varit ALLERGISK mot fläsk- och nötkött (hon var födoämnesallergiker). Det beror på att många köttdjur föds upp på fiskmjöl, hon kunde äta viltkött.

MaddeMamman: Man kan vara överkänslig på många olika sätt, den sortens intolerans du talar om är bara en av många. Tarmen kan till exempel vara skadad.

• k girl

Man talar om malabsorption som är ett samlingsnamn för olika sorters intoleranser och överkänslighetsreaktioner för födoämnen.

• BertaFilippa Krattkquist

hmmm..
    men fläskkött är ju svårare för tarmarna att bryta ner..
    kan det inte helt enkelt va så att du blir förstoppad??
    därför får du kramper och ont i magen??

• Toker

Aha det var intressant information! Tack så mycket! Jo det kan ju ha med det att göra att det är extra svårt att bryta ner det... men förstoppning är det inte iallafall .

Tack för länken, evaviola, och Maddemamman, jag formulerade mig nog också slarvigt när jag skrev min fråga om urinsyra

Tack än en gång!/Toker

• Anders Lindvall

Hej .....Det är mycket enkelt att kolla om man har hög urinsyrenivå i kroppen....Det behövs inga vetenskapliga studier för att Konstatera att griskött är ett gift för kroppen....efter en egen studie vet jag nu att griskött inte är nyttigt...Det framkallar gikt, ledvärk och en trög hjärna ....Efter att ha slutat äta griskött så är jag i dag mycket mer skärp i sinne och kropp....Jag upptäckte att min urin hade en stark och frän doft och testade därför att skippa grisköttet....Mycket riktigt så kom resultatet redan efter 3 dagar....Idag äter jag inte detta från staten sponsrade kött och är mycket piggare och alertare i vardagen... Mitt urin är alltså luktfritt eller fri från den fräna lukt den hade innan.. Så du som har gikt ....Skippa värktabletter och gris...

• Anders Lindvall

Jag vill oxå tillägga att Grisens DNA är ganska lika vårt eget....Vår kropp har därför svårt för att bryta ner dom enzymer och äggviteämnen grisköttet består av.... 

Svar på tråden Allergisk mot fläskkött?