• Kaffemums

Öm i rumpan!

Senaste veckan har jag varit så himla öm i rumpan. Det känns som ett stort blåmärke på vardera skinkan. Så där att jag får riktig träsmak när jag sitter på en stol. När jag trycker lätt med handen på rumpan så gör det jätteont.

Nån annan som känner igen sig? Nån som vet varför det blir så eller vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Öm i rumpan!
  • ModerMaria83

jag mins att min rumpa somna jätte lätt när jag var gravid,är nog vanligt med krämpor i skinkerna

• o0dizzy0o

känner igen de o samma sakfram mot slidan o bjygbenet, känns som ja fått en spark mellan benen el någe jätte ömt..

• Mim zan

Det är foglossning. Trist men där är inte mycket man kan göra åt det. För mej hjälper det lite att använda foglossningsbälte/gravidbälte. Är ett brett elagtisk "bälte" som man spänner runt rumpan för att "hålla ihopa"

E värt att testa

• Kaffemums

Mim zan skrev 2007-10-08 09:50:09 följande:

Det är foglossning. Trist men där är inte mycket man kan göra åt det. För mej hjälper det lite att använda foglossningsbälte/gravidbälte. Är ett brett elagtisk "bälte" som man spänner runt rumpan för att "hålla ihopa" E värt att testa
    Aha, vad trist. Jag hade hoppats att det inte skulle vara foglossning. Jag får prova ett sånt bälte.

Är det något som är viktigt att tänka på? Typ att sånt ska man inte göra eller det är bra att göra såna övningar eller nåt?
  • skojsan

Det är bra att cykla om du kan, antingen ute eller på motionscykel.

• Mim zan

När jag gick till sjukgymnasten å fick diagnosen foglossning fick jag denna listan :

* Undvik rörelser som gör ont
    *Stå med tyngden jämnt fördelat på båda fötter. Tex Sitt ner när du ska ta på byxor, skor etc..
    *Undvik att gå i trappor
    *Sitt inte med benen i kors
    *Undvik mjuka soffot och fåtöljer
    *Vagga gärna som en anka när du går
    *Gå med korta steg i ett lugnt tempo. Ibland kan det vara skönare/lättare att cykla ist för att gå
    *Res dej från liggande till sittande genom att rulla på sidan med samlade ben och häv dej sen upp
    *En kudde i svanken när du sitter kan hjälpa
    *Undvik att bära och lyfta i onödan
    *När du vilar på sidan ha en kudde mellan benen
    *Träna bäckenet genom att göra knipövningar

• Kaffemums

Tack Mim zan! Jättebra råd. Jag som trodde att det var bra att gå i trappor och som kört det stenhårt sista veckorna... Jag får sluta med det nu.

Hur har det varit för er andra som fått foglossning, har det blivit värre med tiden eller har ni lyckats stoppa det?

• skojsan

Panso: jag fick ganska mycket foglossningar omkr v 13-14. Hade så ont att jag fick stanna och vila flera gånger på väg från spårvagnen och kollegorna frågade om jag hade fått ryggskott för jag rörde mig så konstigt. Lyckades häva det genom att börja cykla till jobbet (när snö och is försvann), undvika trappor och göra övningar som jag fick av en sjukgymnast. Började i den vevan med tillskott av magnesium, vet inte om det påverkade foglossningarna.

Svar på tråden Öm i rumpan!