• En bebis i magen

Hur mycket är normalt att pumpa ut vid mjölkstockning?

Jag har fått mjölkstockning i det bröst som dottern har svårt att greppa. Lånade en pump igår och fick ut 125ml. Vilken lättnad. Inatt när jag var uppe och pumpade fick jag ut 75ml, liksom nu. Kan det stämma? Hur noga måste jag vara med att tömma ur bröstet helt?

• Svar på tråden Hur mycket är normalt att pumpa ut vid mjölkstockning?
  • foxzy

minns inte riktigt hur många ml jag pumpade ut men inte var det många i alla fall. det viktiga är ATT du pumpar ut och/eller handmölkar och/eller ammar ur bröstet så du inte får en bröstböld. det fick nämligen jag och DET var smärta!! håll bröstet varmt innan du börjar pumpa, gärna fetvadd eller inlägg om du har.

• foxzy

glömde säga att jag pumpade var 3-4:e timme första dygnen. sen fick dottern amma istället och det var det allra bästa för pumpen verkade inte få med allt. sen spänner man sig mer med pump tror jag och då låser sig mjölkproduktionen. håller tummarna att det släpper för dig.

• malincha

Tänk på att inte pumpa FÖR mycket då ökar ju produktionen ännu mer och de blir desto mer fyllda och ömma. Pumpa några dra/tryck så att trycket försvinner. Vila så mycket det går, ta varma duschar/bad, använd värmekudde om du har osv.
    Det är hemskt jag vet! Jag hade typ 3-4 stockningar de 2 första veckorna som ledde till en inflammation i ena bröstet. Jag hade såriga bröstvårtor så amma var ju det sista jag ville fast jag visste att det var det bästa. AJAJAJ.
    Alltså; det bästa är att låta barnet amma, från olika vinklar. Barnets underläpp/underkäke ska vara riktat mot den sida det gör mest ont!
    Krya på dig.

• En bebis i magen

Tack för tipsen!
    Men det är ju skitsvårt! Eftersom det gör mindre ont att pumpa känner jag att jag får göra det ett litet tag, tills jag har landat lite psykiskt. Så hon ammar lite från det onda bröstet men resten på det snälla. Mer och mer på det onda för varje dag. Eftersom hon har svårt att få grepp på det onda blir hon ju frustrerad och alldeles förtvivlad... då blir jag stressad och allt blir fel... Det är ju antagligen mitt grepp om bröstet, just pga hennes svårighet att få ett bra grepp, som orsakat stockningen... Någon som testat att amma på alla fyra över bebisen?
    Nåja... jag har ju inte alls ont (om man jämför med innan) så nu känns det inte så jobbigt. Risken att produktionen ökar är jag villig att ta... kanske kan jag skänka bort lite.

Svar på tråden Hur mycket är normalt att pumpa ut vid mjölkstockning?