• ElsaEbbesMamma

När är en hund för gammal för att få valpar??

En väns hund har varit skendräktig nu några ggr.. Och hon har funderat på att få valpar med henne. Men, så blev hon osäker för hon vet inte riktigt hur gammal hunden får vara för att det ska vara "för sent" för hunden för att få valpar..

Någon som vet??

Elsa 060429 *mammas gosa* www.justfuckinggoogleit.com/
  • Svar på tråden När är en hund för gammal för att få valpar??
  • Familjen B

Vad jag har hört så bör man ta första kullen innan hunden fyllt 5, men det kan säkert varriera beroende på ras tror jag.

• LabLover

SKK rekommenderar att tikar över 7 år inte ska utsättas för dräktighet och förlossning. har tiken däremot redan haft en kull kan det vara OK om man veterinärbesiktigar tiken innan parning och får ett OK av veterinären.

Man kan läsa mer här: http://www.skk.se/pdf/avel/Avel%20S23%20webb.pdf s. 15

♥ Underbar dotter f. 8 juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
  • Gnista

Ska hon ta valpar bara för att hon blir skendräktig? Stoppa henne! Hon ger ju dom anlagen till sina valpar! Kastera henne efter nästa löp istället så slipper hon och din vän besvären. Man ska bara avla på djur som tillför rasen något! Är hunden HD/AD-röntgad? Mentaltestad? Nä, inte ta kull bara "för att"!

• ms smurfan

en tik som blir väldig skendräktig blir lätt värre efter en dräktighet, dessutom för hon anlagen vidare
    Gnista skrev annars mycket klokt! det är inte bara att ta en kull

• LillaLulla

Skriver under Gnistas ord, man ska inte ta valpar bara för att hunden är skendräktig, det blir inte bättre av det!

• MissTag

Om tiken har besvärliga skendräktigheter kan det vara ett tecken på att allt inte står rätt till. Tikar med oregelbundna löp och kraftig skendräktighet löper större risk för att drabbas av livmoderinflammation. Tiken bör inte avlas på då hon troligtvis nedärver detta till sina avkommor.

SKK rekommenderar att en tik inte bör vara äldre än 7 år när den får en valpkull dock ska man inte förstagångspara en tik som är över 5 år. Brosk och leder i höfterna har hunnit stelna så pass att förlossningsarbetet blir ytterst plågsamt för tiken. Har tiken fått valpar innan 5 år blir inte brosket så hårt.

• ElsaEbbesMamma
    Gnista skrev 2007-10-08 19:25:37 följande:
    Ska hon ta valpar bara för att hon blir skendräktig? Stoppa henne! Hon ger ju dom anlagen till sina valpar! Kastera henne efter nästa löp istället så slipper hon och din vän besvären. Man ska bara avla på djur som tillför rasen något! Är hunden HD/AD-röntgad? Mentaltestad? Nä, inte ta kull bara "för att"!
    Neej, hon tar inte "bara" valpar för att hon är skendräktig...

Jag vet inte riktigt något om hunden, bara en fråga som min vän frågade mig om..
    Elsa 060429 *mammas gosa* www.justfuckinggoogleit.com/
  • LabLover
    LillCatta skrev 2007-10-09 08:12:55 följande:
    Neej, hon tar inte "bara" valpar för att hon är skendräktig... Jag vet inte riktigt något om hunden, bara en fråga som min vän frågade mig om..
    Rekommendera gärna henne att läsa lite på länken jag la in.
    ♥ Underbar dotter f. 8 juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
Svar på tråden När är en hund för gammal för att få valpar??