• stjernan

strular vid flaskan, äter dåligt, börja med smakis??

Min son äter ersättning NAN 2. Han får i sig för lite mat/dygn och strular vid flaskan (skriker och vill inte ha trots att det var 4 timmar sen han åt, tex) Jag får truga och truga och försöka hitta knep för att han ska äta... Börjar bli så trött på det!

Funderar nu på att ge smakisar (ja, jag vet att det är tidigare än rekommendationen, vill inte ha några svar som handlar om det) och se hur han reagerar på det. Går det bra så kan jag förhoppningsvis börja ge t ex gröt istället för ersättningen såsmåningom....

Någon annan som haft liknande bekymmer? Hur har ni löst det?

• Svar på tråden strular vid flaskan, äter dåligt, börja med smakis??
  • bambigirl

Barn har en tillväxtperiod vid ca 3 månader då de ofta strular med maten- vare sig det är bröst eller flaska, detta för att öka produktionen. Fortsätt erbjuda ersättning när han vill ha och det kommer gå över av sig självt.

• Maggis

Sån har min kille varit sedan dag 1.

Han är 6 månader nu och jag tänkte lite som du, om man börjar med smakportioner så kanske... Men det var lika illa där; han var inte alls intresserad. Så vi har börjat och slutat igen ett antal gånger. Nu börjar han visa lite intresse men är fortfarande krånglig med flaska. Men vi har ju inte haft något val; vi har provat allt - mugg, annan napp, annan flaska, sitta upp, sitta i sitter, ligga... Och då har vi bara fått köpa läget.

Du kan ju testa och se vad som händer. Annars skulle jag försöka sluta truga och sluta hitta på grejer för att roa/distrahera honom. Kanske han slutar trassla om han slipper stressen? Lättare sagt än gjort men värt ett försök, i alla fall.

//Maggis
  • stjernan

Jag förstår inte det första inlägget riktigt... om han är i en ökningsperiod för att öka produktionen, varför äter han då mindre?? han borde väl äta mer?

• grodan07

Får jag fråga om han är ett s k "kräkbarn", eller lätt får uppstötningar? Vår plutt började strula med flaskan vid 3-4 månader, och en period funkade det endast att ge honom flaskan när han halvsov vilket kändes jätteknepigt! Det spelade ingen roll hur länge sedan det var han åt, så ville han ändå inte ha, eller åt jättesmå mängder, 30-60 ml/gång! Han fick också Nan2. Efter tips från kompis så började vi med Nestargel i ersättningen när han var 6 månader, och det var som natt o dag på en gång! Så nu äter han både ersättning och välling gladeligen hela flaskan varje gång, (han är 9 månader nu.) (Istället kämpar vi nu med puré och gröt varje dag, men det börjar ta sig också ...) Så testa och se om det kan vara ett alternativ. Fick för mig ibland att han tyckte att det var obehagligt med den tunnare konsistensen, han ville ogärna ligga på rygg och äta utan vred huvudet åt sidan. Tänker mig att det inte känns lika i halsen då...?

• stjernan

Ja, han kräks ganska lätt. Vet inte riktigt varför, trodde förut att det berodde på att han åt för fort eller för mycket, men det verkar inte vara så. Det kommer liksom upp mat när han rapar ganska ofta.

Nestargel, vad är det?? Vad har det för "effekt"? Han brukar faktiskt vrida huvudet åt sidan när han äter, så det kanske kan hjälpa mig oxå då!

• Maggis

Nestargel gör väl ersättningen tjockare? Måste vara något som liknar det vi använder till strokesjuka som fått sväljningssvårigheter...

//Maggis
  • stjernan

Nu har jag läst lite om det men det verkar vara mest för bebisar som kräks extremt mycket och det gör han inte.

• grodan07

Edvin har aldrig kräkts jättemycket, och han har gått upp bra i vikt hela tiden. Därför fick vi heller inga tips från bvc....
    Men det kommer alltid upp om han rapar, och han har väldigt lätt att få uppstötningar. (Omogen magmun säger läkarna, vanligt hos killar tydligen.) Själv tycker man ju alltid att kräkningarna ser mer ut än vad det är, och i början var det jobbigt innan man förstod att han behöll det mesta av maten. Men det gick ju åt en 4-5 bodys per dag...
    Min teori är att det var uppstötningarna som var värst, han tyckte till slut att det var obehagligt när maten kom upp så lätt, de kan ju t o m få typ halsbränna av uppstötningarna, och med Nestargelen blev konsistensen behagligare, och mest viktigt, den stannar kvar i magen . Säger inte att det är lösningen för dig, men det är ganska lätt att prova , Nestargel är receptfritt på apoteket. För oss vände det från den ena dagen till den andra. Men visst kan det ha varit en ren slump, fast vi fortsätter med Nestargel när han får ersättning ändå, i vällingen behövs den inte.

• grodan07

Edvin har aldrig kräkts jättemycket, och han har gått upp bra i vikt hela tiden. Därför fick vi heller inga tips från bvc....
    Men det kommer alltid upp om han rapar, och han har väldigt lätt att få uppstötningar. (Omogen magmun säger läkarna, vanligt hos killar tydligen.) Själv tycker man ju alltid att kräkningarna ser mer ut än vad det är, och i början var det jobbigt innan man förstod att han behöll det mesta av maten. Men det gick ju åt en 4-5 bodys per dag...
    Min teori är att det var uppstötningarna som var värst, han tyckte till slut att det var obehagligt när maten kom upp så lätt, de kan ju t o m få typ halsbränna av uppstötningarna, och med Nestargelen blev konsistensen behagligare, och viktigast, den stannar kvar i magen . Säger inte att det är lösningen för dig, men det är ganska lätt att prova , Nestargel är receptfritt på apoteket. För oss vände det från den ena dagen till den andra. Men visst kan det ha varit en ren slump, fast vi fortsätter med Nestargel när han får ersättning ändå, i vällingen behövs den inte.

• Jonasson

Min son började så vid 4,5 mån ålder och fast jag ammade då. Men principen var den samma- han ville inte äta fast han borde vara hungrig. Efter veckor/ mån av ovetande och oro, och i takt med att det hela blev värre, började vi ge ersättning men han ville oftast inte ha. Matade till slut i sömnen varvid han inte gick ner i vikt direkt.(bvc trodde då att jag var övernervös och jag fick ingen hjälp)
    Det hela slutade med ett antal sjukhusbesök och till slut fick vi veta att han blivit allergisk mot mjölkprotein.(bröt ut då vid 4,5 mån)
    Nu är han två år och vi har precis börjat med mjölk igen och det går bra.

• Tonx

Även flaskbarn blir kinkiga vid tillväxtperioder, fastän dom har fri tillgång till mat.

Annars är det ett otroligt vanligt problem vid den åldern att de strular vid maten, ett steg i utvecklingen där de börjar upptäcka allt runtomkring istället. Världen öppnar sig ytterligare lite.
    Minns själv hur Nova var ett tag, hon var nästan omöjlig att amma vid 3-4 månader.

Jag tror inte lösningen är annan mat, utan lite tålamod

• stjernan

OK, kanske kan vara värt att testa då.
    Min Hugo kräks nog inte riktigt så mycket som du beskriver, men ändå.

Hur tillreder man ersättningen med detta i? Är det flytande eller ett pulver?

• grodan07

Vi gör så att vi sjuder och vispar upp hälften av vattnet med Nestargelpulvret, sedan fyller vi på med kallt vatten så det blir bra temperatur. Och i med Nanpulvret, skaka och klart . Man får prova sig fram till mängden pulver, vi använder 1 halvrågad skopa till 210 vatten. (Och sen behöver man ju större hål i nappen också, vi använder 4:ans napp till Dr Brownflaskan).

• Lepa

Våran tjej började oxå krångla riktigt mycket vid 4 månaders ålder (fått ersättning sen 3 månader) Skrek, vred o vände på sig o allt möjligt. Känndes som man tvingade i henne för att hon senare ska spy upp en massa - direkt efter o vid nästan varenda rap flera timmar efter. (spy gjorde hon inte innan utan det började oxå vid 4 månader)
    Började smått med puré men slutade eftersom hon itne vart så intresserad. Tog tag i det igen när hon va knappt 5 månader o nu äter hon pure/gröt alla målen förutom morgon o kväll. Så nu ska jag börja med välling för jag blandade 50/50 igår o idag o hon verkar gilla det bättre...tror hon har problem med refluxen men BVC tar inte det på allvar (kanske dom inte heller ska göra vad vet jag) Men man blir ju orolig för alla symtomen stämmer överens med henne...

Svar på tråden strular vid flaskan, äter dåligt, börja med smakis??