• miniGrynet

Vad gör ett vårdbitråde/undersköterska?

Jag sitter och klurar på vad jag vill göra när jag varit mammaledig, har ett jobb och är fast anställd men skulle vilja göra någonting annat.
    Men jag vet inte riktigt vad...

Så kom jag på att jag vill fortsätta jobba med människor, men kanske inom vården.

Men så är det tyvärr så att tex sprutor och annat är inte riktigt min grej.
    Vad kan man göra då?

Vad gör tex en undersköterska eller ett vårdbiträde?
    Är de två samma sak?

Vad kan man mer göra inom vården om man inte vill sätta nålar?
    Vill heller inte gärna arbeta inom äldreomsorgen.

Hjälp mig!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Vad gör ett vårdbitråde/undersköterska?
  • vänat

Många kommuner vill att man ska vara undersköterska sen ja vist vårdbiträde kan gå i nödfall.
    Sen är undersköterskor med och ätter katete .

Nåla provtanging är en undersköterska uppgift men inte så vanligt då man arbetet inom kommunen där emot om du arbetera på sjukhus aka du ta prover etc. Sätta nåla är ssk däremot kan undersköteskor får ta bort nålar i bland.
    Så vill komma undra nålar så ska nu välja att arbete inom kommunen sen under utbildningen måste du lära dig ta prover dock inte så farligt som det kanske låter och verkar. Utan snarat mycket intressat och roligt tycker jag.

Annars är väl undersköreksenas och vårdbiträdens uppgifter inte jätte stor skilland på det hanlar om att hjlpa till med adl på av klädning tvättning,durchning,matning etc

• miniGrynet

Ok, tack för ditt svar!

• THR1972

ett vårdbiträde och undersköterskas uppgifter är lite olika beroende på vart man arbetar.

Jag arbetar tex på en gruppbostad som uska och där handlar det mest om att hjälpa de boende i deras dagliga liv med allt vad det innebär så som att komma upp på morgon, toabesök, laga och ge mat, städa, ge medeciner.

Inom tex hemtjänsten ser det lite annorlunda ut där det även förekommer div omläggningar, städning, handling, toahjälp, duschhjälp etc.

På sjukhus tar undersökterskan oftast div prover, gör omläggningar, stomivård etc...och aretar man som uska på tex förlossningen så assisterar man vid födslar.

Så arbetet som undersökterska kan variera väldigt beroende på vart man arbetar......har du utbildning eller har du tänkt skaffa? Har man ingen utbildning räknas man oftast som vårdbiträde och vårdbiträden tar sällan prover och gör omläggningar utan då handlar det mer om att vara et stöd och hjälpa till.

Kanske du skulle kunna jobba som personlig assistent annars? Där är det också väldigt varierande beroende på vilken "typ" av brukare man arbetar hos.....

• jennie ellie

Torkar skit mest och ibland spyor, jag slutade...

• inoka

Som föregående säger..en usk uppgifter varierar otroligt mkt från vad man jobbar ngn stans.
    Just nu är jag på ett gruppboende och har delegering på det mesta utan att lägga ut medicin som för det mesta endå kommer i apodoser.
    Men jag sätter kateter när det behövs, ger morfin med muntlig delegering från ssk, och större såromläggningar osv.

• miniGrynet
    THR1972

Nej, jag har ingen utbildning men funderar på att börja läsa Omvårdnad och var då lite nyfiken på vad man egentligen gör hela dagarna.

Trodde inte man fick arbeta inom vården utan utbildning...

Är även lite sugen på att bli sjukgymnast kanske, och arbeta med barn.
    Men ska kontakta en syokonsulent idag för mera tips och råd!
  • vänat

Lycka till med dina framtids palaner oavett om du blir uska eller något annat.

• miniGrynet
    vänat skrev 2007-10-08 14:07:06 följande:
    Lycka till med dina framtids palaner oavett om du blir uska eller något annat.
    Tack snälla!
Svar på tråden Vad gör ett vårdbitråde/undersköterska?