• SnuttanSnuttan

Skala Avokado ??

Smått pinsamt men..

Jag tänkte göra gucamole o testa avokado - första gången -

Hackad ska den va. Men alltså. Med skalet på eller ska man skala den på nåt vis ? Generad

Hur i så fall ?

hehe.pinsamt men som sagt. Nån gång ska vara den första

ninninusens.blogg.se - anvnamn=snuttan.Lösen=korren
  • Svar på tråden Skala Avokado ??
  • Champagne

Ja du måste skala avokadon först. Och ta bort kärnan i mitten.

• nica83

Dela avokadon i mitten, ta ur kärnan och gröp sedan ur avokadohalvorna med en matsked. Sen kan du skära dem i önskad form.

Jag brukar dock mosa avokadon när jag gör gucca...

• Kenzie

Du delar avocadon i två halvor längstmed. Sen tar du bort kärnan och gröper ur köttet med en sked.

Älskade Theodor 060329
  • Champagne

Det lättaste är att dela den med en kniv, skär en skåra in till kärnan och dela den sen med händerna (som om du tar av ett lock från en burk). Sen tar du ut själva innanmätet med en sked

• SnuttanSnuttan

ahaaa.. tusen tack för tipsen!! Nu ska här göras gucomole.

Nån som har ett bra recept förresten ? jag har ett med lök, jalapeno, avokado, tomat.

Kanske är standard ?

• LillLisa

Det går lättast om du delar avocadon på längden, tar bort den stora kärnan med en vass kniv och sedan gräver du ur "avocadoköttet" ur skalet med en sked. Sen är det bara att mosa ihop sin goa guacamole!

Tro mig; du kommer att bli fast i gucca-träsket, du med. Hehe!

• Kenzie

Lime är jätteviktigt tycker jag, och vitlök!
    Till två avocados tar jag en kvarts gul lök, en vitlöksklyfta, nån cm färsk röd chili, en halv tomat och saften av en halv lime. Salt och svartpeppar också.

Älskade Theodor 060329
  • LillLisa

Kan tipsa om att när min son började med smakportioner visade han sig tycka illa om smaklösa saker (tex potatis). Däremot ÄLSKADE han gucca .Jag gjorde min vanliga med lime, vitlök, chili osv fast utan salt.

• SnuttanSnuttan

ahaa.. tusen tack. ska testa ha i lime också. För en gångs skull fanns det hemma

o dottern ska me få smaka. Hon gillar inte heller potatis. inte alls.

TUSEN TACK ALLIHOP

Svar på tråden Skala Avokado ??