• Tingelina

Förvaringsproblem - Gamla kassettband.

Tjolahopp!

Min sambo har en bund gamla kassettband, både audio och video. Om det är någon som ens kommer ihåg hur de såg ut så vore jag jättetacksam för tips på hur man bäst förvarar de. Som det är nu har jag de bara uppraddade i dubbla rader i bokhyllan, men det är INTE snyggt. Inte särskilt praktiskt heller, de dammar ju igen bara. Jag skulle behöva liknande lådor som det finns för CD och DVD-skivor, typ www.ikea.com/PIAimages/69090_PE183814_S3.jpg fast gärna mer anpassade i storleken. Vet någon om det finns såna längre? Annars kan jag ju likagärna ta en flyttlåda och slänga ner de där. :-S

• Svar på tråden Förvaringsproblem - Gamla kassettband.
  • Marcupilami

Jag löste detta problem mycket enkelt med skrymmande prylar:

alla LP-skivor har jag givit bort
    alla ljudkassetter har jag slängt (utom ett absolut fåtal som ligger i ett skåp)
    alla videokassetter som jag vill ha kvar, ska jag föra över på DVD, sen åker de ut.

dator heter det. datOR...
  • Tingelina

Hahaha! Jotack, det skulle JAG ha gjort för år och dar sedan, om det inte vore för att sambon skulle flytta ut tillsammans med hans älskade prylar. :-P

Men det lät intressant med att föra över videoband till DVD. Hur har du gjort det? Såg att det också fanns en lite rolig manick för 1500 kr för att spela över audiokassettband till datorn.. För 1500 får jag många förvaringslådor.. :-P

• vänat

Kasset band kanske du kan förvara i en en tom skokartong i vänta på att hitta just det låder du beskriver funkar alldes ut märkt så färvara jag mina kasset band och cdrom skivor till datorn. kanske inte så snyggt men går att piffa upp genom att sätt omslags papper på eler gamla taper.

• Tingelina

Hmm, jo. Såg någon annan tråd där någon hade sprungit in i en skoaffär och fått massa lådor av dem. De är inte det snyggaste nej, så omslagspapper skulle vara ett måste. Men får kassetterna plats bra då? Så man kan ha lock på alltså.

• vänat

Jo beronde på vilken sko kartong det är så inga störreproblem för mig åtmisonde.

Men som sagt gäller att ha rätt storlek på kartonegn.

Lycka till!!!

• TjorveniSkåne

Men kassetter ska ju förvaras på vinden år 2007, så då behöver det inte vara så snyggt!

• Zeelita

Då jag har både dvd & video inkopplad så har jag inte sprunigt upp på vinden med alla videoeband utan köpt bedrollers (lådor på hjul med lock) att ha under sängen, praktiskt, man slipper se dem & rullar lätt ut dem när man vill se på film. Dvd filmerna har jag i korgar i tv-bänken/bordet så att de snabbt går att nå, men syns inte.

• Tingelina

Som sagt, skulle det vara upp till mig skulle de få vara i kassetthimlen vid det här laget..

TjorveniSkåne skrev 2007-10-08 19:56:44 följande:
    Men kassetter ska ju förvaras på vinden år 2007, så då behöver det inte vara så snyggt!
    [/citat]

Jag har haft såna tidigare, de är hur praktiska som helst! Jag har iofs haft min väsksamling däri.. :-P Nu har vi en säng som är minst sagt knepig, går inte att få en sån under den.
    Zeelita skrev 2007-10-08 20:00:43 följande:
    [citat]
    Då jag har både dvd & video inkopplad så har jag inte sprunigt upp på vinden med alla videoeband utan köpt bedrollers (lådor på hjul med lock) att ha under sängen, praktiskt, man slipper se dem & rullar lätt ut dem när man vill se på film. Dvd filmerna har jag i korgar i tv-bänken/bordet så att de snabbt går att nå, men syns inte.
  • Tingelina

Ähum... så skulle det ju inte bli.

Zeelita skrev 2007-10-08 20:00:43 följande:
    Jag har haft såna tidigare, de är hur praktiska som helst! Jag har iofs haft min väsksamling däri.. :-P Nu har vi en säng som är minst sagt knepig, går inte att få en sån under den.
  • Marcupilami
    Tingelina skrev 2007-10-08 16:44:18 följande:
    Hahaha! Jotack, det skulle JAG ha gjort för år och dar sedan, om det inte vore för att sambon skulle flytta ut tillsammans med hans älskade prylar. :-PMen det lät intressant med att föra över videoband till DVD. Hur har du gjort det? Såg att det också fanns en lite rolig manick för 1500 kr för att spela över audiokassettband till datorn.. För 1500 får jag många förvaringslådor.. :-P
    Jag har en kombispelare VHS-DVD som jag kan föra över på. Har inte orkat börja än dock...

Att föra över från kassett till datorn är bara att glömma. Kassetterna blir kassare hela tiden, oavsett om du spelar dem eller ej. Det är magnetism... som blir sämre och sämre. Samma med VHS-banden också förstås.

Blä, fy farao för all skrymmande skit.. !
    dator heter det. datOR...
Svar på tråden Förvaringsproblem - Gamla kassettband.