• Sanna Marie

*Hej! Min styvson fyller snart 18 år och vill tatuera sig.

Hej!
    Min styvson fyller snart 18 år och vill tatuera sig.
    Jag har alltid varit emot att man tatuerar sig så ung. För det första så är man inte samma människa vid 30 och kanske ångrar val av motiv. Sedan tycker jag att kroppen förändras och att ett motiv på exempelvis halsen kanske inte blir så fint senare.
    Men det är min åsikt och sedan får alla andra göra sina val.

Men nu är det så att min styvson vill göra en tatuering av en bild på sin lillasyster. Det är ju en gullig tanke men jag reagerade starkt på detta.
    En bild är så personlig, och tänk om han ångrar sig eller får fler syskon eller egna barn i framtiden.
    Förstår ni hur jag tänker?
    Tycker ni att jag ska prata honom till rätta eller tycker ni att det är upp till honom vad han gör på sin kropp?
    Bilden ska tydligen vara på bröstet.

• Svar på tråden *Hej! Min styvson fyller snart 18 år och vill tatuera sig.
  • mrsbygg

tycker d är upp till honom..men nu är jag iof en "ung människa" med tatuering..
    men jag tycker det var en fin tanke..komme rdet fler syskon får d la bli fler tatueringar *hehe*

• Maria med 3

Upp till honom. Det du kan göra är väl att fråga hur han tänkt i framtidenom han får fler syskon eller hur ev flickvänner skulle reagera så du vet om han funderat på det eller om det är ett spontant infall.

Själv är jag lite udda som faktiskt föredrar en diskret tatuering framför hål i öronen eller piercing, men det beror på att min tonårdotter är allergisk och har eksem samt att jag vet vilka problem jag haft med mina hål i öronen och fortfarande har trots att jag inte använt örhängen på ca 10 år.

• Marlin

Jag tycker också att det är upp till honom. Man är ju myndig när man blir 18, så lite beräknas man väl ha "innanför pannbenet" då. Det låter som en fin tanke att tatuera in sin lillasyster på kroppen tycker jag. För övrigt tauterade jag också mig när jag var 18, men valde ett betydligt diskretare motiv. Har inte ångrat motivet eller tatueringen än, och det är elva år sedan.

• KajsaSthlm

Jag ville göra en tatuering när jag var i 18-års ålden, men blev avrådd av alla: du kommer att ångra dig när du blir äldre.... Lyssnade (tyvärr) på detta.

Jag gjorde en när jag blev äldre (30 år). Ungefär samma motiv som jag tänkt mig hela tiden. Ångar mig inte ett dugg! Tatueringen är en del av mig och min kropp.

Seriösa tatuerare gör förresten inga tatueringar på typ halsen eller händerna.

Min tatuering sitter på ett ställe som jag kan välja att dölja eller visa. T ex har jag ett jobb där det absolut inte lämpar sig att visa upp tatueringar. Kan vara bra att tänka på sånt.

• 1973

Som sagts innan så är ju killen 18 och myndig, men jag tycker att man som vuxen (med mer erfarenhet) nog kan prata med honom om hur svårt och dyrt det är att ta bort en tatuering och vikten av att finna en duktig tatuerare (om han tänker genomföra det).
    Jag tatuerade mig när jag var 19, jag ångrar inte att jag tatuerade mig men idag är jag trött på motivet och hade jag tänkt lite mer så hade jag nog valt en annan tatuerare.

• Sanna Marie

Tack för era svar men jag hoppas även mammor med tonåringar kunde ge mig lite råd.

KajsaSthlm....jaså det visste jag inte det där med seriösa tatuerare. Mina bröder har tatueringar på både hals och händer.
    Undrar om det gäller samma för avbilder av människor....?

Annars blir jag inte mer klokare av att ni inte ångrat era tatueringar. Jag hade många udda ideer då jag var 18 år och vågar knappt tänka på vilka motiv som skulle pryda min kropp om jag kommit på iden att tatuera mig.
    Jag var väldigt fanatisk så att gillade jag en sak så var det hela min värld och allt var så dramatisk och allvarlig på det tiden ;0)

Min känsla är ju att jag är rädd för att han ska göra något han kommer att ångra. Annars är jag ju så lycklig över att han älskar sin efterlängtade syster men en bild är så definitivt på något sätt.
    Jag vet inte egentligen vad jag oroar mig för.....fick bara olustiga vibbar av hela situationen.
    Kram på er alla!

• Linda1976

Jag tatuerade mig dagen efter jag fyllt 18 och har inte ångrat mig alls. Ett tidlöst kinesiskt tecken på armen.... Lite annorlunda med porträtt (just med tanke på egna framtida barn)... Det du kan göra är att säga till honom vad du skrivit ovan, sen får han ju själv bestämma.

• KajsaSthlm

Jag gjorde min på Evil Eye Tattoo. Kollade på deras hemsida. Måste korrigera mitt påstående lite.... De avråder från t ex händer (kan medföra sociala problem), och utför inte tatueringar bl a i ansiktet. De avråder även från att tatuera sig på hela framsidan av hela bålen eftersom det inte åldras särkilt snyggt. Det kanske kan vara något för din styvson att tänka på........

• Tossan79

Jag tycker personligen det är lite trashy med tatueringar. Man ska fundera länge och vara heeelt säker på vad man vill, det är svårt att ångra sig sedan! Kanske kunde du be honom fundera på saken en längre tid innan han gör det, typ ett år? För vad är ett år när det gäller nåt som han ska bära dagligen i resten av sitt liv?

• poecia

Tycker det är upp till var och en! Jag tatuerade ett öga på nacken när jag fyllde 18. Och trivs med det!

Svar på tråden *Hej! Min styvson fyller snart 18 år och vill tatuera sig.