• Anonym (ledsen)

Alkoholist och gravid, hjälp!!!!!

Jag är 19år, redan alkoholist och tidigt gravid.
    jag ska börja öppenvård för mina alkoholproblem nästa vecka men vet att jag inte kommer klara det.
    jag har gjort abort 2ggr tidigare och är rädd att jag aldrig mer kommer få barn om jag gör en tredje abort =(

vad ska jag göra?? =( har inte bara alkoholproblem utan psykiska problem å känner mig inte alls mogen för barn än=(

• Svar på tråden Alkoholist och gravid, hjälp!!!!!
  • Smurflovve

Det är bättre att du gör abort om du ändå inte tror på dig själv att du inte ska klara det... Det är inte värt att förstöra bebisen i magen för det... 3 aborter gör nog inte så att du får svårt att få barn i framtiden, jag har en vänninna som gjort 4 aborter och kan fortfarande få barn. lycka till med dina problem!!

En olycka kommer sällan ensam
  • Hemmafru

Om du vet att du inte kommer att klara av att ta hand om ett barn tycker jag att du ska göra abort och tänk på skydd nästa gång du har sex.Det skulle ju inte vara rätt mot barnet om du satte det till världen när du vet att du inte kan ta hand om det.

• mirf

jag håller med ovanstående, och tänk på att skydda dig nästa gång... och tänk possetivt du kommer inte att bli bättre om du tror att du inte kan klara av det... kämpa du kan.... lycka till

• anzita

Oj du är modig som vågar tänka tanken, att du inte är stabil nog just nu för att bli mamma. Många skulle resonera som så att äntligen får jag något eget... tyvärr, för barnet förtjänar en bättre start.

Prata med din barnmorska eller ungdomsmottagningen om dina tankar. Jag är säker på att en abort inte förstör dina framtida chanser att bli gravid. Sköt om dig, ta den hjälp som erbjuds för att bli en hel människa.

Kram

• Anonym (ledsen)

Okej ja abort är nog de enda rätta, vill inte förtstöra barnet heller då jag vet att jag kommer dricka alkohol trotts behandlingen. men de blir väl svårare att få barn efter 3 aborter?=(

• anzita

Vi här är kanske inte de bästa att ge dig den informationen, en barnmorska är proffs så vänd dig till MVC eller Ungdomsmottagningen, där kan de både ge dig rätt information och stötta dig på många sätt.

Anonym (ledsen) skrev 2007-10-08 18:28:44 följande:
    Okej ja abort är nog de enda rätta, vill inte förtstöra barnet heller då jag vet att jag kommer dricka alkohol trotts behandlingen. men de blir väl svårare att få barn efter 3 aborter?=(
  • Desse

Jag önskar dig lycka till med behandligen i första hand !!!!! Jag hoppas verkligen att du lyckas ändra dina tankebanor och verkligen tar dig i kragen och bestämmer dig för att INTE dricka någon gång under behandlingen. Det kommer att bli tufft. Men jag är övertygad om att du kommer att kunna få ett fantastiskt liv utan alkoholen. Men det första är att du själv måste inse att du har problem och det verkar du ju redan ha gjort. Det andra är att du själv måste vilja lyckas. Annars kommer du tyvärr inte att göra det, om du inte hittar en terapeut som verkligen kan hjälpa dig.

Men hur som helst så önskar jag dig ett innerligt och varmt LYCKA TILL!!!

Vad det gäller graviditeten så vet vi ju alla, inklusive du att alkohol och graviditet inte hör ihop, vi alla vet vilka hemska skador på fostret det ger. Dessutom vet ju de flesta också att barn som tvingas födas in och växa upp i missbrukarfamiljer mår mycket dåligt och väldigt många av dem hamnar själva i missbruk i vuxen ålder. Det vill du väl inte ? Att den du skapat, att den du älskar ska behöva vara liten och ta hand om sin Mamma. Jag tycker nog att du ska fundera en extra gång över vad du kan erbjuda detta lilla barn i den situtation du just nu befinner dig i. Vad det gäller hurvida det är svårt att bli gravid efter tre aborter eller inte kan nog en barnmorska berätta för dig bättre än jag. Men som du beskriver din situation just nu så undrar jag bara är detta i såfall ett skäl till att behålla barnet? Att du kanske inte senare kan få barn. Jag tycker du ska landa själv, må bra och bli lycklig sen skaffa familj. Det är vad du förtjänar och det är vad ditt barn förtjänar.

Ta nu hand om dig så jätte mycket och satsa nu all enerigi du har på att hitta dig själv!!!!
    Skriv gärna och berätta hur det går för dig!!!
    Många varma kramar från Desse

• aesi

Du ska nog ta hand om dig själv just nu, du är inte mogen än att sätta ett barn till världen. Det är nog inget problem att bli gravid igen för dig när tiden är mera mogen. Det viktigaste för dig borde vara att bli helnykterist och leva sunt och sedan fundera om du är mogen att ha barn. Just nu tror jag du förstör både för dig själv och barnet om du skulle behålla det.

Dessutom så tror du inte på behandlingen och skulle du behålla barnet och dricka samtidigt så får barnet många psykiska besvär och det är absolut inte rätt mot ett litet barn.

Jag hoppas innerligt att du tar ditt förnuft till fånga och gör det som är rätt.

• Anonym

Risken för att du inte kan få barn senare i livet är liten, det är bara om du får äggledarinflamation som abort leder till sterilitet. Men det är väldigt ovanligt i Sverige.

Tycker för din del du borde vänta med barn tills du är frisk och redo att ta hand om det!!

• Smulu

Nu ska jag vara lite "elak"

TS, bestäm dig för vad det är du vill med ditt liv. Klart som f-n det kommer vara skitjobbigt att sluta med alkoholen. Men du klarar det om du verkligen bestämmer dig och tar hjälp. Ensam är ingen stark.

Om du känner att du just nu inte klarar av att ta hand om både dig själv och grav. känn då inte dåligt samvete över att du genomgår en abort. Jag tycker istället du ska känna dig stolt över att du tänker mer på det ofödda än på dig själv.

fortsätt skriv här i tråden om hur det går för dig.

• Anonym

Gör abort och sätt inte ett barn till världen under de omständigheterna!

Det blir bara samhället som får ta hand om ditt barn sen och försöka hitta ett sätt att ta hand om ett skadat barn till en skadad mamma. Det finns nog med sådana fall redan!

Ta först ansvar för ditt eget liv och sedan någon annans. OK, kan du inte få några barn, då är det ändå bättre än att skaffa barn som du har det nu.

Svar på tråden Alkoholist och gravid, hjälp!!!!!