• Anonym

Sjukpenning för att orka träna?

Har läst på försäkringskassans hemsida att man kan ansöka om att få sjukpenning för att t.ex kunna gå och träna under gravidteten. Alltså man får sjukpenning som en ersättning på 80% av sin lön för att kunna gå tidigare hem från jobbet några dagar i veckan för att orka/hinna träna. Någon som vet något om detta?

Jag är gravid och har börjat få ont i ryggen. Simmade lite förut men det blev så sent om jag först jobbar 8.30-17 och så tar det en timme hem från jobbet. För att sedan gå och simma som tar totalt ytterligare 1,5 timme innan jag kommer hem, så skulle klockan hinna bli 19.30. och sen ska det lagas mat mm innan det är dags att sova. Skulle aldrig orka det. är väldigt trött av mig nu och orkar knappt laga mat ens.

• Svar på tråden Sjukpenning för att orka träna?
  • nublu

Jag upphör aldrig att förvånas. Kan du länka?

• Anonym

Det står såhär:
    Hel eller del av sjukpenning

Du kan få en fjärdedels, halv, tre fjärdedels eller hel sjukpenning, beroende på hur mycket
    du måste avstå från arbete. Försäkringskassan prövar din rätt till sjukpenning och bedömer om du har möjlighet att helt eller delvis utföra ditt arbete trots din sjukdom. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från arbete till hälften av din normala arbetstid.

Halv sjukpenning kan också betalas ut för dagar när du jobbar mer eller mindre än hälften av din normala arbetstid. Det kan vara om arbetstidens förläggning är medicinskt motiverad. Den totala arbetstiden under till exempel en vecka får inte överstiga hälften av din normala arbetstid.

Exempel
    Din normala arbetstid är sex timmar per dag måndag - torsdag. Under din sjukperiod arbetar du fyra timmar per dag tisdag - torsdag för att kunna gå på sjukgymnastik måndag och fredag.

http://www.fk.se/fakta/sjukpenning/?page=/privatpers/foralder/vantar_barn/sjukpenning_grav/index.php

• Birgitta2

Har du frågat din arbetsgivare om du kan få träna på arbetstid? Jag har 1,5 timmes träning (simning, streching, spinning, promenader eller vad jag nu vill göra) i veckan. Det innebär att jag kan gå en halvtimme tidigare tre dagar i veckan om jag vill träna. Eller komma senare på morgonen om jag vill det. Många arbetsgivare ställer upp på det.

• Mizz Turko

Det är dock inte vanlig träning - utan sjukgymnastik, som du måste ha blivit beordrad av din läkare!

dessutom beviljas det oftast bara i de fallen som t ex då personen i fråga har varit sjukskriven en längre tid, eller ett sätt som rehab för att personen ska återgå till sitt arbete etc etc

• Anonym
    Mizz Turko skrev 2007-10-08 20:02:30 följande:
    Det är dock inte vanlig träning - utan sjukgymnastik, som du måste ha blivit beordrad av din läkare!dessutom beviljas det oftast bara i de fallen som t ex då personen i fråga har varit sjukskriven en längre tid, eller ett sätt som rehab för att personen ska återgå till sitt arbete etc etc
    Men ett slags rehab-träning är det ju frågan om för att jag ska orka med min rygg under resterande massa veckor under min gravidtet. Denna text jag klistra in gäller för gravida. Inte en vanlig sjukskriven person. Finns säkert något liknande för de, men detta gäller som sagt gravida.

Jag kan säkert få min läkare att skriva in mig på sjukgymnastik-vattengympa, men de går oftast dagtid, kommer jag då få sjukpenning för den förlorade arbetstiden?

Vi är så litet kontor på företaget så jag kan inte få tid att gå och träna på arbetstid. Ingen annan får dte heller. och jag har träningskort där jag bor och det är 1 timmes resväg från jobbet. Så jag kan inte träna där jag jobbar för har inte råd med två träningskort.... har ju skrivit på avtal som inte slutat gälla ännu.
  • Anonym

Jag vill alltså klargöra att det är sjukgymnastik jag ska ansöka om, och jag undrar om man kan få sjukpenning för det den tid man förlorar som arbetstid. Jag hade jättegärna gått och simmat privat efter jobbet men orkar inte för det blir så långa dagar då. Träning kommer bli ett måste för mig då min rygg redan börjat krångla.

• Anonym

Men läs vad det står rakt upp och ner utan att lägga till och tro själv. Texten säger att någon som är halvt sjukskriven inte i alla lägen behöver jobba exakt halva sin arbetstid varje normal arbetsdag utan "sjukskrivningstiden" kan schemaläggas på annat sätt om det är medicinskt motiverad. Som exempel tar man någon som istället för att ledig tre timmar mån-tors är helledig måndag o fredag för att det är sjukgymnasik dessa dagarna.
    Du kan alltså inte bli sjukskriven för att få sjukgymnastik men du han gå på sjukgymnastik när du är sjukskriven.

• Camyella

Det innebär att du måste ha en läkare som skriver en sjuksrivning för att du är gravid.
    Och sedan ska du ha FK att godkänna graviditeten som sjukdom.
    Lycka till med det!
    folk har det besvärligt nog att bli sjukskrivna vid allvarliga åkommor.

Men läs texten en gång till.
    Jag förstår ärligt talat inte hur du kan tolka det så

• Anonym

Man brukar säga att inga frågor är dumma frågor. Men tack för att ni får mig att känna mig som en idiot några av er. Jag frågar för jag är osäker.

Jag kommer få sjukgymnastik-gravidvattengympa av min BM.  Kommer det bli som en sjukskrivning från jobbet eftersom den pågår under arbetstid? Eller kommer jag få ta vanlig ledighet från jobbet för att gå på det?
    Om min BM skriver ett personligt sjukskrivningschema så jag är sjukskriven den tid gympan tar, har jag då rätt att ansöka om sjukpenning för förlorad arbetsinkomst?

Förstår inte varför jag är så knäpp som inte förstår detta...!?! Det är ju en sak att ansöka om det och en helt annan att få det godkänt.

• Camyella

Jag vet inte vad ett personligt sjukskrivningsschema är.
    Man kan inte schemalägga sjukdom.

Men problemet ligger fortfarande i att FK ska godkänna din graviditet som sjukdom
    Att få en sjukskrivning från vårdpersonal är enkelt, men dom har heller inget att säga till om när det gäller godkännande av sjukskrivningen.

du kan i princip få sjukskrivning från femtielva läkare, men FK ska ändå i slutändan godkänna det

• Anonym

Äh jag lägger ner den här diskussionen.

• Catti41

Det går också att få s.k. förebyggande sjukskrivning, dvs man sjukskrivs på t ex 25% med viss behandling för att undvika framtida heltidssjukskrivning. Det har jag haft flera klienter som haft med framgång. Då går Fk in och betalar direkt och arbetsgivaren behöver bara medverka till att man får viss tid ledig. Det låter som att det vore något för dig. Men oavsett så måste en läkare sjukskriva dig, en Barnmorska har inte den rätten.

Svar på tråden Sjukpenning för att orka träna?