• wathie

Fontanellerna har redan växt ihop!!!

Var på BVC häromdagen på en tidig 6 månaders kontroll för dem ville att en läkare skulle känna om min son Felix 5månaders fontaneller hade växt ihop redan och de hade de efter vad de kunde känna. Ska nu på röntgen nästa vecka för att kolla detta ordentligt. Om det nu är så så måste de operera detta. Öppna upp skallbenet lite.
    Jag blev livrädd. Hade en massa frågor men de ville inte svara på dem på bvc. Fråga mig inte varför. Som tur är har jag en pappa som är läkare så han tog fram en massa information om detta. Så nu undrar jag... Finns det någon där ute som har/haft samma problem?

Tacksam för alla typ av svar.

• Svar på tråden Fontanellerna har redan växt ihop!!!
  • Snooze

Vi har inte samma problem men kommer kanske att få Vår kille på 3 v har inte ihopvuxna fontaneller men hålet är väldigt litet...ska på läkarkoll om två veckor. Kan du inte vara gullig och informera mej när ni vet om det ska åtgärdas så jag vet och kan förbereda mej på vad som eventuellt väntar?
    Lycka till och hoppas att det går bra.
    /Maria

• devega

min kusins barn blev opererad när hans fontaneller växte ihop för fort. naturligtvis var det jobbigt för familjen men allt gick jättebra. nu är han ett år och ärren är jättefina och syns knappt. 

lycka till!
  • miah81

Hej! vi var på 6 mån koll förra veckan och ska åxå röntka huvudet för dom misstänker att det har växt ihop för snabbt. berätta gärna vad din pappa sa. vad som görs mm.

• wathie

Tack alla som har svarat!

Han sa att de mest ska kolla på röntgen om hjärnan har plats att växa och har den det så är allt lugnt så länge huvudet följer sin kurva. Men har den inte det så måste dem gå in och Öppna skallbenet lite. Men sen sa han också att om båda föräldrarna har små huvuden vilket vi har så var det fullt normalt att hans fontaneller redan hade växt ihop. Det hade nästan varit konstigt annars. Men det är klart att man vill ju inte att han ska behöva opereras, sövas och bli inlagd osv. Man vet ju inte hur de små reagerar på narkos.
    Men förhoppningsvis så slipper vi detta, ska på röntgen den 17.e kan berätta mer då.

• wathie

Hej igen!

Idag var vi och träffade läkaren. Han undersökte huvudet och sa ganska snabbt att det inte var något att oroa sig för. Fontanellerna hade inte växt ihop helt, så det fanns plats för huvudet att växa som det ska både på längden och höjden. Men fontanellen var inte stor så han kommer änd att få gå på några extra kontroller.
    Men jag är väldigt lättad och glad!!!!

Hoppas det ordnar sig för dig också snooze!!

• tjoohej

Lilleman har oxå haft liten fontanell sen han föddes men så länge huvudet växer som det ska så e det ingen fara fick jag höra av vår läkare... Han e 9 månader idag o huvudet växer jättefint o han mår bra!

• tjoohej

Ja, som kommer att kolla huvudet väldigt noga varje gång ni går till bvc, vill gärna att man går 1gång i månaden o kollar...

wathie skrev 2007-10-17 14:05:20 följande:
    Hej igen!Idag var vi och träffade läkaren. Han undersökte huvudet och sa ganska snabbt att det inte var något att oroa sig för. Fontanellerna hade inte växt ihop helt, så det fanns plats för huvudet att växa som det ska både på längden och höjden. Men fontanellen var inte stor så han kommer änd att få gå på några extra kontroller. Men jag är väldigt lättad och glad!!!!Hoppas det ordnar sig för dig också snooze!!
  • Snooze

Wathie: Men gud va skönt å höra att det inte var någon fara för er! Ska träffa läkaren på bvc nu 16:00 så då får jag höra vad han anser om Joel. Men sa din läkare att det inte var nån fara så länge de inte växt ihop? Är det okej så länge hålet är litet bara det är ett hål? Och när är det okej att de växer ihop? Eller rättare sagt: när "ska" de växa ihop i vanliga fall?

• Dulia

Min tjej på snart 5 mån har haft liten fontanell sedan hon föddes. Vi går till BVC en gång i månaden för kontroll och hittills har den ännu inte vuxit ihop och jag hoppas att den håller sig öppen. När vi var på kontroll vid 4 mån hade huvudet bara vuxit lite och BVC-sköterskan tyckte att fontanellen blivit ännu mindre men så länge den är öppen så är det inga problem.

Snooze, jag har fått info om att fontanellen vanligtvis växer ihop vid 18 mån men att det kan ske tidigare (runt 1 år) utan att det är några problem.

• wathie

snooze hur gick det? Orkar du berätta?

• Lequisha

Hej TS.
    Vår son har för tidigt hopväxta fontaneller och kommer opereras. Vi ska på röntgen om nån vecka och sen får vi se när operationen blir av. De vill göra det så fort som möjligt för det blir en lättare operation om det inte är helt ihopväxt.
    Här är en jättebra sida med mycket information.

www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

• Lequisha

Oj, såg nu att läkarbesöket gått bra. Vilken tur och vad skönt för er att slippa den oron

• KaBe

Vid 10 månader hade båda fontanellerna vuxit igen på min dotter. Det var inget konstigt med det enligt läkaren. Så det kan nog variera

Svar på tråden Fontanellerna har redan växt ihop!!!