• Dr A

Nattlig klåda på fötterna - jag blir tokig!

Mina fötter kliar så jag blir galen på nätterna. Inatt vaknade jag av det och kunde inte somna om på en timma. Har varit hos bm och tagit prov för att se om det var något med levern eller gallan eller vad det nu var, men det var inget problem med det. Det kliar dock lik förbannat. Någon som har varit med om liknande och vad gör ni åt det??

• Svar på tråden Nattlig klåda på fötterna - jag blir tokig!
  • Baggy

Jag hade likadant men jag hade förhöjda levervärden och gallsyra (värdet var 22). Det kliade i handflatorna också. Är du säker på att värdena var ok? Annars kan det vara svullnad i benen fötterna som kan kännas, prova ett svalt fotbad innan då går och lägger dig.

• Veizades

jag hade det också..
    Smörjde in med feta krämer.. LDB eller helosans fotkräm..det funkade perfekt för mig men fick testa en hel del krämer innan jag hittade rätt..
    Barnolja funkad esuper också!

Benjamin - mammas allt på jorden!
  • Themis

Om det inte är levern så är det troligen immunförsvaret som har fått en flipp, det händer ganska många under en del av graviditeten.

Eftersom man bör undvika medicinering under graviditet om möjligt så hade jag nog inte tagit antihistamintabletter (som hjälper mot klåda) om det inte var helt outhärdligt, även om det finns tabletter som ska vara okej att ta nuförtiden.

Ett enkelt naturmedel är att svalka/kyla fötterna-skölj i iskallt vatten innan du ska sova eller lägg ispåsar med handduk om i sängen t ex, det brukar lugna ner huden om det är den typen av reaktion som jag tänker på.

Men troligen går klådan över om några veckor, man får bita ihop och tänka på det också.

• Dr A

Tack för era svar! Jag var hos bm för några veckor sen och kollade, hon sa att hon skulle höra av sig om proverna visade något fel och det gjorde hon inte. Men jag kanske ska kolla ändå...

Tack för tips om kräm och fotbad! Ispåsar var också smart, jag kanske kan ta en kylklamp och ha längst ner i sängen i beredskap. Som det är nu brukar jag trycka upp fötterna mot elementet som står bredvid sängen, som är svalt och skönt. :)

Svar på tråden Nattlig klåda på fötterna - jag blir tokig!