• Dr A

Vad räknas som en stor bebis i förlossningsammanhang?

Sist fick jag en bebis på 4,2 kg och 54 cm, vilket förvånade alla eftersom jag är en liten person - 160 cm och väger 50 kg normalt. Förlossnigen var långdragen men ingen inom vården har sagt att det kan ha med vikten/storleken att göra. (Däremot många andra som säger "jag förstår att det var jobbigt att klämma ut en sån bjässe".)

Nu när jag väntar mitt andra barn undrar jag såklart hur stort det kommer att bli. Hur stort måste det vara för att det ska vara en "issue" och kejsarsnitt ska komma på tal?

För övrigt litar jag inte alls på viktuppskattningarna som görs innan förlossningen, därför blir jag lite orolig.

• Svar på tråden Vad räknas som en stor bebis i förlossningsammanhang?
  • tosalisa

En väninna till mig fick en flicka på 4,8 kg(2a barnet)och hon födde vaginalt. jag frågade på föräldrautbildningen vi gick på, hur stor och när man har ett val liksom. Men fick inget direkt svar. Tror det e olika. Men 4,2 är inte stort. Som normalt räknas 3,5-4,5 vad jag vet. Det är visst lite genetiskt också, det där med storleken... Själv så har jag bf den 20e oktober(första barnet), och jag e också nojjig om babyn e stor eller ej.

• 820723

Medelvikten på en nyfödd ligger på 3,2 så allt över det kanske anses vara stort!

Jag har ofta fått höra av alla att min dotter var stor när hon kom ut, 4, vilket egentligen inte är så stort!!

Vad gränsen vid snitt går det vet jag inte!

• Dr A

Nej, jag vet att det inte är jättestort, men jag tänkte att det kanske var i relation till den egna storleken. När man hör om folk som får stora barn så är det ofta personer som är ganska stora själva, det är ju mindre förvånande tänker jag. Och ofta blir väl andra barnet större än det första, så då är man ju lite intresserad av hur det blir andra gången.

• tosalisa

Väninnan som fick 4,8kgs tjejen är inte heller stor själv. När hon var gravid så var hela hon en enda stor mage hihi

• CLT

Gränsen går vid ca 5kg...Alltså, om man gör en viktuppskattning och det indikerar stor bebis + att sf-måttet är väldigt högt så brukar de mäta bäckenet osv för att se om det ö h t är aktuellt med vaginalt...
    Min dotter vägde 5450g o var 58 cm lång, jag är "normalstor" (165cm, ca 65kg), hon föddes med akut kejsarsnitt...Nu är jag gravid igen o kommer kollas VÄLDIGT noga innan nästa förlossning!

Det som spelar roll vid en förlossning är ju huvudets mått! Dessutom har du ju redan fött ett barn så även om nästa skulle väga några gram mer så kommer det ju ändå bli mycke lättare!

• 78Misan

Mätningarna på magen är inte riktigt pålitliga. Enligt kurvan så var dom oroliga att min son inte "växte" så bra. 11 dagar över bf så föddes han 52cm 4035gram 
    Inte så liten alltså Han låg långt "in" i magen fick inte så där jättestor mage såg mest fet ut.

• nicke nyfiken76
    CLT skrev 2007-10-08 21:58:36 följande:
    Det som spelar roll vid en förlossning är ju huvudets mått! Dessutom har du ju redan fött ett barn så även om nästa skulle väga några gram mer så kommer det ju ändå bli mycke lättare!
    Det var ju precis det jag hade tänkt skriva om. Det är ju inte säkert att en 4,5kg bäbis har större huvud än en 3,5 kg bäbis.
  • umbro

Kan absolut inte hålla med om att huvud storleken är värst att föda ut, hehe mina barn har alla vägt mycket 5 kg några under 5 kg. Även om mitt barn som vägde mindre men hade större huvud så var 5 kg bebisen värre. Han fastna för att stora barn kan lätt kan göra det, axlarna ska ju ut oxå. Med pojken med större huve så sa det bara plupp, kände inge smärta alls.

Det beror nog på hur stor barnet är.Självklart så är det ju en stor skillnad på att föda en 5kg än en 3,5 kg med större huve.

• nicke nyfiken76
    umbro skrev 2007-10-08 22:40:01 följande:
    Kan absolut inte hålla med om att huvud storleken är värst att föda ut, hehe mina barn har alla vägt mycket 5 kg några under 5 kg. Även om mitt barn som vägde mindre men hade större huvud så var 5 kg bebisen värre. Han fastna för att stora barn kan lätt kan göra det, axlarna ska ju ut oxå. Med pojken med större huve så sa det bara plupp, kände inge smärta alls. Det beror nog på hur stor barnet är.Självklart så är det ju en stor skillnad på att föda en 5kg än en 3,5 kg med större huve.
    Bara för att det var så för dig så behöver det ju inte vara så för alla andra.
  • Tossan74

Om man föder i normal tid räknas ju allt mellan 3,5-4,5 som normalt

Svar på tråden Vad räknas som en stor bebis i förlossningsammanhang?